anna_rispan
Vad kan det vara? Det är ca 20 cm långa stjälkar och längst upp sitter det flickiga smala blad. Gröna med vitt i mitten. Satt i en julgrupp.

Vilka grupper av växter kan det vara då? Ormbunkstyp?? Nån som vet nån bra hemsida jag kan se bilder på. Letade lite på blomsterfrämjandet, men då är det ju namn man ser i första hand.

Om det inte är en ormbunkstyp vad kan det då vara????
Ljusalfheim
låter lite som parasollsäv (Cyperus), släkt med papyrus. unsure.gif

Helen i Piteå Zon 5
Dracena på stam?
http://bonsaimen.webpark.pl/kwiaty_doniczk...to/dracena1.jpg
nej, det kan det ju inte vara, du skriver ju 20cm långa stjälkar, läste inte ordentligt
anna_rispan
Jag har lagt in en liten liten bild nu! Nu då????
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (anna_rispan @ 09-01-2005, 18:33)
Jag har lagt in en liten liten bild nu!

Jag kan inte se din bild!
Helen i Piteå Zon 5
Bilden är liten, men kan det vara Mosslummer av någon sort.
http://www.corbina.net/~galkao/selagin/Sel...a_martensii.jpg
liknar den på bilden? Isåfall heter den Selaginella lepidophylla
Det finns även något som heter Selaginella martensii "Jori" och "Jori Compact" Seniganella kranssiana "Bronsiana"
anna_rispan
Nja Mosslummern ser ju ut att ha tjocka blad. Min växt blad är tunna som orbunksblad.
Helen i Piteå Zon 5
OK! Jag ser själv att det inte stämmer, men vad tror du om någon sort av Athyrium, det finns olika bladfärger av dom?
Ljusalfheim
sparris?? unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
känner sååå väl igen plantan, den brukar komma till jul och vi har som du säger den till samplanteringar i julgrupper, men jag kommer inte på vad den heter, hoppas vi får mer hjälp så mysteriet blir löst huh.gif
pejori

denna kanske?
anna_rispan
Det är rundare former på den som är i mitt album. men färgerna är rätt. jag är inte alls hemma på krukväxter så jag vet inga familjer o sånt...
AntoonW
Definitivt en Pteris men är inte helt säkert på vilken art/sort det är.
Ska försöka att lista ut det biggrin.gif
Zazu
enligt min krukväxtbok är det en pteris ensiformis "victoriae"

MVH Zazu
anna_rispan
Vad är det för skötsletips på den här växten då?? Ljus och vattning...
solan_2
Hej!
Det är en pteris bräken"Major" enligt min Blombok. Lätt skuggigt läge,hög luftighet, krukjordblandning med lövjord, kalkfattigt vatten, rikligt med ljummet vatten under växtperioden, på vintern något mindre.
Hoppas att det var till nån hjälp. biggrin.gif
Mvh Solan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon