anna_rispan
Vad kan det vara? Det r ca 20 cm lnga stjlkar och lngst upp sitter det flickiga smala blad. Grna med vitt i mitten. Satt i en julgrupp.

Vilka grupper av vxter kan det vara d? Ormbunkstyp?? Nn som vet nn bra hemsida jag kan se bilder p. Letade lite p blomsterfrmjandet, men d r det ju namn man ser i frsta hand.

Om det inte r en ormbunkstyp vad kan det d vara????
Ljusalfheim
lter lite som parasollsv (Cyperus), slkt med papyrus. unsure.gif

Helen i Pite Zon 5
Dracena p stam?
http://bonsaimen.webpark.pl/kwiaty_doniczk...to/dracena1.jpg
nej, det kan det ju inte vara, du skriver ju 20cm lnga stjlkar, lste inte ordentligt
anna_rispan
Jag har lagt in en liten liten bild nu! Nu d????
Helen i Pite Zon 5
CITAT (anna_rispan @ 09-01-2005, 18:33)
Jag har lagt in en liten liten bild nu!

Jag kan inte se din bild!
Helen i Pite Zon 5
Bilden r liten, men kan det vara Mosslummer av ngon sort.
http://www.corbina.net/~galkao/selagin/Sel...a_martensii.jpg
liknar den p bilden? Isfall heter den Selaginella lepidophylla
Det finns ven ngot som heter Selaginella martensii "Jori" och "Jori Compact" Seniganella kranssiana "Bronsiana"
anna_rispan
Nja Mosslummern ser ju ut att ha tjocka blad. Min vxt blad r tunna som orbunksblad.
Helen i Pite Zon 5
OK! Jag ser sjlv att det inte stmmer, men vad tror du om ngon sort av Athyrium, det finns olika bladfrger av dom?
Ljusalfheim
sparris?? unsure.gif
Helen i Pite Zon 5
knner s vl igen plantan, den brukar komma till jul och vi har som du sger den till samplanteringar i julgrupper, men jag kommer inte p vad den heter, hoppas vi fr mer hjlp s mysteriet blir lst huh.gif
pejori

denna kanske?
anna_rispan
Det r rundare former p den som r i mitt album. men frgerna r rtt. jag r inte alls hemma p krukvxter s jag vet inga familjer o snt...
AntoonW
Definitivt en Pteris men r inte helt skert p vilken art/sort det r.
Ska frska att lista ut det biggrin.gif
Zazu
enligt min krukvxtbok r det en pteris ensiformis "victoriae"

MVH Zazu
anna_rispan
Vad r det fr sktsletips p den hr vxten d?? Ljus och vattning...
solan_2
Hej!
Det r en pteris brken"Major" enligt min Blombok. Ltt skuggigt lge,hg luftighet, krukjordblandning med lvjord, kalkfattigt vatten, rikligt med ljummet vatten under vxtperioden, p vintern ngot mindre.
Hoppas att det var till nn hjlp. biggrin.gif
Mvh Solan
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon