Full version: Brant...
Sollan
Jag har ett bekymmer: Har lagt ner VA och därigenom, i min bergstomt, fått en m-y-c-k-e-t brant del. Det blir inte snyggt att terassera utan jag måste nog gräva hål som jag planterar i.
Frågan är vad jag ska plantera...huh.gif
Det är vandrande skugga, lera som är upplagd med grävskopa och tillplattad. Ytan är ca 50 kvm stor. Och brant som sagt.... Kan rodondendron klamra sig fast tro?
Vill gärna ha växter som ger växtprakt hela växtåret. Buskar, perenner och lökar kanske....
Hjälp, jag håller på att få gråa hår....l
kerstin z5-6
kan bli en idealisk odlingsplats för mycket , dock tror jag def inte på Rhododenron just där
Däremot lökar -jippi så väldränerat - perenner av woodlandkaraktär kommer att frodas bara du luckrar den packade ytan något -tillför lite trevliga stenar kanske -så det blir mer levande -gräv in dem 1/3 av storleken så det ser naturligt ut
Lewisia samt många av vackertbladverk albumets växter trivs där -Heuchera , Anemonopsis , sippor på våren blå o vita ,Du har oändliga möjligheter i det läget .. bildens backe är i liknande förutsättningar smile.gif backe
Sollan
Jo, nåt sån´t men det är svart pist i min brant...kolsvart! Så jag kan nog inte få dit några stenar. De lär rulla ner på vägen innan jag fått ner dem.... huh.gif
Jag har funderat så mycket på min brant så jag vet varken ut eller in längre.
Behöver ha något "maffigt" som kan ses på avstånd och underifrån wacko.gif
Kryp o kläng kanske? Vad tros om grupper med prydnadsgräs?
wolkenkrabber
asfaltera o måla en stor målning lätt skött o syns på långt håll tongue.gif

*skämt*
kerstin z5-6
Aha -Men många gräs gillar sol ... måste fundera mer ..-och rensning ? du måste ju kunna ta dej runt där i pisten -men du är nog vigare än jag laugh.gif
Kokosmatta ? en del drar ut en sån , fyller på jord o planterar ..
Läget med skugga o lerjord blir nog det knepigaste om det är gräsruggar du vill ha -Fast det blå gräset Agropyron har jag i halvskugga,heter även
Elymus magellanicus
Sollan
CITAT (wolkenkrabber @ 08-01-2005, 22:41)
asfaltera o måla en stor målning lätt skött o syns på långt håll tongue.gif

*skämt*

Jag funderar snarare på att bygga en skidlift....
Snöflinga
Varför inte klängväxter på toppen som får falla nedåt, det finns massor att välja på rolleyes.gif
kristerh
Krypoxbär kanske wink.gif med lite snygga lökar som kommer fram genom grenverket.
krister
andersen
Kan ölandstok vara ett alternativ tro?
Sollan
Har funderat på Tokar också, men de verkar inte trivas hos mig...
kerstin z5-6
Buskar
tex berberis i olika färger kanske går ?
Hannele
CITAT (Sollan @ 08-01-2005, 21:19)
Hjälp, jag håller på att få gråa hår....l

Vaddä?? Hela vår trdgård är som din backe, den är gjord med järnspett.
Du kan plantera precis vad du tycker om!

Några tåliga perenner som trivs hos oss. Buskar funkar också.
Hemligheten är att plantera väldigt SMÅ (rosen)plantor, ca 10 cm. T.ex. vresros tålig och kan växa nästan rakt på berget om rötterna får möjlighet att bredda se.
Detta tar tid, några år innan rosen har vuxit till sej. Och första sommaren måste man kolla och vattna. Men sedan gör jag inget. Jag har några såna vresrosor som vuxit till sej och blommar och trivs! Jag har Hansa på ett ställe där det är ca 5 cm jord - och där fyller jag inte på med nåt extra. En tuff Flammentanz har vi.

Till och med en svart pist kan blomma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon