Full version: hur så?
Zazu
jaha, då var det dags att så igen då.
jag skulle gärna vilja ha lite såråd om följande:

solanum betaceum, trädtomat
annona cherimola, cherimoya
averrhoa carambola, stjärnfrukt
garcinia mangostana, mangostan
schisandra chinensis, fjärilsranka
dischidia pectenoides
hylocereus undatus, drakfrukt
ecballium elaterium, sprutgurka
datura metel, indisk spikklubba

MVH Zazu
Helen i Piteå Zon 5
Trädtomaten sådde jag inne i början av mars, den kan du övervintra under ljusrör och svalt, Spikklubba sår jag inne i början på april. Då fröna har grott och du har omplanterar så bör du ställa plantorna under ljusrör och svalt. De övriga sorterna du hade har jag ingen erfarenhet av, fick du ingen odlarbeskrivning med där du köpte fröna? Lycka till! /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/1892_p15767.jpg
Maggan H
Har ingen provat sprutgurka? tongue.gif Det verkar kul, den ska jag nog prova itället för en massa olika tomater. Likaså sikkimgurka, har nån provat den? smile.gif
Ciczi
CITAT (Margareta Hansson @ 09-01-2006, 15:58)
Har ingen provat sprutgurka? tongue.gif Det verkar kul,

laugh.gif laugh.gif

Jopp den kanske man skulle prova biggrin.gif

Ciczi
Magdis
Sprutgurka?? wub.gif wub.gif laugh.gif
Åbo
Jag har för mig att jag satte mina carambolafrön i vanlig såjord i ett miniväxthus. Minns tyvärr inte hur lång tid det tog för dem att komma upp, men inte många månader iallafall. Av fyra frön grodde alla, men endast en och en halv finns kvar efter juluppehållet med vattningshjälp.

De är ganska kinkiga och jag har dels vattnat för mycket och dels för litet.

Mangostan har jag provat några gånger och misslyckats. Se framförallt upp med att det inte blir för fuktigt innan de grott, då ruttnar fröet lätt.
Maggan H
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-01-2006, 16:18)
Sprutgurka?? wub.gif wub.gif laugh.gif

Hittade den i Impectas katalog, med risk för nerkladdat växthus, frukterna exploderar och slänger ut både frön och växtsaft... laugh.gif
Zazu
CITAT (Margareta Hansson @ 09-01-2006, 16:43)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-01-2006, 16:18)
Sprutgurka??  :wub:  :wub:  :lol:

Hittade den i Impectas katalog, med risk för nerkladdat växthus, frukterna exploderar och slänger ut både frön och växtsaft... laugh.gif

odla den utomhus, då!
jag sådde inte mina sprutgurkefrön, så de får vänta till i vår...

mvh zazu
Jonte_rm
Inte sprutgurka men håller på med en annan spännande gurksort...Om den nu räknas som gurka men jag tror det...Luffa aegyptica...Får gurkliknande frukter där man kan torka innehållet och använda som tvättsvamp...

Växer så det knakar och luktar gott smile.gif

mvh // Johannes
Lady Hamilton
CITAT (Jonte_rm @ 09-01-2006, 20:29)
...Om den nu räknas som gurka men jag tror det...Luffa aegyptica...Får gurkliknande frukter där man kan torka innehållet och använda som tvättsvamp...

Växer så det knakar och luktar gott smile.gif

mvh // Johannes

Den sådde jag ifjol, men den gick inge vidare för mig sad.gif den blommade och fick bara pytte små frukter. Det blev "liksom ingenting"
Hoppas att du lyckas bättre smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon