Full version: Växter i badrummet
cocofjollan
Hej!

Tror ni det är möjligt att ställa in växter i ett fönsterlöst badrum om man installerar ett lysrör ovanför? Vilka slags växter skulle trivas i en sådan miljö (hög luftfuktighet, inte så mycket ljus)?

Hälsningar

Annelie
mimmi på ekerö
Jag har en Zamiakallalomma i vårt badrum, utan fönster.
Vet tyvärr inte vad den heter på svenska, den har blivit lite av en trendblomma
ofta med i iinredningstidningar,kanske någon annan vet vad den heter.
Blomstertanten
Den brukar kallas för garderobsblomma
TeliaNet
bananplanta, skulle helt klart trivas där.
krukan
Gullranka har jag i badrummet, med ett liiitet fönster. Den behöver nästan inget ljus känns det som. En annan står långt inne i rummet utan att klaga. Får den det mörkare blir den dock mindre GULLranka (det gula i bladen försvinner) utan får i stort sett helgröna blad. Men den är fin ändå!
lilla mamma
Jag har ett litet fönster högt upp med tre hibiscusar i,
dessutom har jag lökväxter(som blommat) och två jättehibbar jag kapat
brutalt efter att de vackra bladen från sommaren dormat av under detta fönster. Den ena hbben är grönare än i somras. Allt tack vare den höga luftfuktigheten så har inte mina spinn visat sina trynen, och jag använder inget extra ljus.

Hjärtan på tråd och silverkalla, fredskalla små och stora skulle klara sig utan x-ljus
Anita
160kvm stort hus
Vi har garderobsblomma på jobbet.
tror att vi kallar den för garderobsfikus här.. *fniss*

Garderobsfikus, blomman som inte riktigt vågat komma ut.. *skratt*

Hjälp va lättroad man är! laugh.gif
cic
Juncus passar nog bra. Finns både med raka och krulliga "blad". Finns på IKEA för 39 pix. Köpte själv idag! wink.gif Tänkte ställa den just i badrummet.
Mia, zon 3
Ampellilja brukar funka bra. Fredskalla. Faktiskt har jag haft ett gardeniaskott på tvättfatskanten jättelänge utan att det blev ledset. Inte för att det växte heller, men överlevde i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon