Full version: Fröer i butik?
mollys_matte
jag är ju rätt ny på det här med att så fröer själv, och nu när jag äntligen har utrymme att greja så börjar jag bli rastlös, vill nämligen inte köpa fröer på internet, utan vill köpa i butik, nån som vet när de brukar börja ta in fröer och ha frökataloger i butikerna? som typ plantagen och sånna ställen?

Min frö samling just nu är inte så spännande, därför jag undrar.
Åsa, mälardalen zon 2
Alldeles försent får en del butiker in fröer, när jag jobbade i blomsteraffär fick vi ofta inte upp fröerna i butiken förren i mars, då hade jag redan odlat i några månader så inte kunde man satsa på att handla i butiken även om jag hade 25% rabatt. Orsaken till att fröerna kom upp så sent var att det finns något som heter alla hjärtansdag och vårskyltning med fröer och liknande fick vänta tills alla hjärtansdag var över.

Du måste inte handla via internet, det går även bra via postorder.

Det finns många gratiskataloger du kan skicka efter(och bläddra i och planera + drägla över växter man bara måste ha)+ mycket i postorderfirmornas sortiment hittar du inte ute i butikerna.

Här hittas länkar till 2 svenska firmor som du kan få gratis katalog ifrån

Impecta
Runåbergs fröer (främst grönsaksfröer både vanliga och ovanliga, groddfröer, +har även frö till lite blommor)
TeliaNet
plantagen har fröer nu.
annars så finns ju granngården.
mollys_matte
plantagen har bara massa gammla ljusslingor nu huh.gif
Caprice
Hej Mollys Matte..!

Varför inte köpa via internet..?
Det är det absolut bästa..!!
Störst urval, bäst pris, hemlevererat....

Är det för att du är orolig för att lämna visanr osv som du inte vill handla på nätet..?
Om du håller dej till de stora leverantörerna, så är det nog inte så farligt..
Transaktionen görs via "säkra" sidor..

Rekommenderar Impecta, Rara växter, bla i Sverige, utomlands har du Gardens North, Succseed bara för att nämna några bra, har själv handlat ifrån allihopa, med kontokort, och det har alltid funkat bra... Klicka på någon av dem, så får du se lite utbud..
Om du inte redan varit där...

Du ska se, förr eller senare kommer du att handla ifån någon av dem...

Och sedan är det kört..! laugh.gif
Du kommer bara att vänta på deras nya katalog...
Som de flesta Odlatokar, ink jag själv, gör..

Hursomhelst, till din riktiga fråga..

Ärligt talat vet jag inte precis när det kommer in nya fröer i butikerna, just för att jag alltid skickar efter mina..
Köper något enstaka, typ sommarblommor, som jag plötsligt vill ha...

Gissar på att de kommer in i Mars - April..?

Caprice
kerstin z5-6
Här finns fröerna på tex Granngården from slutet januari
men tyvärr har de inte så mkt perenner i sitt sortiment -Lite thomson o Morgan fröer -annars mest ettåringar via Weibull mfl

Internet handel är helt ok , det har jag gjort i massor av år nu utan problem smile.gif
TeliaNet
välj postförskott, det absolut säkraste.
inga pers.nr/kontonummer på datorn, det är en vana på datorutbildningen.
kerstin z5-6
tyvärr går det inte så ofta -o blir dyrare än Visa ...
Sollan
Angående att handla med kort på nätet: Skaffa ett särskilt kort som man använder till detta. Ha bara så mycket pengar så det täcker kostnaderna för det man har beställt. Ingen bandit kan då länsa kortet på allt vad man äger och har. Använder även detta kort då jag är ute och reser och fyller på det vartefter.
kerstin z5-6
Ja , så har vi med -ett särskilt kort för Lökar o annat löst folk smile.gif Bra när man sambeställer
-de andra kan sätta in summorna direkt på kontot via Internet - de stadiga medlemmarna bidrar till Visakorstsavgifterna -Toppen bra laugh.gif
Helena Zon 3-4
Här i stan (Karlskoga) skulle fröerna komma denna vecka. Det verkar ju sent om andra inte får dem förrän i Mars.April. Man kan ju förkultivera mycket from jan-feb.

Helena
Åsa E
Jag frågade på Plantagen och de sa slutet av januari.
mollys_matte
Skälet till att ajg inte vill beställa på internet eller postorder är inte själva säkerhetsgrejen, utan att jag vill hålla påsen i handen när jag bestämmer mig eller nåt tongue.gif
jag vet.. är lite knasigt..

I vilken butik då i Karlskoga?
Brukar vara där på hockey, är inte så toklångt från Frövi.

Ska prata med granngården i Lindesberg imorgon, och Plantagen butikerna borde ju få in ungefär samtidigt eller hur?

Undrar hur det ska gå med min nyfikna katt, när jag ska börja sätta frön inne!
Planterade om lite blommor igår, då kröp hon ner och satte sig I jordsäcken!
-asno-
Nyfikna och tjocka katter är inte att rekommedera. Tigger åt upp just allt han kom åt förra året. Kattgräs är alltså överreklamerat laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Men se det som att toppningen sköter sig själv, bara inte rötterna åker med i samma sväng...

/Åsa
mollys_matte
Kan väl inte säga att Molly toppar växterna direkt... leker väl snarare konduktör och gör en massa hål i dem!
Helena Zon 3-4
Bergslagscenter. det ligger efter vägen mot Degerfors.
Gabi
Plantagen har fått in fröer nu...

Gabi
Annlo
Mollys_matte, granngården i Lindesberg får in sina fröer på fredag, 14 jan alltså!
Då ska jag dit, även fast jag beställt från Impecta också... man hittar alltid något extra, hi hi...

Annlouice
mollys_matte
då måste jag åka till stan imorrn med, så typiskt! unsure.gif
Men men, vad gör man inte!

Om plantagen där Gabi bor har fått in fröer, bör ju Örebros plantagen ha fått det med?
Ska tvinga med en kompis ut på "belysningsjakt" på Lördag i Örebro, så då får vi ta en tur dit med!
Måste ha mer lampor om jag ska så fröer inne nämligen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon