Full version: Julenarna
netaave
Dom här små enarna som finns i julgrupperna klarar dom av en utplantering? Ja inte nu förstås, men i vår. Eller är det bara krukväxter?
zaaritha
Ja-- vci säjer "God_-Natt".
Fialotta
CITAT (netaave @ 09-01-2005, 00:51)
Dom här små enarna som finns i julgrupperna klarar dom av en utplantering? Ja inte nu förstås, men i vår. Eller är det bara krukväxter?

Ja...det gör dom...har flera stycken som är stora o fina nu i trädgården...plantera ut dom i vår...Lycka till smile.gif
lolo
Hej! Gäller ditt svar även zon 5-6, Maudan? tongue.gif
*Felix matte*
Zon 8 då unsure.gif ...har ju en en i julgruppen. tongue.gif
Sylvia
På månadsaktuellt (Odlas omslagssida) syns mina f.d. "julenar" på bild. Så det går alldeles utmärkt att plantera ut dom, men problemet är att klara dom till våren! Men de högre zonerna... det vågar jag inte säga ngt om! Beror förstos också på vilka "enar" man har...
Eva i Skåne
Menar du att klara dem fram till våren Sylvia?

Jag som bor i Skåne och inte har någon tjäle, kan jag avhärda min en nu och plantera den om någon eller några veckor?
Eva St
Vad bra att de går att plantera ut det visste jag inte men hur trivs de bäst fram tills dess
kerstin z5-6
jag har testat några - tyvärr är de ju namnlösa -men testa kostar ju inget -de måste dock avhärdas ordentligt på våren förstås
Sommartorparn
CITAT (Sylvia @ 09-01-2005, 22:36)
........., men problemet är att klara dom till våren!

Hur menar du?
Jag har sedan flera år en "julen" i en kruka. Efter ett par omplanteringar är den nu 60 cm hög. Större delen av året står den på balkongen, men när det blir minusgrader tar jag in den. Jag har aldrig märkt att den har farit illa av klimatombytet vare sig åt det ena eller andra hållet. Jag antar att den hade klarat att vara ute hela vintern om den varit planterad i marken. Men den har som sagt inget problem med att övervintra inomhus heller. Och inte gör jag några avhärdningar eller andra krusiduller när den flyttas in eller ut för säsongen.

En sak som möjligtvis har betydelse: min "en" står inte ovanför ett värmeelement utan på golvet innanför balkongdörren.

PS. Förresten tror jag inte det är en riktig en - den är mjuk i barrverket.
kerstin z5-6
Du verkar ha en krusidullfri sak smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sommartorparn
CITAT (Eva St @ 09-01-2005, 22:43)
Vad bra att de går att plantera ut det visste jag inte men hur trivs de bäst fram tills dess

Plantera om den i en större kruka. Dom där julgruppskorgarna brukar vara för små. För övrigt gör jag inget särskilt med min, annat än vattning som vanlig krukväxt.
Eva St
Vad bra men ska den torka ut emellan eller kan man vattna den som vanlig krukväxt
netaave
Jag tror den ska ha jämn fuktighet och kanske en dusch då och då.
lolo
Hej, särskilt till Kerstin z 5-6! Har du klarat att övervintra dina julenar utomhus? Gräver du ned dem på nåt särskilt sätt? Du och jag verkar ju ha samma växtzon (bor själv i Vännäs i Västerbotten). Hur sköter du dem? Tacksam för svar (som vanligt)!
Eva St
Tackar och bugar för svaren

Men visst ja------ använder man någon särskild jord till den?????
kerstin z5-6
nej inte jag , men lite ljus placering skadar aldrig smile.gif
Eva St
Bra då ska jag testa
Sylvia
Jo, jag menade att många har ju snö o minusgrader nu och kan inte ha "enen" ute (den är troligen antingen tuja eller cypress, snarare än en äkta en) så det gäller att ha den svalt och ljust och se till att inte barren och rötterna torkar. Byt till större kruka, som någon sa redan och duscha flitigt, så... Och sen ska den ju också avhärdas, det sa också någon redan.
Bor man i södra landet utan tjäle och frost, så kan man naturligtvis ha den ute nu. Men eftersom det kan komma frost ännu, så kanske den ska kunna flyttas in vid starkare frost. Alltså, i en kruka i väntan på våren.
Lycka till!
gmasterb
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-01-2005, 22:44)
jag har testat några - tyvärr är de ju namnlösa -men testa kostar ju inget -de måste dock avhärdas ordentligt på våren förstås

Oftast används sorten Cham. "Elwoodii". Men vad jag känner till är den inte så pass härdig i stockholm (Zon 2-3) Dock har jag ingen egen erfarenhet.
mollys_matte
jag har planterat om mina julgrupper nu, och funderar på att förvandla min en till en bonsai, i nån bok jag läst hade de gjort det nämligen, ska bara se så den tar sig i nya krukan först!
lolo
Tack för alla svar! Får se om jag vågar testa här senare... Annars får den bli behandlad som krukväxt och stå i fönstret.
*Molly*
Jag har också funderat på att plantera min en i större kruka och ha den på terassen framåt sommaren.
Vad menas med avhärda? Hur gör man då? wacko.gif
Eva St
CITAT (mollys_matte @ 10-01-2005, 17:17)
jag har planterat om mina julgrupper nu, och funderar på att förvandla min en till en bonsai, i nån bok jag läst hade de gjort det nämligen, ska bara se så den tar sig i nya krukan först!

Hur gör du för att fixa till en Bonsai
Sylvia
CITAT (Molly @ 11-01-2005, 10:06)
Vad menas med avhärda? Hur gör man då? wacko.gif

Avhärda gör man när man först har växten ute någon timme om den tar in den för natten och om minusgrader hotar, den får den sakta vänja sig att vara allt längre tid ute, tills den kan flytta ut helt när frostrisken är förbi.
Sylvia
CITAT (gmasterb @ 10-01-2005, 17:02)
Oftast används sorten Cham. "Elwoodii". Men vad jag känner till är den inte så pass härdig i stockholm (Zon 2-3) Dock har jag ingen egen erfarenhet.

Förutom Ch. 'Elwoodii', har jag åtminstone Ch. 'Sunkist' och Ch. 'Snowflake' just nu, de är ute nu när det är så varmt, men jag tar in dom i förrådet om det skulle bli kallare igen.
mollys_matte
CITAT (Eva St @ 12-01-2005, 22:58)
Hur gör du för att fixa till en Bonsai

Jadu... vet inte riktigt men hade tänkt kolla över grenarna lite, binda några av dem, klippa lite, och så.
har den först i ganska normal kruka för att sedan ge mig på rötter och så om den tar sig,
Kan helt ärligt säga att jag inte vet om det funkar, exprimenterar mest!
Det finns mycket bra böcker på biblioteket, de vet saker lite bättre än jag i dem! tongue.gif
mollys_matte
Eva St, fick just tips i en bonsai tråd i krukväxts delen!
Kolla där...
Som sagt, jag exprimenterar ju bara!
De kommer säkert dö alihop för mig (har planterat om mammas julgrupper med, så jag har en 5-6 enar nu)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon