Lilith_hope
när min familj köpte det här huset vi bor i nu så fick vi en present med i trädgården ohmy.gif jo det var fullt med enorma mogna hallon, hon som bodde här innan sa att det är höst hallon unsure.gif hur ska man göra med såna här buskar?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är hösthallon så sätter de bär på ettårsskotten vilket innebär att man kan klippa ner buskarna helt efter skörden eller tidigt på våren. (gamla vanliga hallon sätter frukt på fjolårsskotten så där klipper man bara bort de skott som burit frukt)

Vissa sorter hösthallon ex. allgold brukar jag dock inte klippa ner helt för just den sorten kan sätta bär under hela sommaren = remonterar.

Har du många plantor av samma sort kan du testa med att klippa ner en del och kanske bara göra lätta gallringar i de andra och se hur och när de sätter frukt.

Annars så är det inte så avancerat att odla hallon kanske slänga på lite gödsel på våren och vattna vid torka + rensa bort alla rotskott som dyker upp.

Hösthallonet Allgold Risarp
Sollan
Jag älskar hallon och har förgäves försökt odla dem. De vill inte! Den största "skörd" jag någonsin fått är 4 st - på 10 plantor! sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är hösthallon du inte lyckas med så kan du ha valt fel sorter det finns fler än en sort, en del sätter frukt så sent att de inte funkar i mellansverige.

Vilka sorter har du testat?
Helen vid Ljungan
Finns det hösthallon som hinner bli klara hos mig i zon 4 utanför Sundsvall? Jag funderar på att flytta hallonlandet till en plats där det är risk för snöras och funkar hösthallon så kan det rasa bäst det vill. Platsen är nog en av de soligare i min trädgård så ur den synpunkten är den bra.
/Helen
Sollan
Har testat olika sorters vanliga hallon.... De får väl fortsatta vara en dröm...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sollan @ 09-01-2005, 16:14)
Har testat olika sorters vanliga hallon.... De får väl fortsatta vara en dröm...

Har du även testat riktigt härdiga hallon som ex. Muskoka och Älandsbro Asker som är härdiga till zon 6-7? +Du har väl inte klippt bort blomanlagen vanliga hallon sätter ju frukt på fjolårsskotten.

Hur ser växtplatsen ut där du testat odla hallon?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Helen vid Ljungan @ 09-01-2005, 15:53)
Finns det hösthallon som hinner bli klara hos mig i zon 4 utanför Sundsvall? Jag funderar på att flytta hallonlandet till en plats där det är risk för snöras och funkar hösthallon så kan det rasa bäst det vill. Platsen är nog en av de soligare i min trädgård så ur den synpunkten är den bra.
/Helen

Zon 4 kan nog vara i kallaste laget oftast går bara hösthallona till zon 2-3 fast zoner är ju inte helt fasta men i lite kallare zoner skulle nog jag rekommendera hinkodling istället så man kan ställa in hela hinken på hösten i ett växthus och på såsätt förlänga säsongen för ofta är problemet med hösthallon att de sätter frukt för sent.
Jan af Lisö
En mycket lärorik (och inspirerande) sida om hallonodling:

http://www.hallonplantor.se/index.html

(Även om "stor Gul" som jag planterade i fjol dog !!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon