Full version: Nybörjarodling
DoublePeace
Jag har precis fått för mig att vilja prova att odla egna växter till min lägenhet. Det hade varit roligt med några "mäktiga" och kanske växter som är lite annorlunda.

Eftersom det inte finns några direkta förutsättningar vore det bra med växtre som inte har alltför speciella krav på t.ex. luftfuktighet etc, men som ändå kan vara en utmaning att försöka odla. Vad kan ni komma på för tips på växter?

Jag skulle också vilja veta vad ettårig resp. flerårig innebär?

Hur ska man börja med själva odlingen av fröen sen?

Tack på förhand...
Åsa, mälardalen zon 2
Ettårig = många sommarblommor, de lever en odlingssäsong. Man sår dem på våren (förkultivering el direktsådd) sedan får de växa och blomma hela sommaren till hösten brukar de flesta vara fulla av frön, när kylan kommer dör de. (en del sorter som vi odlar som ettåriga är dock inte ettåriga i andra länder så några kan man spara + bor man i söder så kan det hända att de överlever vintern ex. lejongap brukar fungera så).

Tvåårig = första året är det bara blad, blomman kommer år två sedan dör de ibland annars så brukar de hålla sig kvar något/några år till.

Flerårig = kan leva många år beroende på hur man sköter dem.

Annorlunda växter kan man få om man testar peta ner fröer och knölar som man hittar i matbutiken. +Den där bladrosetten i toppen på ananasen går bra att plantera den brukar rota sig och vips har man en ananas.
kerstin z5-6
Skaffa dig ett vanligt lysrör att ha över sådderna -impecta mfl fröfirmor brukar ha fröer till krukväxter , pelagoner sår många, men också annat
När du har fröna -är du välkommen till Frösådd -förkultiverings avd smile.gifsmile.gif Om du har fler frågor
Citron kärnor gror bra -men tar tid innan de blommar .Granngården har sortiment på banan ,palm, Streilitza, Mimosa mm
TeliaNet
CITAT
Skaffa dig ett vanligt lysrör att ha över sådderna

då skaffar DoublePeace ett enkelfärgsrör vilket är ganska ineffektivt.

skaffa ett fullfärsrör som heter TLD 840!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon