ByggherreNr1
03-03-2003, 08:56
Under helgen hade en växtbutik i Gbg 70% på allt, jag passade på att handle på mig lite till huset jag håller på att bygga.
Vad jag köpte var 35 Tuja plantor i kruka, ca 35 cm höga.
Dessa hoppas jag skall räcka till en häck på 30 meter till det acceptabla priset av 300 kr.
Dock har de stått intill yttervägg, inbyggda med plast hela vintern.
Jag har nu ställt dem i ett oisolerat garage med intill en glasruta.
De kommer inte komma i jord förren tidigast 3 veckor efter att källen släppt (pga byggnation av mur intill häcken)
Vad rekommenderar ni mig att göra för att få plantorna att överleva?
Det är bra om temperaturen inte varierar alltför mycket (tinar och fryser om vart annat), det kanske går att siolera/skydda krukorna (sand?). Dessutom bör man skydda dem för alltför stark vårsol, annars vill de börja växa medan jorden fortfarande är frusen, de riskerar alltså att torka ut.
Eva Swahn
03-03-2003, 16:16
Jag köpte thujaplantor för 10 kr styck i höstas, ungefär lika stora. Kunde dock plantera dem direkt. De har klarat sig jättefint och har redan ökat i längd. Jag var jättenoga med vattningen.
Fick rådet i plantskolan att plantera dem i barkmull, vilket jag gjorde. Jag skulle dessutom fläka ut rotmassan så gott det gick, så att rötterna spretar åt alla håll. Jag grävde ett långt dike, ganska djupt - till knäna (på ett fruntimmer som är 1.63), inte fullt så brett. Mitt planteringsställe var bara byggschaktmassor därav omsorgen på diket.
Men jag satte dem mycket tätare! Jag har mellan 30 till 25 cm mellan plantorna. Med "mitt"avstånd skulle du behöva någonstans mellan 90 till 120 st plantor till 30 meter.
ByggherreNr1
04-03-2003, 14:32
Tack så mycket för svaren Kurt och Eva.
Jag skall ta och flytta dem från fönstret på direkten så att jag ökar chansen för dem att överleva.
Himlans bra forum detta

tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.