Full version: Ut i "kylan"....
Maria Alunda/Uppland
När ni skriver sätt ut sådden i kylan...menar ni då att man ska sätta fröna i jorden låta dem stå inne ett dygn för att suga åt sig vatten och sedan bara ställa ut dem på skyddad plats. Ska man ta in dem efter en viss tid eller väntar man bara på vårvärmen och naturens gång??
Vill bara kolla så att jag har fattat rätt....

Mvh Maria Sundman unsure.gif blink.gif
Dzad
Beror på vad du sår.
Men ställer man ut dem i kylan gör man det oftast för att fröna kräver en kölperiod för att gro.
T.ex. har jag en massa krukor med ekollon i utomhus, inte för att jag inte har plats inomhus, utan för att de ska gro sedan på våren.
kerstin z5-6
Precis -Du väljer beroende på utrymme - Vill du att de ska gro så fort som möjligt , tar du in dem efter 6-8 v eller vad som rek för den sorten
Annars väntar du på vår -då gror de när tempen ute stiger
Maria Alunda/Uppland
Då ska jag genast sätta igång och ålantera för att ställa ut de frön som klarar det... bara jag får komma igång och göra något det kliar såååå i fingrarna....

Nu har jag bestämt mig det ska byggas ett eget växthus med tegel nertill ca 40 cm sedan ska det vara en stomme med glas som vi ska sätta i själva alltså inga gamla fönster i väggarna och sedan "plast"skivor i taket. Tänkte att det kunde vara bra som lite skydd mot solen. Det ska vara ståhöjd......... min man har redan en massa ideer.

Fortsätter vädret så här så kanske man kan sätta igång tidigare än väntat...

Mvh Maria (tack för så himla snabba svar)
kerstin z5-6
Lycka till med växthuset -ju högre takhöjd desto bättre klimat .. laugh.gif
Dzad
Taker är också skydd mot snön/regnet... har haft problem med för mycket vatten i mina krukor fast jag ställt dem mot väggen där det funnits några 30 cm tak till godo... om än väldigt mycket högre än krukorna är. smile.gif
Snön har dragit in över krukorna och då det blivit varmare har det smält.
Hade ärligt talat i början snö på krukorna med flit för att jag trodde att det var bra... är väl nog ok om temperaturen håller sig under 0.
Nu har de bättre skydd och står på en bättre plats.
kerstin z5-6
Det är bra med snö på krukorna tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon