nina L
Hej
JAg vet inte vilket forum jag ska ställa frågan i. Min fundering är följande. Jag lät bygga en kolonistuga(väl isolerad) och sen skulle grabbarna göradörrar. Ytterdörrar. De gjorde dessa i mdf. Nu undrar jag om det är ok eller kommer dessa att bli förstörda i regn och rusk. Dörrarna är målade.
blink.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Jag ser inga större problem att göra dörrar i mdf.
Det blir en fin yta och är lätt att få bygga med. Den största nackdelen är att mdf är fuktkänslig. Men ser du bara till att måla dörren ordentligt så borde detta fungera.

Dock kan du inte låta den förfalla och sedan slipa några mm och få den fin igen. Det kan man med en dörr i ex ek, teak osv. Gör du det med en dörr i limmat material kommer den dra åt sig fukt, svälla och vara mycket svår att fixa till.
Sommartorparn
Nu kan jag inte låta bli att undra..........
vad i allsin dar är mdf?
wacko.gif
Killensomvillhagrönafingrar
mdf är en slags spånskiva fastän den är framställd under mycket högre tryck.

Den är mycket formfast och lättberarbetad. När man idag bygger hus används denna oftast till detaljer i fönsterkarmar och dörrkarmar.

Finns även en underbar sort som de ha sågat diagonala ränder i, nästan ända igenom. Med denna kan man bygga fina rundade former ex fönsterkarm i runt fönster.
gammelnalle
CITAT (Sommartorparn @ 11-01-2005, 21:52)
Nu kan jag inte låta bli att undra..........
vad i allsin dar är mdf?
wacko.gif

bara ett förtydligande till killen........

http://www.skogssverige.se/skog/fragaomsko.../Dummy/6278.cfm

(fast jag har även sett förklaringen att mdf står för Middle Density Fibre

(http://epubl.luth.se/1402-1617/2002/116/index-en.html) men Medium density fibre torde vara det rätta uttalet...
Ralf
hmmm jag har aldrig använt MDF ute.... materialet är ej gjort för att användas ute tycker jag, tror allt möjligt kan hända med detta material.
nina L
Tack för svaren
Jag anlitade ett par killar som byggde min kolonistuga och sen gjorde de dörrarna i mdf. Jag tvivlar på att de komer att hålla men killarna som byggde var ju yrkesmän så???!!! blink.gif
tomba
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av mdf utomhus men du kan ju alltid kräva att de gör en ny ytterdörr åt dej om den inte skulle hålla sleep.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon