|
birgitek
10-01-2005, 18:31
Är det nån som laddar hem (gratis - fildelning) musik från nätet? Är det OK att göra det? Hur tycker ni att det fungerar? Hur hittar ni det ni vill ha? Undrar en dataanalfabet - Birgit Ek
andersen
10-01-2005, 18:39
Ja vet inte riktigt vad jag ska säja, men dc++ är ett bra program för det.
Det är jättemånga som gör det. Är det okej att göra? = Beror på hur man ser det... Det finns olika program man kan använda för att göra det, t.ex. Kazaa eller DC++. Har hört att DC++ ska vara bätte. Hur man hittar vad man vill ha: man skriver in t.ex. artist eller låttitel i sökrutan, när man har kommit in på en hub.
pisanggoreng
10-01-2005, 19:08
Jag väljer att betala en spottstyver till ett ryskt bolag (jodå, det fungerar utmärkt!) och får hela skivor enkelt och (mycket) snabbt. En hel skiva brukar kosta under runt en dollar. Kolla här!
Sommartorparn
10-01-2005, 19:34
Alltså, det bygger på att man laddar hem en viss programvara som gör att man sedan blir medlem i ett nätverk. När man har den programvaran så framgår det hur man gör sökningar. Man söker bland filer som finns på privatpersoners datorer runtom i världen.
Nackdelen är att det finns ingen garanti för kvalitet. Det är amatörer som har omvandlat musiken till mp3 filer, och det är inte alltid ljudet är så bra. På nätverk som kaaza finns det också virusar som cirkulerar.
Soulseek är min favorit bland filbytarprogrammen. Ju mer kompisar man får desto mera musik får man tillgång till.
Men vill du vara helt säker på att inte få hem filer av dålig kvalitet så ska du anlita någon av betalsajterna.
Saken är ju den att det faktiskt inte är gratis att ladda hem musik ifrån nätet.
lisselbo
10-01-2005, 19:40
Använder oss av dc++, är nöjda med det. Ibland händer det i och för sig att hela låtarna inte kommer med, men då är det bara att försöka igen. mvh Marie (Kazaa och Imesh är bannlysta här pga virusriskerna)
lisselbo
10-01-2005, 19:41
CITAT (Scrollan @ 10-01-2005, 19:38) Saken är ju den att det faktiskt inte är gratis att ladda hem musik ifrån nätet.  Vad är det som kostar? T ex med dc++. mvh Marie
Artistens upphovsrätt till sin egen musik.
Jag tror inte att man gör musik för att sen se att den laddas hem till olika datorer olagligt.
Däremot kan jag tycka att CD-skivan har ett alldeles för högt pris, för den största delen av priset går till återförsäljaren.
Däremot så finns det ju betalsidor på nätet där en låt inte kostar mer än 5 kr. Och då vet man ju att det heller inte är en massa virus i filen och att det är bra kvalité på den.
lisselbo
10-01-2005, 20:28
Hörde något om att George Michael lägger ut sina skivor på nätet så att hans fans inte ska behöva köpa dom. Kanske enda sättet för stackarn att få folk att lyssna på honom. mvh Marie
birgitek
10-01-2005, 20:29
Märker att detta är ett område där mina kunskaper är nästan obefintliga. Vad är en hub? Birgit Ek
Sommartorparn
10-01-2005, 20:33
Här finns många bra artiklar om fenomenet fildelning. http://internetworld.idg.se/globalincludes...text=fildelningOch här är fildelarnas främsta nyhetssajt http://www.zeropaid.com/
Sommartorparn
10-01-2005, 20:43
CITAT (birgitek @ 10-01-2005, 20:29) Märker att detta är ett område där mina kunskaper är nästan obefintliga. Vad är en hub? Birgit Ek Det där med hubbar är en specialitet för DC++ . Man kan säga att hela nätverket består av många små mininätverk, s.k. hubbar. För att överhuvudtaget komma i närheten av filerna, så att man kan söka efter det man vill ha, så måste man vara med i en hub. Problemet är att varje hub har sina bestämmelser för vem som får ansluta sig. Du måste t.e.x ha ett visst antal filer själv att kunna delar med dig av (snyltgäster är inte populära). Och när man väl har kommit in i en hub, så kanske man finner att just dom människorna inte har någon musik som intresserar en. Det finns liksom ingen sökmotor som söker igenom alla hubbarnas filer åt en. Om man inte kommer in i systemet genom någon kompis så är programmet svårt att använda tycker jag.
CITAT (Scrollan @ 10-01-2005, 20:17) Jag tror inte att man gör musik för att sen se att den laddas hem till olika datorer olagligt. Jag har hört ett påstående om att det inte är olagligt att ladda hem en låt, däremot är det olagligt att dela ut låtar. Om det stämmer vet jag dock inte. Vilket då ställer till problem på t.ex. DC++, där man oftast måste dela ut för att kunna ladda hem. Några enstaka hubbar finns det dock, som inte har något krav på att dela ut, men skulle tro att de är ytterst få.
CITAT (birgitek @ 10-01-2005, 18:31) Är det nån som laddar hem (gratis - fildelning) musik från nätet? Är det OK att göra det? Vad tycker du om att man "stjäl" andras arbete? Hur ska musikartisterna försörja sig i framtiden? Visst, de flesta rika märker nog ej i plånboken att dom blir fattigare men ej alla. Men frågan är om du själv är beredd att arbeta på sådana villkor i framtiden.
CITAT (Jejja @ 10-01-2005, 22:24) CITAT (Scrollan @ 10-01-2005, 20:17) Jag tror inte att man gör musik för att sen se att den laddas hem till olika datorer olagligt. Jag har hört ett påstående om att det inte är olagligt att ladda hem en låt, däremot är det olagligt att dela ut låtar. Om det stämmer vet jag dock inte. Man kan läsa mer om detta här: http://www.antipiratbyran.com/
Caprice
11-01-2005, 01:00
CITAT (pisanggoreng @ 10-01-2005, 19:08) Jag väljer att betala en spottstyver till ett ryskt bolag (jodå, det fungerar utmärkt!) och får hela skivor enkelt och (mycket) snabbt. En hel skiva brukar kosta under runt en dollar. Kolla här!Pisanggoreng, förklara hur du gör... Hur går det till, alltså...? Betalar du med visakort..? VÅGAR du det..?? Caprice
pisanggoreng
11-01-2005, 07:56
CITAT (Caprice @ 11-01-2005, 01:00) Pisanggoreng, förklara hur du gör... Hur går det till, alltså...? Betalar du med visakort..? VÅGAR du det..?? Caprice Jodå, jag vågar betala med VISA-kort. Det har aldrig varit några problem där eller någon annanstans. Det är lite krångligt i början på AllofMp3.com, men när man väl är igång går det lätt. Man börjar med att registrera sig som medlem, och sen laddar man ner deras Explorer-program så att man har bra koll på vad man laddar ner och hur mycket pengar man har kvar att handla för. Sen laddar man upp 5, 10, eller 15 dollar och börjar ladda ner. Bra kvalitet, och snabbt går det. Rekommenderas!
Tack för länken Scrollan! Där hittade jag detta: "Antipiratbyråns uppfattning är att man bara får framställa en kopia om förlagan är ett originalexemplar. De spelfilmer som finns på Internet är kopior som olovligen har tillgängliggjorts till allmänheten. Dessa filmer är med andra ord piratkopior. Det är därför olovligt att kopiera/ladda ned sådana filmer från Internet. --- Grundregeln är att all kopiering av datorprogram samt dator- och Tv-spel är förbjuden. Man får med andra ord inte ens kopiera program eller spel för eget bruk."
Samtidigt står det en bit nedanför: "Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film. "
Hela sidan verkar mest handla om film och spel och jag har inte hittat några förklaringar om hur det funkar med musik. Det enda som står är att upphovsrätten skyddar producenten i 50 år, men ingenting om vad som händer om man laddar ner eller delar ut musik på nätet...
Sommartorparn
11-01-2005, 09:48
CITAT (Ralf @ 10-01-2005, 22:35) CITAT (birgitek @ 10-01-2005, 18:31) Är det nån som laddar hem (gratis - fildelning) musik från nätet? Är det OK att göra det? Vad tycker du om att man "stjäl" andras arbete? Hur ska musikartisterna försörja sig i framtiden? Visst, de flesta rika märker nog ej i plånboken att dom blir fattigare men ej alla. Men frågan är om du själv är beredd att arbeta på sådana villkor i framtiden. Det är inte så enkelt att det rör sig om artisternas pengar. Artisterna har ofta mycket usla villkor med skivbolagen. Därför har det visat sig att många artister är positiva till fildelning, eftersom fler upptäcker deras musik. Här är ett utdrag från en artikel om detta: "En tredjedel av musikerna för fri fildelning (2004-12-06) Hela 33 procent av musikerna tycker att nedladdning av musik via fildelningsnätverk borde vara lagligt, enligt en undersökning av Pew internet and american Life project. 34 procent av musikerna anser att fildelning hjälpt dem att tjäna mera pengar. " Här finns artikeln för den som vil läsa: http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...1456_IW.dbp.asp
Sommartorparn
11-01-2005, 10:09
Pisan, den där ryska siten, vem är det man betalar till. Jag menar, använder dom pengarna för att betala royalties till artister, eller går det i någons egen ficka?
Min ståndpunkt är att om jag betalar något så ska det komma artisten tillgodo. Det finns ju numera flera legala betalsajter för musik. Är det nån som har provat?
*Felix matte*
11-01-2005, 23:17
Såvitt jag förstår så är det inte olagligt att ladda ner musik om man inte sedan delar den med andra (mot betalning?) Mina kunskaper och hårddiskens kapacitet räcker inte så långt att jag skulle fixa att ladda ner skivor (ointresse  ) men så har jag ju barn och deras respektive som är mera insatta när det gäller sådant... därför skäms jag inte att säga att jag har en hel hög med CD:n som inte har kostat mig mer än skivorna (varje 10-pack = 89kr) Sedan så har jag också en massa CD:n som jag köpt till ordinarie (ocker-)pris.
pisanggoreng
12-01-2005, 08:07
CITAT (Sommartorparn @ 11-01-2005, 10:09) Pisan, den där ryska siten, vem är det man betalar till. Jag menar, använder dom pengarna för att betala royalties till artister, eller går det i någons egen ficka?
Min ståndpunkt är att om jag betalar något så ska det komma artisten tillgodo. Det finns ju numera flera legala betalsajter för musik. Är det nån som har provat? Jag är rädd för att det åker i den egna ryska fickan. De påstår dock på sin sida att nedladdningen där är laglig.... De svenska betalsajterna för musik är så extremt dyra tycker jag. (Att köpa en låt på Åhlens för 15 kronor eller något ter sig inte så intressnt.) Och åtminstone tidigare kunde vissa amerikanska sidor bara begagnas av amerikaner eller folk med amerikanska kreditkort.
Gossen Ruda
12-01-2005, 19:00
Från nästa år kommer det att vara olagligt att ladda ner musik och film utan tillstånd. GP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|