igår såg jag en liten rödhake glatt skutta under buskarna o leta mat
den såg så pigg o rund o go ut
men jag bara undrar , ska inte rödhaken flytta på vintern
ska den här lille krabaten klara sej
äter inte rödhaken insekter?
kan de vara en tidigt inkommande vårfågel
jag blev iallafall JÄTTEGLAD när jag såg den eftersom rödhaken är en så tuff o gullig liten pippi , en av mina favoriter
Å, rödhaken har jag inte sett till ännu i vår! Men så ligger ju fortfarande snön enträget kvar

och vill inte riktigt släppa greppet om vintern torts att almanackan visar VÅR!
Men när rödhaken dyker upp....då är det definitivt vår
/Carina
Fialotta
03-03-2003, 09:47
Härligt oldwolfie...
ger mig sjutton på att den va på väg ut till mig,inte
långt till mig från dig ju
Ha en bra dag!
nej maudan den lille rödhaken såg jag i skarpnäck under buskarna nära ett hyreshus där det va mindre snö
kan tänka mej att värmen från husen kanske har fått nån insekt att vakna
hoppas att den överlever
dom kommer snart till dej också förresten oooohhhhh våren e på gång det känns även om snön ligger tjock o de e minusgrader o gråttttttttttttt
o jag som tycker att vi har jättemycket snö
de kommer att ta tid innan den smälter bort
speciellt om inte solen får komma fram o smälta bort den
men nu e de ju iallafall mars månad o sen så
Gossen Ruda
03-03-2003, 18:50
Rödhaken är till största delen flyttfågel men en del optimister stannar kvar. Blir vintern någorlunda mild klarar dom sig, annars är det kört. Vet inte riktigt vad dom äter på vintern men tydligen så klarar dom sig.
Hos mig har rödhaken hållit sig vid fågelbordet hela vintern. Den äter talg och margarin jag lagt ut och jag lägger också ut småfrön typ lin och hampa, det smakar den på. Kokt speghetti är mums liksom pannkaka... och har man köttfärs eller kattmat så duger den också! Man får experimentera!
trientalis
03-03-2003, 21:27
Fick en gång tipset att om mata rödhaken med kokosflingor när den stannar kvar över vintern
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.