Full version: snus?
jessica zon6
Har precis vattnat med lite nematoder på blommor och frösådder,men kom och tänka på min farmor som lade snus i blomkrukorna.Kan det hjälpa mot blomflugor,eller är det bara en myt:)
mvh jessica
kerstin z5-6
kan hjälpa men kan medföra tobaksmosaikvirus i stället ...
jessica zon6
vad är tobaksmosaiksvirus?
kerstin z5-6
Yttrar sig som rutmönster på bladen, ett virus som sprids bland tobaksväxter -av samma anledning får man inte röka i tomatväxthus
jessica zon6
Tack för snabbt svar smile.gif Vad man lär sig mycket här,jag är imponerad av all kunskap som finns samlad här wub.gif

/jessica
gammelnalle
Historien lär vara sann:

Haaken som bodde i Lönneberga var rätt begiven på snus och var dessutom en duktig pommolog, var på besök hos ett original i Lönnebergatrakten. Denne frågade Haak vad han skulle göra åt all bladlus som kröp uppför trädstammen.
-Jag har hört att man skall ge dem snus, kan det vara redit?
-Jo, snus innehåller nikotin som är ett dödligt gift, så de kan du nog pröva, sa Haak.
Sagt och gjort, gubben la ut en sträng snus på en gren.
Nästa dag kom Haak på besök hos gubben igen och Haak frågade då om det hade hjälpt.
-Hjälpt? Se själv, nu står de dj…..na och väntar på mera snus.

Historien berättades för mig på 1980talet av min gode vän ”Rörmockare Gunnar” i Silverdalen som träffade Haak vid flera tillfällen. Huruvida historien är HELT sann vågar jag inte uttala mig om.

smile.gif smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Den var kul i allafall smile.gif Jag kan i alla fall sätta fast en kran eftersom min pappa var rörmockare smile.gif ... smile.gif
Fredi
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-01-2005, 19:46)
kan hjälpa men kan medföra tobaksmosaikvirus i stället ...

När man tillverkar (svenskt) snus hettas tobaken upp, dör inte viruset då?
Anki på Öland
Jag gjorde snusvatten och sprayade mina pelargoner med när dom var helt nedlusade. Lössen försvann och inga blad fick rutmönster.
Anki
kerstin z5-6
Det var nog mer tur ... all tobak har naturligvis inte virus ..
pelargoner är nog inte särskilt känsliga för tobaksmosaikvirus heller , men många mjukbladiga växter ÄR det -tex tomater ...vissa perenner mm
OCH det är mycket svårt att bli av med
Fredi
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-03-2005, 12:53)
Det var nog mer tur ... all tobak har naturligvis inte virus ..
pelargoner är nog inte särskilt känsliga för tobaksmosaikvirus heller , men många mjukbladiga växter ÄR det -tex tomater ...vissa perenner mm
OCH det är mycket svårt att bli av med

Jag tror inte att snus kan sprida viruset eftersom det hettas upp under lång tid vid tillagningen och eventuellt virus rimligtvis dör under processen. Någon som vet? Skulle vara konstigt om vi inte hade någon expert på virus här smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tobaksmosaikvirus är tyvärr ett oerhört livskraftigt virus som klarar de höga temperaturer som förekommer under jäsningen av bladen. Viruset ska vara så livskraftigt att det t.o.m ska kunna överleva runt 25år på torra tobaksblad i vanlig rumstemperatur. Tobaksmosaikvirus brukar främst smitta växter som hör till familjen Solanaceae.

I tomatodlingar är man rädda för denna sjukdom men just där borde det inte vara så stort problem med tanke på att de odlar moderna sorter som är resistenta mot många virus. Men som hobbyodlare om man odlar äldre sorter som inte är resistenta så ska man nog vara försiktigare ,för de är mer mottagliga.
Fredi
Se där! Jag visste att vi hade någon här som kunde detta! smile.gif

Synd att min teori sprack dock wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon