Full version: Sandelträ
etern
Hej, jag har kommit över lite frön till vitt sandelträ, men problemet är att de vägrar gro. Har försökt med blötläggning och undervärme, och nu börjar fröna ta slut men de vägrar ge med sig. Är det någon som har erfarenhet av sandelträ eller har en idé jag inte provat?

Tack på förhand

/Jakob
Fenja
Hej och välkommen hit!
Hoppas att du hittar något användbart här och återkom och berätta hur det går om du får upp något av fröerna! Håller tummarna för att du lyckas.
Mvh
Fenja
etern
Jo, jag har redan sökt mig fördärvad på google, hittar bara information om eteriska oljor känns det som, men tack ändå smile.gif
Den sägs fugera bra som krukväxt så det vore rätt spännande med ett sandelträ i fönstret, och lite exotiskt sådär.
kerstin z5-6
Hur länge har du väntat ? Vissa fröer tar upp till 2 år för att gro -utn att det behöver vara ngt fel för det smile.gif
etern
Njä, 2 år har jag inte väntat, heh
Jag är lite nybörjare på växter, exakt hur håller man en frösådd fräsch i två år?
kerstin z5-6
Inga problem om de står ute smile.gif Gruslager överst + fiberduk förhindrar ogrässådder
Zazu
hittade lite på engelska:
Propagation and cultivation has been considered difficult. Seed has a dormancy that is strongest in fresh seeds. One year's ageing raises germination from about 5-30% with three years giving 35% germination, indicating an after ripening requirement. Secondly, as with many hard seed coated species, the testa needs to be broken to induce germination. This can be easily, though carefully, done with a vice. Sow the cracked seed into an appropriate media and keep moist. Germination should occur within a month but may take up to four months. The optimum temperature for germination is 15° C so winter is the best time to sow. When cotyledons have hardened, pot the seedling into free draining media with half strength combined slow and moderate release fertiliser. Seed energy reserves will sustain growth until roots have established.

ska försöka översätta sen
kerstin z5-6
verkar vara en riktig segis, tre år , jojo -kanske en GA 3 kandidat ?
hormon" för snabbare grodd -Finns bla på gardens north laugh.gif
etern
tack tack tack, den där sista texten på engelska gjorde susen.. tror jag smile.gif vi får se. jag är imponerad av den samlade expertisen här, kommer definitivt återkomma
tack åter igen wub.gif
nejlika
Ska du använda sandeltädet till något?
Prova att få odlings råd från Impectas hemsida om du inte redan har gjort det.
etern
Nja, jag läste att det tar 10 år för den hårda kärnveden att bildas som man kan använda till oljor och rökelse, så det är väl inget aktuellt projekt, mest som en lite spännande växt att ha hemma eftersom jag gillar sandelträ så mycket.
Det var på impecta jag köpte fröna och följde anvisningarna där till punkt och pricka, ska försöka mig på att spräcka skalet lite försiktigt den här gången också och sen bara hoppas eftersom det tydligen är rätt taskig "groddbarhets-procent" i dem.
kerstin z5-6
med vissa fröer tex opuntia , utomhuskaktus -verkar det som om ett år gamla fröer gror villigare -motsatt till tex julros som helst ska sås färska -Du kanske ska spara nåt frö o se om det fungerar -ser i den eng texten att denna tillhör dessa långsamtmognande frösorter med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon