Full version: Sandelträ
etern
Hej, jag har kommit över lite frön till vitt sandelträ, men problemet är att de vägrar gro. Har försökt med blötläggning och undervärme, och nu börjar fröna ta slut men de vägrar ge med sig. Är det någon som har erfarenhet av sandelträ eller har en idé jag inte provat?

Tack på förhand

/Jakob
Fenja
Hej och välkommen hit!
Hoppas att du hittar något användbart här och återkom och berätta hur det går om du får upp något av fröerna! Håller tummarna för att du lyckas.
Mvh
Fenja
etern
Jo, jag har redan sökt mig fördärvad på google, hittar bara information om eteriska oljor känns det som, men tack ändå smile.gif
Den sägs fugera bra som krukväxt så det vore rätt spännande med ett sandelträ i fönstret, och lite exotiskt sådär.
kerstin z5-6
Hur länge har du väntat ? Vissa fröer tar upp till 2 år för att gro -utn att det behöver vara ngt fel för det smile.gif
etern
Njä, 2 år har jag inte väntat, heh
Jag är lite nybörjare på växter, exakt hur håller man en frösådd fräsch i två år?
kerstin z5-6
Inga problem om de står ute smile.gif Gruslager överst + fiberduk förhindrar ogrässådder
Zazu
hittade lite på engelska:
Propagation and cultivation has been considered difficult. Seed has a dormancy that is strongest in fresh seeds. One year's ageing raises germination from about 5-30% with three years giving 35% germination, indicating an after ripening requirement. Secondly, as with many hard seed coated species, the testa needs to be broken to induce germination. This can be easily, though carefully, done with a vice. Sow the cracked seed into an appropriate media and keep moist. Germination should occur within a month but may take up to four months. The optimum temperature for germination is 15° C so winter is the best time to sow. When cotyledons have hardened, pot the seedling into free draining media with half strength combined slow and moderate release fertiliser. Seed energy reserves will sustain growth until roots have established.