|
Killensomvillhagrönafingrar
11-01-2005, 07:19
Påverkad av god mat och goda vänner bjöd jag in en massa folk på fest till midsommar och lovade dem att jag skall odla min egen färskpotatis, dill och krydda brännvinet.
Så det är väl bara att ta tjuren vid hornet och lära sig hur man får tidig potatis till 30 personer.
Så ni somhar erfarenhet av att få tidig potatis och gärna andra primörer kan väl utbilda mig?
Hej Jag brukar sätta tidig potatis i hinkar, ta en hink (i mitten av april) som rymmer 8-12 l och sätt en potatis av tidig sort. Jag låter hinken (hinkarna) stå i pannrummet tills den första blasten tittar upp, då flyttar jag ut hinkarna till växthuset. Man får hålla koll på temperaturen så att det inte blir minusgrader i växthuset men om man inte har någon värmekälla så är det barra att flytta in hinkarna. Jag har på detta sätt lyckats få upp till 23 potatisar i varje hink och de är garanterat färdiga för skörd till midsommar.
160kvm stort hus
11-01-2005, 08:55
Åh nu vart jag oxå sugen. Vattnar man innan blasten tittar upp och hur mycket i så fall? Måste hinkarna vara svarta / mörka? Eller går det bra med det vanliga sortimentet ( blå, röd, grön, gul och allt vad det är )
Och sista frågan, just nu iallafall. Du sätter bara en potatis i varje?
Mvh G
11-01-2005, 09:50
Låter som en bra metod, detta skall jag absolut testa. Så om man skall ha 30 gäster och är glad amatör så bör man kanske sätta 5 hinkar för att vara säker? Jag menar utdelningen för mig brukar inte vara lika bra som för de med lite erfarenhet. Nu har jag en anledning till att montera in glas i mitt växthus.  Just nu ligger det prydligt ihopvikt av stormen. 16kvm stor balkong: Om jag får komma med en vild gissning så är det nog viktigt att solen inte kan stråla igenom plasten, därav använder man svarta. Om solen kommer åt vanliga potatis blir de gröna. På närmaste byggvaruhus brukar sådana hinkar kosta 10-15 kr. Ingen som tror att man kan lyckas med såpass tidiga potatis om man använder pallkragar?
Jag har alltid använt vita hinkar (sylthinkar från storkök) och det har aldrig blivit gröna potatisar. Jag sätter en potatis/hink och använder ganska så sandblandad jord så är potatisen ren och fin när jag skördar.
När Du har potatisen i jorden spellar odlingskärlets färg ingen roll. Några säger att generellt är det bättre med ljusa spänner, de blir ej så varma. Själv har jag uteslutande svarta. Förutom krukor och urnor.
Susanne i Linköping
11-01-2005, 12:52
Om du inte har så stor erfarenhet sedan tidigare är det väl säkrast att satsa på flera metoder, och hellre ta till i överkant än tvärtom? Sätta potatisen i flera omgångar, för den händelse att första omgångens blast skulle frysa bort, till exempel. Och satsa på tidiga, säkra sorter. Själv misslyckades jag kapitalt med potatisen i somras (mycket pga tidsbrist) så jag har inga andra konkreta tips, men skulle jag lovat färskpotatis till 30 pers redan till midsommar skulle jag ägnat alla mina hinkar och halva grönsakslandet åt att försöka uppfylla löftet! Dessutom skulle jag ha sett över hur löftet om egenodlad potatis såg ut, kanske kunde det tillåtas med lite, lite köpepotatis att dryga ut med vid behov (dock max 90%)!
11-01-2005, 13:11
Så mycket trevliga svar, kul Susanna i Linköping: Men nu är det inte bara lite potatis som står på spel utan hela mitt rykte. Så jag får kanske sätta i lite olika omgångar och läsa på en massa. Inte kan man väl erkänna att den goda maten gör att man säger för mycket, nu sjutton skall det bli potäter  det får bli så mycket jobb som det krävs. Att jag sedan lovade att vi skulle ut i en gammal fiskebåt och kolla på sälkolonien är en annan sak  Men den delen tror jag mig fakskt kunna lösa(har ev fått tag på en fiskebåt från 1911 som vi kommer tuffa ut med)
160kvm stort hus
11-01-2005, 13:39
Tackar för alla svar!! Jag skriver till det här på min "att-göra-lista". Öj va låååång den blev... Mvh G
160kvm stort hus
11-01-2005, 13:43
Två frågor till bara, sen är jag nog klar..
Hur mycket sand resp jord?
Och hur mycket ska man vattna.
Helena Zon 3-4
11-01-2005, 14:58
Jag satte min potatis på friland i slutet av april förra året. (Bor i Karlskoga Zon 4). Den hann bli klar till midsommar, jag fick i och för sig täcka med dubbel fiberduk hela tiden. Jag valde sorten Minerva. Fick massor av potatis. Det är väldigt hög avkastning på den. God var den oxå.
CITAT (16kvm stor balkong @ 11-01-2005, 13:43) Två frågor till bara, sen är jag nog klar..
Hur mycket sand resp jord?
Och hur mycket ska man vattna. Jag använder ungefär 20-30% sand, 20-30% kompostjord och resten kogödsel från påse. När det gäller vatten så vattnar jag när jag sätter potatisen men bara så att det blir lite fuktigt och sedan kanske någon gång under tiden i pannrummet. När hinkarna har kommit ut så får man vattna mycket mera, olika hur varmt och soligt det är och hur mycket det regnar. kom ihåg att göra många hål i botten av hinkarna i fall det blir mycket regn.
johan18
11-01-2005, 21:28
Hej Jag skördade mina första färskpotatisar idag. Fick hela 50 gram.
Finns även en gammal klassiker - Early Puritan - som du säker kan sätta på friland med fiberduk i april och få klar till midsommar. Även stockholmare brukar lyckas med detta!
gammelnalle
12-01-2005, 16:48
CITAT (uno @ 11-01-2005, 12:39) Förutom krukor och urnor. Skall det inte vara KRUKOR och UNO ??? (fl´åt ... kunde bara inte låta bli) Intressant tråd detta... Potatis i alla former till midsommar... men man hinner väl inte jäsa dem ???
LenaTuring
13-01-2005, 10:57
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 11-01-2005, 13:11) Att jag sedan lovade att vi skulle ut i en gammal fiskebåt och kolla på sälkolonien är en annan sak  Men den delen tror jag mig fakskt kunna lösa(har ev fått tag på en fiskebåt från 1911 som vi kommer tuffa ut med) Låter rysligt roligt det där.......hoppas båten blir din, kanske vi får se en bild på den så småningom och på sälarna
LenaTuring
13-01-2005, 11:00
CITAT (gammelnalle @ 12-01-2005, 16:48) [Potatis i alla former till midsommar... men man hinner väl inte jäsa dem ???  :)
Eva i Västerås
14-01-2005, 12:14
Kan man inte förodla potatis också, i mjölkkartonger eller så? Överkurs på förgro, alltså. En potatis i varje kartong i lätt jord i mars/april, får komma igång och är färdig att plantera ut i maj. Har för mig något sånt var på TV, Gröna rum eller nåt.
160kvm stort hus
24-02-2005, 14:02
*puffar upp tråden lite*
Eftersom du ska ut på havet kanske du har tillgång till tång... Tångodlad potatis blir jättefin och dessutom är den ren! Mulle
Jag använder 20 liters hinkar till potätera. Det finns en billig sort på bl.a. K-Rauta.
Förgror potatisarna ordentligt. Endera så borrar du tre hål runt om(ouups i hinken självklart), 2-3 cm upp så har du en liten vattenreserv oxå. Alternativt så utmanar du ödet med hela hinkar, men då måste man passa fuktigheten minutiöst, skita ner fingrarna eller en liten fuktighetsmätare finna att köpa överallt. Har provat bägge alternativen så jag vet att det funkar.
Lägg litet jord i botten lägg ner tre potatisar och fyll på med jord ca 15 cm! Vänta tills blasten sticker upp några cm så lägger du ner ytterligare tre potatisar och fyller upp hinken med jord.
Så väntar du, glöm dock inte att lägga in snapsen så den är kall. MVH Kenneth
CITAT (Eva i Västerås @ 14-01-2005, 12:14) Kan man inte förodla potatis också, i mjölkkartonger eller så? Överkurs på förgro, alltså. En potatis i varje kartong i lätt jord i mars/april, får komma igång och är färdig att plantera ut i maj. Har för mig något sånt var på TV, Gröna rum eller nåt. Det här med att förgro i mjölkkartonger/krukor för att sedan plantera ut har jag börjat fundera på. Får se om det blir i år - eller nästa. Metoden borde fungera bra.
Jag sätter alltid potatis på friland....1.a maj,dom är klara till midsommar om man väljer en tidig sort,Och är noga med att kupa på dom allteftersom dom växer.
Svante, zon 1
09-03-2005, 10:30
Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag skall hantera min sättpotatis. Förra året var jag för sent ute, alla tidiga sorters sättpotatis hade tagit slut när jag skulle köpa. För att detta inte skulle upprepas i år stack jag iväg och handlade i lördags. Nu undrar jag bara hur jag bäst skall förvara sättpotatisarna hemma. Visserligen bor jag i Skåne, men det känns ändå lite tidigt att börja förgro redan, eller? Skall jag ha dem i svalen några veckor?
Annars har jag tänkt prova alla knep för att få upp dem tidigt, både att förgro dem vanligt och att förodla några stycken i kruka, och sedna sätta ut dem så tidigt som möjligt (men jag är inte säker på när).
Alla ideer om hur jag skall förvara dem innan förgroning/förodling och när det är läge att börja mottages tacksamt.
Brukar ta några gamla äggkartonger och lägger potatisen i dom. placerar dom i garaget ljust i fönstret där det nu är runt 10 grader. Annars så går det nog bra med varmare också, har haft dom på fönsterbrädan i vardagsrummet oxå. MVH Kenneth
Svante, zon 1
15-03-2005, 16:39
I söndags lade jag sättpotatisarna framför ett fönster i ett ouppvärmt rum på vinden (ca 15 grader). Sex potatisar planterade jag också i varsin tvåliterspåse med plantjord. Hoppas bara att de inte gror för mycket innan jag kan plantera ut dem.
svante har du redan 15 grader på vinden ?
Jag är glad om det kryper över nollan brrrr.
Själv hade jag 15 grader i sovruimmet pga en liten person som gillar att pilla på termostater ;=) mvh
Svante, zon 1
16-03-2005, 11:41
Vinden är inredd och isolerad men vi har inte värmen på eftersom ingen bor där uppe, det är mest ouppackade flyttkartonger och barnleksaker. Värmen som läcker upp underifrån räcker för att ge ca 15 grader. Eländigt kallt för människor men bra för plantor. Å andra sidan blir det väldigt varmt en solig eftermiddag, så när våren kommer på riktigt får man kanske se upp lite med växterna.
För att få tidig rabarber kan man ju låta en spann stå över plantan under natten. Tror ni att på samma sätt sätta en spann över potatisplasten och då få tidigare potatisskörd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|