|
För en stund sedan hörde jag radioprogrammet Kropp & själ som idag i stor utsträckning handlade om tips och goda råd för dem som ev vill sluta röka, nu på nya året. Jag rekommenderar programmet - vilket naturligtvis går i repris - för mer info klicka här: Kropp & själ
pisanggoreng
11-01-2005, 11:21
Jag lyssnade också på det.
Som vanligt efter att ha lyssnat på Kropp & Själ så vill man leva sundare och motionera mera... Så kom jag på tanken att det hade varit smidigt att ha en motions-DVD att slänga i spelaren så man kunde ha sitt eget lilla pass här hemma. Hade sparat både tid och pengar, och dessutom hade det kanske blivit av. Någon som har tips på dylik video/DVD?
_underground_
11-01-2005, 12:55
Winsor pilates som det går reklam om på tv-shop är faktiskt riktigt riktigt bra! och det känns ordentligt efter 20min. passet.
PS. vill bara tillägga att jag är långt ifrån så vig och smidig som de är i reklamen, men det går bra ändå!.
pisanggoreng
11-01-2005, 14:11
Tack för svaret. Kollade på www.tvshop.se och de tar tydligen 529 kronor + 99 kronor i frakt. På http://www.winsorpilates.com/ kostar DVD:n bara USD 9.95. Är det någon skillnad på paketen, tro?
Skatmor
12-01-2005, 00:37
CITAT (Posse @ 11-01-2005, 11:19) För en stund sedan hörde jag radioprogrammet Kropp & själ som idag i stor utsträckning handlade om tips och goda råd för dem som ev vill sluta röka, nu på nya året. :) Jag rekommenderar programmet - vilket naturligtvis går i repris - för mer info klicka här: Kropp & själ Då jag för många år sedan blev bjuden på min första (och sista) cigarett tyckte jag att det smakade så vedervärdigt att jag sedan dess avstått från allt rökande, men jag kan förstå att man kan bli beroende av att röka, med tanke på att cigaretterna innehåller beroendeframkallande ämnen. Det är en god sak att man nu från samhällets sida på allt sätt försöker att få människorna att sluta med den livsfarliga rökningen genom olika kampanjer, vilket borde göra det lättare för rökaren att sluta för gott.
kristerh
12-01-2005, 11:15
Ser fram emot att kunna gå på krogen utan att bli sjuk, som det är nu får jag undvika att gå på "lokal" får träffa mina vänner hemma hos någon, tycker att det borde bli rökförbud överallt  bara en sådan sak som att vänta på ett tåg, att stå på perrongen och vänta är en pina minst sagt, vart man än går o ställer sig att vänta så nog förb... kommer det en rökare o ställer sig precis intill mig o skall bolma nu får jag väl alla rökare emot mig  ... men jag gnäller för att jag och flera andra blir sjuka bara genom att försöka att ta oss till/från våra arbeten... krister
CITAT (kristerh @ 12-01-2005, 11:15) Ser fram emot att kunna gå på krogen utan att bli sjuk, som det är nu får jag undvika att gå på "lokal" får träffa mina vänner hemma hos någon, tycker att det borde bli rökförbud överallt  bara en sådan sak som att vänta på ett tåg, att stå på perrongen och vänta är en pina minst sagt, vart man än går o ställer sig att vänta så nog förb... kommer det en rökare o ställer sig precis intill mig o skall bolma nu får jag väl alla rökare emot mig  ... men jag gnäller för att jag och flera andra blir sjuka bara genom att försöka att ta oss till/från våra arbeten... krister du får du inte alla emot dej, bara mej  (skojar) det är lika illa med alla som måste hälla på sig parfym och/eller rakvatten vart man än går kommer dessa stinkande män och kvinnor och förpestar för doftallergikerna.  även på sjukhus och vårdcentraler finns dom. ska vi ha ett totalt parfymförbud också? så även jag kan gå på lokal?
lisselbo
12-01-2005, 17:03
Brukar aldrig röka vid t ex en busshållplats om det finns andra människor där, ställer mig alltid en bit ifrån så att dom ska slippa få röken på sig. mvh Marie
Snöflinga
12-01-2005, 22:27
Rökare är också människor, fast inte så länge.....
kristerh
13-01-2005, 15:04
CITAT (pejori @ 12-01-2005, 14:43) du får du inte alla emot dej, bara mej  (skojar) det är lika illa med alla som måste hälla på sig parfym och/eller rakvatten vart man än går kommer dessa stinkande män och kvinnor och förpestar för doftallergikerna.  även på sjukhus och vårdcentraler finns dom. ska vi ha ett totalt parfymförbud också? så även jag kan gå på lokal?  Ja parfym är lika illa  dessutom stinker parfymen vidare ett bra tag på bussar o tåg tex, röken blir man ju av med genom att fimpa förutom att det luktar gammalt askfat om folk som röker, men det är en annan sak krister
kristerh
13-01-2005, 15:08
CITAT (lisselbo @ 12-01-2005, 17:03) Brukar aldrig röka vid t ex en busshållplats om det finns andra människor där, ställer mig alltid en bit ifrån så att dom ska slippa få röken på sig. mvh Marie Jag tycker att det är jättebra med hänsynsfullt folk som går åt sidan när de röker om de bara kollar åt vilket håll röken blåser så hade det varit ännu mer perfekt krister
CITAT (Snöflinga @ 12-01-2005, 22:27) Rökare är också människor, fast inte så länge..... :P Tror nästan de påstod i Kropp & själ att det kan röra sig om 10 år, plus sämre hälsa i kanske 8 år dessförinnan.
Skatmor
13-01-2005, 23:01
CITAT (Posse @ 13-01-2005, 16:34) CITAT (Snöflinga @ 12-01-2005, 22:27) Rökare är också människor, fast inte så länge.....  Tror nästan de påstod i Kropp & själ att det kan röra sig om 10 år, plus sämre hälsa i kanske 8 år dessförinnan.  "Den som röker andas in heta gaser som innehåller 5 000 kemikalier. I lungorna tas syret tillsammans med kemikalierna upp av blodet och pumpas runt av hjärtat till varje skrymsle i kroppen. Därför kan man få sjukdomar av rökning precis var som helst, från hjärnan ner till tårna. De svåraste skadorna drabbar blodkärlen som transporterar föroreningarna. Vävnaderna får då inte tillräckligt med syre och näring. Risken för hjärtinfarkt, stroke i hjärnan och pulsåderbristningar ökar. Luftvägarna är hårt ansatta från läpparna till lungornas blåsor. Kronisk bronkit och lungemfysem, KOL, är vanliga följder. På 1950-talet bevisades att rökning ger lungcancer. Nu vet man att röken kan orsaka ett dussintal cancersjukdomar. Den innehåller 50 cancerframkallande ämnen". http://www.tobaksfakta.org/view.asp?id=3
Hmmm..... och inget av detta har ju vi rökare hört talas om tidigare heller..... Mvh Fenja
tomas99
14-01-2005, 08:08
CITAT (Fenja @ 13-01-2005, 23:21) Hmmm..... och inget av detta har ju vi rökare hört talas om tidigare heller..... Mvh Fenja Hmm konstigt i dagens upplysta samhälle, konstigt att du har missat det.
evelina
14-01-2005, 08:32
lisselbo
14-01-2005, 09:02
CITAT (tomas99 @ 14-01-2005, 08:08) CITAT (Fenja @ 13-01-2005, 23:21) Hmmm..... och inget av detta har ju vi rökare hört talas om tidigare heller..... Mvh Fenja Hmm konstigt i dagens upplysta samhälle, konstigt att du har missat det. Någonsin hört talas om ironi? mvh Marie
Mia, zon 3
14-01-2005, 11:09
Detta är ju ett ämne som alltid brukar bli infekterat när man diskuterar det.... men precis som kristerh är jag också allergisk mot rök (och pälsdjur, parfym, hårspray etc), och tyvärr också mot människor som luktar av dessa saker. Naturligtvis är det inget personligt mot människan ifråga, en allergi är ju inget man väljer att ha. Ändå har jag faktiskt blivit utskälld av vissa rökare när jag bett dem inte röka inne i busskurer etc ("Stackars oss som blir förföljda av samhället" mm.). Och det är fruktansvärt pinsamt att behöva byta plats på bussen för att det sätter sig någon bredvid som framkallar allergin..... Att man inte får röka inne på många ställen är jättebra, men tyvärr är det många som ställer sig precis utanför entrén och bolmar istället, och det underlättar inte heller för oss som m%åste ta oss igenom. Sjukhus, tillexempel, där tycker man att det borde vara ganska långt mellan "rökrutan" och entrédörrarna... Alltså, INGET personligt mot rökare som individer, men jag personligen blir jätteglad den dagen det blir ännu mer rökförbud.
*Laika*
14-01-2005, 11:09
Är det här ett sätt att försöka att återstarta den låsta sk."röktråden"? Det var mycket p.g.a. den som jag gick med här på Odla, jag tyckte att det var ganska många trådar som man blev nästan vansinnig av att bara läsa o inte kunna säga sin egen mening om. Hur e man funtad om man försöker att starta en sån igen? Den tråden var på 14 sidor o där kan alla läsa allt om rökningens skadeverkningar o rökares/ickerökares syner på varann. Det enda man kan konstatera när man läst den tråden är: Rökarna är hänsynslösa idioter som inte tar nån som helst notis om sin omgivning, dom röker o bolmar var dom än står eller sitter. Ickerökarna är intolleranta gnällspikar som gärna "söker upp" en rökare, BARA för att få stå o hosta o flämta. Dom enda neutrala i den soppan verkar då vara FD. rökare, dom har mer tollerans o respekt för individen som röker. Vad är summan av det här då? Ja, inte vet jag, en ny evighetstråd. Eller, varför inte, en NY tråd där Tomas99 säger att jag tycker att rökare ÄR idioter o ickerökarna intolleranta gnällspikar. För eftersom han har en förmåga att medvetet vilja missförstå skribenterna här på forumet, så lär det säkert som amen i kyrkan dyka upp ett sånt inlägg om att jag mobbar o pekar ut "stackars" rökare/ickerökare. För ironi, det tror jag inte ens att han kan stava till. Mvh. Laika
Copycat
14-01-2005, 11:37
Hejsan ! Tillhör själv den f.d. skaran av rökare. Visst stämmer det att vi är mer tåliga för röken, vi har ju själva dragit i oss den  . Finns ingen anledning att starta en ny röktråd, det skapar bara irritation och osämja på forumet. Ämnet är uttömt och det finns inget alls att tillägga om rökningen, den är lika skadlig idag som 27/6-04 då tråden låstes, med Posse som sista skrivande.
Fialotta
14-01-2005, 12:37
Och nu väntar vi bara på...
CITAT (Laika @ 14-01-2005, 11:09) Är det här ett sätt att försöka att återstarta den låsta sk."röktråden"? Det var mycket p.g.a. den som jag gick med här på Odla, jag tyckte att det var ganska många trådar som man blev nästan vansinnig av att bara läsa o inte kunna säga sin egen mening om. Hur e man funtad om man försöker att starta en sån igen? Det är ju rent förskräckligt om jag är funtad så att jag startat en tråd av den typ som DU "blev nästan vansinnig av att bara läsa o inte kunna säga sin egen mening om.".
andersen
14-01-2005, 15:15
CITAT (Posse @ 14-01-2005, 14:30) CITAT (Laika @ 14-01-2005, 11:09) Är det här ett sätt att försöka att återstarta den låsta sk."röktråden"? Det var mycket p.g.a. den som jag gick med här på Odla, jag tyckte att det var ganska många trådar som man blev nästan vansinnig av att bara läsa o inte kunna säga sin egen mening om. Hur e man funtad om man försöker att starta en sån igen? Det är ju rent förskräckligt om jag är funtad så att jag startat en tråd av den typ som DU "blev nästan vansinnig av att bara läsa o inte kunna säga sin egen mening om.". Ja Posse att du inte har tänkt på att fråga om lov innan
CITAT (Laika @ 14-01-2005, 11:09) Är det här ett sätt att försöka att återstarta den låsta sk."röktråden"? Det var mycket p.g.a. den som jag gick med här på Odla, jag tyckte att det var ganska många trådar som man blev nästan vansinnig av att bara läsa o inte kunna säga sin egen mening om. "många trådar som man blev nästan vansinnig av att bara läsa o inte kunna säga sin egen mening om."  Många trådar....? Aaha! Du menar dom trådarna om vilka perenner som passar var? Eller dom trådarna där det diskuteras gödslets vara eller inte vara i morotsodlingen? Eller om man öht ska klippa ner perennerna på hösten? Eller vilken äppelsort som är godast till mos? Eller hur sjutton man blir av med bladlössen? Dom trådarna menar du? För du har väl inte missat att det här egentligen är ett trädgårdsforum? Där man utbyter erfarenhet och kunskap om odling i alla dess former? Bara undrar...
*Laika*
14-01-2005, 16:44
Nä, Berith, dom missade jag inte. Det var ju därför jag sökte mig till ett sånt här forum, för att få hjälp med idéer till min trädgård. Men dom trådar som man bara inte kunde läsa helt oberörd var bl.a. Röktråden, om lidl, om Round up, om bensinpriser, om alkoholpriset m.m. En sak är att man kan sitta lugnt o leta bland gamla svar på sina frågor, men vad ska man göra när såna där frågor poppar upp då? bara skita i dom? Jag har faktiskt en åsikt jag me, o den vill jag gärna stå för. Snacka om att det bara kryllar av trådar som spårar ur efter att en del hoppar på vissa utvalda. Men jag uppskattar hellre blomfrågor än sånt här jäkla tjafs. Mvh. Laika
CITAT (Laika @ 14-01-2005, 16:44) ---- Men jag uppskattar hellre blomfrågor än sånt här jäkla tjafs.---- Låter ju bra, för det är vi många här som gör.
Det lustiga är... att hade något av det som sägs till och om Laika här, sagt till Posse eller tomas99 i synnerhet, eller till någon av de andra som medverkar, så skulle det ha ropats på forumansvariga. Det skulle ha hävdats att det var mobbing, personliga påhopp och så vidare. Är Laika ett lovligt villebråd? Så lovligt att man till och med kan nedlåta sig till att sätta igång och tjafsa om hennes bevekelsegrunder för att bli medlem? Jag tycker att ni är futtiga, meningen med ett forum är väl att besökarna ska kunna säga vad de tycker? Och att det ska gälla för alla medverkande. Stå på dig Laika du är en frisk fläkt här bland alla gamla drakar! Mvh Fenja
CITAT (Berith @ 14-01-2005, 14:25) Och nu väntar vi bara på...  Yes!!
evelina
14-01-2005, 19:23
CITAT (Fenja @ 14-01-2005, 19:18) Det lustiga är... att hade något av det som sägs till och om Laika här, sagt till Posse eller tomas99 i synnerhet, eller till någon av de andra som medverkar, så skulle det ha ropats på forumansvariga. Det skulle ha hävdats att det var mobbing, personliga påhopp och så vidare. Är Laika ett lovligt villebråd? Så lovligt att man till och med kan nedlåta sig till att sätta igång och tjafsa om hennes bevekelsegrunder för att bli medlem? Jag tycker att ni är futtiga, meningen med ett forum är väl att besökarna ska kunna säga vad de tycker? Och att det ska gälla för alla medverkande. Stå på dig Laika du är en frisk fläkt här bland alla gamla drakar! Mvh Fenja Håller fullständigt med dig Fenja! Bra mycket bra skrivet.
CITAT (Berith @ 14-01-2005, 19:22) CITAT (Berith @ 14-01-2005, 14:25) Och nu väntar vi bara på...  Yes!!  Den som väntar på någon gott Berith...!! Mvh Fenja
Copycat
14-01-2005, 19:30
CITAT (Copycat @ 14-01-2005, 19:30) I väntan på att vissa signaturer återkommer o återkommer o återkommer.... utan att tillföra något nytt, samma signaturer alltid.
Copycat
14-01-2005, 20:00
Hejsan Ralf-Berith ! Snyggt namn! Jag visste inte att ni var samma. Eller talade Berith om för dig vad hon menade? Mina barn har ett rätt rått talessätt annars " om huvet pratar, ska inte arslet hoppa upp och lägga sig i". vilket betyder, om jag tilltalar Berith med en fråga, så förväntar jag mig ett svar från henne och inte någon annan. Likaväl som jag vill ha ett svar från dig Ralf, om jag frågat dig, vilket jag nu inte gjort.
CITAT (Copycat @ 14-01-2005, 20:00) Hejsan Ralf-Berith ! Snyggt namn! Jag visste inte att ni var samma. Eller talade Berith om för dig vad hon menade? Mina barn har ett rätt rått talessätt annars " om huvet pratar, ska inte arslet hoppa upp och lägga sig i". vilket betyder, om jag tilltalar Berith med en fråga, så förväntar jag mig ett svar från henne och inte någon annan. Likaväl som jag vill ha ett svar från dig Ralf, om jag frågat dig, vilket jag nu inte gjort.  Copycat, har du funderat på att läsa dina inlägg innan du skickar dem?? I ditt inlägg ställer du en fråga till mig, vilken jag inte ska svara på.... Märkligt...
Copycat
14-01-2005, 20:17
Hejsan Ralf ! Om du ändå svarar på inlägget, varför svarar du då inte på frågan? För det var väl mitt sista inlägg du syftade på? Annars så har jag över huvud taget inte nämnt dig i mina inlägg. Fortfarande så har varken du eller Berith svarat på mina frågor. Men inlägg, det kan du göra ändå, angående mina frågor  Att ge raka svar är inte din starkaste sida va, Ralf?
CITAT (Fenja @ 14-01-2005, 19:18) Det lustiga är... att hade något av det som sägs till och om Laika här, sagt till Posse eller tomas99 i synnerhet, eller till någon av de andra som medverkar, så skulle det ha ropats på forumansvariga. Det skulle ha hävdats att det var mobbing, personliga påhopp och så vidare. Är Laika ett lovligt villebråd? Så lovligt att man till och med kan nedlåta sig till att sätta igång och tjafsa om hennes bevekelsegrunder för att bli medlem? Jag tycker att ni är futtiga, meningen med ett forum är väl att besökarna ska kunna säga vad de tycker? Och att det ska gälla för alla medverkande. Stå på dig Laika du är en frisk fläkt här bland alla gamla drakar! Mvh Fenja Det fläktar ganska likt om Fenja/Copycat/Lajka: Ur tråden Sommartorpet i SVT, Hur kul är programmet egentligen?: CITAT Fenja Skickat den 26-08-2004, 22:37 ------------------------------------------------------------------------------- Jag tror att Posse lider av kronisk PMS eller något likartat elakt... Mvh Fenja Ur tomas99:s raderade Barsebäckstråd: CITAT Laika Skickat den 11-10-2004, 09:59 -------------------------------------------------------------------------------- (- - -) Jag tycker att Posse o Skatmor beter sig som riktiga klimakteriekossor, med kronisk PMS. (- - -) Mvh. Laika
Copycat
14-01-2005, 20:57
Hejsan Posse ! Ursäkta mig, men var kom JAG in i bilden. Starta inte nu igen. Det här verkar vara ett favoritämne för dig, men ändå, lägg ner alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|