Christoffer
11-01-2005, 20:06
Om man vill få en stickling att sätta rötter på vintern, måste man
köpa ett slags rotningshormon, och i sådana fall, vad finns det
för några, och var kan man köpa dem?
Måste man då ha handskar på sig?
Christer i Falköping
11-01-2005, 20:35
Inte måste du det inte. Lite extraljus och gärna värme underifrån(t.ex. ovanför ett element), så brukar det gå bra. Salixvatten brukar hjälpa till att få rötter på skott. Sätt ett par kvistar av någon salixart i vatten, då bildar den rötter och det bildas även hormoner i vattnet, som hjälper andra växter att få rötter. Vattna med det vattnet.
Christer.
Caprice
12-01-2005, 00:27
Vill du ha rotningshormon så finns det hos Impecta...
Caprice
Ingrid på Västkusten
12-01-2005, 12:40
Om man skall vattenrota är lite bikarbonat samt folie + undervärme GULD värt.
Folien - så att rötterna bildas lättare vilket de gör i mörker - bikarbonat för å hålla vattnent algfritt.
Christoffer
12-01-2005, 22:29
Vad bra. Billigaste metoderna är klart bäst. Men ska ändå kolla in hormonet på Impecta. Bra att veta att det ska finnas i alla fall.
Ingrid på Västkusten
13-01-2005, 08:15
Det bästa hormonet är en av de som säljs av pelargonfirmorna - tror att pellis-Ulla på pelargonphorumet säljer - > och för de som undrar är det tillåtet i Sverige och EU med det hormonet. Inga andra...i Sverige då.
norpydorp
17-01-2005, 12:21
folie?
Vart gör jag av den...dum fråga kanske men jag frågar ändå!
Ska jag ha den utanpå glas/vas eller vad man nu har
har hört att man kan använda socker i vattnet för att växten snabbare ska få rötter...nåm som provat?
/Norpydorp
Ingrid på Västkusten
17-01-2005, 14:10
Utanpå glaset om det är ett glas och ovanpå med och om det är en ogenomskinlig kopp - enbart ovanpå då :-)
norpydorp
17-01-2005, 14:58
Tackar...trodde väl att det va så....men men man vet ju aldrig
Ludvig Johansson
21-01-2005, 15:25
Jag antar att det är på gränsen till att svära i kyrkan men svampdödarspray (fungicid) är oumbärligt vid sticklingsförökning när värme är inblandat (alla tillfällen förutom kanske stickning i kallbänk). Det är så ledsamt när ens sticklingar täcks av ett vitt lurv som sakta bryter ned ens tappra sticklingar.
Jag köpte en sprayflaska från Weibulls hos Granngården och det fungerar toppen.
Sedan kan man doppa sticklingroten snabbt i starksprit för att minska risken för röta.
och auxiner ska bara strykas på snittdelar.
Vinrankesticklingar (och även många andra, Magnolia) kan man rispa/skada lite längst ned.
Värmebehandling ska också underlätta (tror att det är 4-5 veckor i rumstemp i absolut mörker, men måste kolla upp det noggrannare, nåt som plantskolor håller på med??)
kerstin z5-6
21-01-2005, 15:28
Nja i mörker vet jag inte däremot tar sig ros sticklingar bra på undervärme
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.