Satt och surfade på bonsaier och trillade över den här underbaringen!
Läs och njut!
http://www.mumbai-central.com/misc/bonsai.html/E
Sulawesii
11-01-2005, 21:34
Inte dåligt!
kristerh
12-01-2005, 11:45
Jo den ser snygg ut, men jag tycker att vissa frukter ser lite konstiga ut,
citrusen har väl inte så långa hängen som frukten sitter på, undrar om inte bilden är lite fejkad
krister
Ingrid på Västkusten
12-01-2005, 12:37
Jo min grape får liknande hängen ofta tar man också bort bladen intill för att solen skall nå till frukterna - om jag var bonsai-ist så kulle jag göra detsamma plus det syns ju bättre ;-)
Häftigt med Buddha's Hand :-))
Dan i Nacka
12-01-2005, 13:01
Underbar!
När vi nu ändå är inne på ympning av citrus så undrar jag om någon har erfarenheter av detta? (Ingrid?

)
Jag har tagit flera sticklingar från många spännande sorter men endast ett fåtal har rotat sig. Kanske skulle man våga sig på att ympa istället?
(Om jag nånsin kommer över lämplig grundstam - mina kärnor från Poncirus trifoliata ville inte gro)
Vänliga hälsningar
Dan
Ingrid på Västkusten
12-01-2005, 16:39
Näru - jag ahr haft ambitioner men icke :-)
Åsså säger Du det Dan - Du kunde ju ha gett ett gott hem till mina två kvarvarande fröplantor ifårn Poncirus som jag håller på att ta död på i växthuset som vanligt. Nu ser det inte så bra ut och jag ahr haft dem jättelänge!
Nej köpekärnor gror inte. Det beror på att poncirus till skillnad ifårn många andra citrusar tappar grobarheten efetr ca en vecka. Odlarna i Europa har alltså frysta frön flugna till dem för fröuppdragning!
Dan i Nacka
12-01-2005, 18:31
Ajaj, inte ta död på Poncirusen! Men har du haft dem länge så hoppas jag de klarar sig denna gång också.
Kärnorna jag sådde var från en egenhändigt plockad frukt (från en trädgård i Uruguay), men det dröjde förstås ett tag innan de kom i jorden här hemma.
Frysta kärnor lär bli svårt att få tag på antar jag så jag får väl försöka komma iväg till Voss i Tyskland. (lite otålig också - de växer ju så långsamt

)
Ingrid på Västkusten
12-01-2005, 19:04
Hallon,
Ja - det får vi se hur dte går..... jag har mina också ifårn frukt fast jag väntae med tills jag var hemma innan jag dissekerade frukten - den vart ähum rättså dålig :-)) innan dess ;-) plockade den i Barcelona..
Dan i Nacka
12-01-2005, 22:08
Jo, mina frukter började också övergå i "annan form" så innan hemresan var jag tvungen att befria kärnorna från vad-det-nu-var.
Jag har pomerans från frö som är några år nu och som jag tänkte öva ympning på men de växer såå låångsamt så det är nog inte aktuellt till sommaren heller.
TeliaNet
12-01-2005, 23:00
jag bygger en .mdb-databas över citrus-släktet, är nu uppe på över 20 familjer och varje familj har underarter gemensamt med varandra.
i DB:n har jag samlat all info om vaje familj, ursprung, namn(svensk+latin), egenskaper, tålighet, skötsel, mm.
jag kommer nog aldrig bli klar och info saknas lite här och där.
Ingrid på Västkusten
13-01-2005, 08:16
CITAT (Dan i Nacka @ 12-01-2005, 22:08)
Jag har pomerans från frö som är några år nu och som jag tänkte öva ympning på men de växer såå låångsamt så det är nog inte aktuellt till sommaren heller.
Dan?
Göööödning!!!!!!!! Kruta på :-)
wolkenkrabber
13-01-2005, 08:28
ÅÅÅH buddahs hand ä'r en så jäkla fin citrus sort ä'ven om frukterna kan vara lite väl missfostriga i formen
Dan i Nacka
13-01-2005, 13:00
CITAT
Dan?
Göööödning!!!!!!!! Kruta på :-)
Ja, jag kör ju med Hasselfors men de behöver ny frisk jord också. (det blev inte av förra året)
kristerh
13-01-2005, 15:24
Men... den halvt överblommade saken som är mitt på bilden nertill, det är väl ändå ingen citrusblomma, de blommor jag har sett nere i spanien är relativt små

och frukten längst ner till vänster skall väl vara en cumquat
(stavning), de jag plockat nere i spanien har definitivt inte så långa skaft

men det finns kanske sorter som jag inte sett
krister
Ingrid på Västkusten
14-01-2005, 07:09
Tja - jag undrar lite på skalan över trädet - för jag misstänker att även om frutkerna ser bautastora ut så är de förkrympta de med. Det borde de vara....
Kumquat är en citrus det med ( i familjen) s a s.
Jaja :-) den sätter i alla fall ribban ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.