futurist
Hej!

Är det någon som har ett förslag på vad man kan samplantera med Löjtnantshjärta? Jag skall plantera Löjtnantshjärtan längs husväggen i halvskuggigt läge, men om jag har fattat rätt så vissnar Löjtnantshjärtan ner efter avslutad blomning. Därför borde jag kanske även plantera någon perenn som blommar lite senare som kan ta över efter Löjtnantshjärtat.

Har ni något förslag? Huset är vitt och jag bor i Danmark (dvs. lite varmare än zon 1)

Tack på förhand!
kerstin z5-6
Något sensommarblommande varför inte Höstanemon - Löjtnanten tar plats medan den finns , men anemonen bör klara detta o är rosa den med om du vill ha det så tex .
Här i norr behåller Löjtnandshjärtat sina blad o blommar om ända till augusti
men jag vet att den inte beter sig så i sydligare zon ...
Kajsa
Det finns en massa att välja på, här några förslag för halvskugga.

Stjärnflocka, rosa/vit/röd årets perenn, blommar nästan hela sommaren ca 1 m. En måste växt.

Astilbe, olika höjder/ färger blommar juli-aug. Vacker.

Daglilja, ca 1 m eller mer, finns tusen sorter och färger, en måste ha växt.

klippstånds, ca 1.20 slokar i solen blommar aug-sept, blir stor med gula blommor. Eller Spirstånds gula höga spiror.

Mose brinnande buske, blir stor, kan vara lite lurig att ta på, men vacker.

Solbrud, buskig höstblomma gul/orange/röd ca 1m eller mer.

Läkesilverax,ståtlig 1 m - 1.50 vit, inte för torrt.

Sköldpaddsört, förra årets perenn i olika färger, blommar senare på sommaren, ca 1 m.

Tremastarblomma, olika färger, blommar hela sommaren, ca 50 cm.

Flox, får bara mjöldagg i solen, inte torrt mycket vatten, ca 1 m finns i en massa färger, blommar senare på sommaren.

Lite närmare marken kan du ha Hosta finns i tusen bladfärger, olika Nävor, Primula, Alunrot mm. Blir vackrast om man blandar olika växter i rabatten.
katarina76
Min mamma har löjtnans hjärtan tillsammans med rosor, Kärleksört och Julrosor, hon bor i sydligaste skåne, och det är jätte fint tillsamans.
Mia, zon 3
Mina står tillsammans med ormbunkar, förmodar att det är vanlig strukbräken. De kommer igång "på allvar" först efter löjtnantshjärtanen vissnat. Den vita varianten av löjtnantshjärta ska vara mindre benägen att vissna tidigt, har jag hört. Har bara haft den i kruka, men då stämde det i alla fall.
Funkior brukar vara sena i starten, så det kunde nog funka.
Du kan ju också ha någon lägre marktäckare, i alla fall jag upplever att löjtnantshjärtan vissnar så fort att även en lägre underplantering döljer dem ganska direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon