Full version: sur
-asno-
Jag blir så trött på mig själv mad.gif Har beställt fröer från gardens north, men är ju inte så jättevärst på latinska namn och dessutom lite lat blink.gif
Så vad har jag då beställt - jo, såpnejlika. Är inte det ett ogräs? Men det var ett fint namn och en fin bild - saponaria låter fint wacko.gif

/Åsa
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif JO det är ett ogräs :)Lugn ! Själv har jag beställt
samma påse fr 3 firmor
Samma felaktiga växt 2 år i rad
biggrin.gif sånt händer -saponaria lär du ju minnas nu smile.gif -Kan du inte maila Kirstel eller är det för sent ?..
Tesa
jag har egenhändigt beställt och misslyckats med saponariafrö.....(hur man bär sig åt då???)....till slut så grävde jag upp plantor hos grannen och bar hem...då hade jag länge sneglat på samma sort hos en annan granne och funderat på att smyga dit en mörk natt och stjäla lite...(nu växte dom ju i vägdiket så det hade inte varit sååå elakt...)
...så även ogräs kan vara eftertraktat och älskat... wub.gif
det är ju intressant med historien runt att den använts som schampoo och tvättmedel...en viktig växt på sin tid...
kerstin z5-6
kanske ska förtydliga mig -det var inte Saponaria jag beställde tre ggr smile.gif
Den skulle jag tänka mig för innan jag tog in i min lerjord-
har redan två galopperande arter: Verbascum -Kungsljus och Campanula -värst är Toppklockan
-asno-
Har provat att skicka ett mail och hoppas att det går. Älskad kan den nog vara men jag har tillräckligt med ogräs på min åkermark utan såpnejlika - den heter visst saponaria på latin laugh.gif laugh.gif
Hela årets fröbeställning blev minst sagt underlig, har beställt Camassia – leichtlinii ssp. Leichtlinii oxå. Det lär väl vara ziggevarning på den med, alltså titta på ett litet strå flera år.

/Åsa
kerstin z5-6
ähum

10 quamash Blue Melody € 7,00
10 quamash (esculenta) € 1,50 en och femtio!=15 svenska kronor för 10 knölar
10 leichtlinii Alba € 16,00
fler sorter finns
blommbollarna smile.gif
jag beställer i februari

Eurobulb

men det är naturligtvis kul att så med smile.gif
-asno-
Detta borde vara förbjudet biggrin.gif Jag kan bara inte beställa mer, det är bättre att misslyckas med några frösådder än att köpa klart för jag har ju ingenstans att plantera allt på laugh.gif
Jag har av min man önskat en grävskopa, en hyvel och obegränsad tillgång på jord, men jag tror inte jag får det sad.gif

/Åsa
Caprice
CITAT (asno @ 12-01-2005, 10:17)
Jag blir så trött på mig själv mad.gif  Har beställt fröer från gardens north, men är ju inte så jättevärst på latinska namn och dessutom lite lat blink.gif
Så vad har jag då beställt - jo, såpnejlika. Är inte det ett ogräs? Men det var ett fint namn och en fin bild - saponaria låter fint wacko.gif

/Åsa

laugh.gif
Men den ÄR fin..
Växer i en rabatt här, jag visste inte heller vad det var när vi köpt huset...

Vissa tycker den är hemsk och sprider sig, medan andra värnar om den..

Själv tycker jag den är jättefin.. wub.gif
Och den sprider sig inte alls farligt hos mej iaf..

Har den vid husväggen med gång utanför, den kommer ingenstans..

Vi gör alla våra misstag när det gäller frö...

Men det är på misstagen man lär sig...
Saponaira = Såponaria

Caprice
Sulawesii
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-01-2005, 14:00)
kanske ska förtydliga mig -det var inte Saponaria jag beställde tre ggr smile.gif
Den skulle jag tänka mig för innan jag tog in i min lerjord-
har redan två galopperande arter: Verbascum -Kungsljus och Campanula -värst är Toppklockan

Ajdå. Jag har satt Kungljus nu i dagarna. Kanske ska slänga iväg den krukan då?! Gillar inte växter som sprider sig och är outrotningsbara.....
Christer i Falköping
Kungsljus är inga problem! Sprider sig med fröer och är lätt att dra upp ur jorden. Spara krukan!
Christer.
Sulawesii
Ok. Sprids den med frön är det inga (?) problem. Det är när dom vandrar med avlöpare (säger man så?) som jag blir tokig!
kerstin z5-6
Lugn -jag talar om perenna kungsljus, förresten -vackra och -om man tar av fröställningarna, på hösten händer inget -Men det visste jag inte i början -somliga gillar dem -jag med -men de frösår sig lite för bra hos mej bara
Å andra sidan har jag alltid plantor att ge bort smile.gif en del har parat sig o är snyggt rosa i stället för vita
Du kan låta dina gro i lugn o ro -de har inga som helst utlöpartendenser
Sulawesii
Låter jättebra!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon