Full version: Trött på fiskarna!
Eca
[B][FONT=Courier][SIZE=1][COLOR=red] wink.gif Jag klurar på att lägga ner akvariet som är på ca 700 liter och odla något tills vidare i det. Det är ett inbyggt akvarium och ska vi ta bort det krävs större renovering av hela finrummet så lite växter så länge vore toppen.

Har någon erfarenheter av att odla i stora inbyggda akvarium. Ska nog ha krukodling med bara grus/sand på botten. Vad för sorts lysrör ska man ha för växtodling?

Alla tips och råd mottages tacksamt.

rolleyes.gif
Fialotta
Åhh.....det låter kanonspännande,
jag har sett nånstans olika sorters vattenväxter såg ut som blad med bollar av olika slag, då skulle man bara ha lite, lite vatten i botten
hoppas nån annan kunnig vet vad jag syftar på dom fanns i alla fall i vanliga blomsterbutiker rolleyes.gif
Ewa L
Om du ändå inte skall ha vatten kvar kan du odla strängt taget vad som helst i ett slutet system.
Har själv vid flera tillfällen "odlat i flaska" ex.vis damejeanne när den inte har varit upptagen med annat. biggrin.gif Även ett äldre akvarium har jag använt.

Plantera lite lågväxande (och långsamväxande) växter i botten tillsammans med lite högre i ett snyggt landskap. Gärna lite stenar också.
Vattna och lägg på locket. Kondensen som blir rinner ner och vattnar växterna = självskötande.
KURT
Men skall man odla i ett stort akvarium så bör det ju vara något annorlunda än vanliga krukväxter. Kanske en kaktusodling? Som belysning så är natrum lampa tydligen billigast i drift.
Alpiner i Halmstad
Varför inte lägga in några knotiga grenar, och skapa en djungel med bromelior och orkidéer.
Jag tror att ökenväxter fordrar mer ljus än Du kan åstadkomma i ett akvarium. Dessutom måste Du kyla bort mycket värmeenergi.
Bilder på några orkidéer hittar Du i vårt fotoalbum.
m.v.h. Bernt
Sylvia
Ja just vad jag hade tänkt att säga, djungel med undervegetation, bromelior och djugelorkidéer! Kolla här: http://www.odla.nu/artiklar/bromeliaceae.shtml
Du måste dock ha flera fullfärglysrör eller en högtrycknatriumlampa ovanför om du ska byta fiskar mot växter.
Eca
rolleyes.gif
Roligt med svar. Fortsätt med mer tankar och ideér. Jag har inte tänkt ha vatten kvar utan bara grusbotten. En tanke var ett slutet system...Men det går väl att odla något utan täckglasen också? Jag kan ta ner väggen ovanför så att vattna är inga större problem. Var finns en natrumlampa att inhandla och vad kostar det? Är det som ett lysrör eller?

(får se om taggarna funkar denna gång) biggrin.gif
KURT
CITAT (Eca @ 04-03-2003, 10:25)
rolleyes.gif
Roligt med svar. Fortsätt med mer tankar och ideér. Jag har inte tänkt ha vatten kvar utan bara grusbotten. En tanke var ett slutet system...Men det går väl att odla något utan täckglasen också? Jag kan ta ner väggen ovanför så att vattna är inga större problem. Var finns en natrumlampa att inhandla och vad kostar det? Är det som ett lysrör eller?

(får se om taggarna funkar denna gång) biggrin.gif

Se bla detta inlägg om belysning:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...12c599f3e5cecd0
Annika Ljunggren
Vilka häftiga ideer! Bäst att jag går och köper mig ett akvarium, utan fiskar... tongue.gif

/Annika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon