Full version: göra rabatt - igen
-asno-
Ju mer jag läser desto mer oklok blir jag blink.gif Om jag vänder torvor från gräsmattan och sen lägger tidningar ovanpå och sen jord, behöver jag då inte så tjockt med jord? Tidningarna ska väl förmultna och växternas rötter ha nytta av jorden under?
Men om man inte lägger så tjockt med jord, hur tjockt är det då? Och hur länge tar det innan tidningen förmultnar och när behöver uppdrivna perenner större jorddjup?

/Åsa
Lena i Torslanda
Det finns ingen anledning att vända på grästorvorna om du lägger tidningar i botten. Lägg ett tjockt lager tidningar direkt på gräset. Om du ska ha större perenner så behövs ett ca 30 cm jordlager ovanpå. Mindre växter klarar sig med 20. Efter ett år har tidningarna multnat och gräset dött. Detta sätt att odla kräver alltså att rabatten bli ganska mkt upphöjd annars funkar det inte. Vill du inte höja upp så mkt så får du gräva dig neråt och då måste du ta bort gräset. Då kan du välja att "hyvla" bort bara gräset och sedan vända jorden eller också så vänder du grästorvorna upp och ner och fyller på med planteringsjord ovanpå. Vid en sådan grävning finns ingen anledning att lägga tidningslager.
Det finns inget generellt svar på när uppdrivna perenner behöver större jorddjup, det finns ju riktiga snabbväxare och de som som tar flera år på sig att etablera sig. Men ju bättre förutsättningar från början desto snabbare tillväxt.
kerstin z5-6
och rejäla dynglager på våren sätter fart på vad som helst laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon