Emmaibäcka
Har efter tre år med mitt hus och min stoora tomt (ca 7000m2) insett att jag måste ta till lite mer drastiska åtgärder för att få tomten att bli lite mer lummig. Det är dock en torpträdgård med en del vuxna buskar/träd och numera planteringar.

Tänkte höra mig för om NI därute har planer på att gräva upp den där stora rhodedendronen, dela perenner mm som ni inte vet vad ni ska göra av, eller ännu värre, som ni kanske tänkt slänga ohmy.gif Bor ni dessutom i rimligt avstånd från Karlstad, så kanske jag kan göra en "turné" och hämta upp lite växter runtikring? Eller finns det andra tips och ideér för att göra en stor tomt mer lummig, med rumsindelning och annat?

Tacksam för tips biggrin.gif

/Emma
kerstin z5-6
Börja så själv !!!-Gå med i närmsta trädgårdssällskap -du kommer att träffa massor av generösa odlare ,som vill dela med sig av både frö o växter. Skriv här :)alltid har någon de fröer du saknar
Tirre
Plantera ett bestånd av Jättedaggkåpa!
Du kan dela plantorna typ varje år och skapa nya rabatter.
Efter ett tag har du så många, så stora, att du inte vet var du ska göra av dem!

// Tirre
Emmaibäcka
Tack för tipset med jättedaggkåpan biggrin.gif
I övrigt sår jag för fullt och har gjort det i flera år, det tar bara så förfärligt lång tid innan de blir stora. Har även varit på kommunens dumpplats mm och hämtat hem buskar av skiftande slag, vilka har funnit sig väl tillrätta rolleyes.gif
Tesa
Man kan hitta mycket växter som växer vilt....fråga markägaren bara så är det säkert inga problem att få gräva....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon