Caprice
Först (?) var det hennes lägenhetsaffär, och sedan Asienkatastrofen och hennes flygresor...

Om du arbetar på Ica och tar en colaburk utan att betala för denna kan du bli av med jobbet...

Får / kan politiker göra vadsomhelst och komma undan med det...?

Tyvärr har hon väl ett skyddsnät så att det kommer aldrig gå någon nöd på henne...
Blir hon väl av med detta jobb, väntar säkert någon annan fin och högt betald post...

Caprice
Posse
CITAT (Caprice @ 12-01-2005, 16:29)
Först (?) var det hennes lägenhetsaffär, och sedan Asienkatastrofen och hennes flygresor...

Om du arbetar på Ica och tar en colaburk utan att betala för denna kan du bli av med jobbet...

Får / kan politiker göra vadsomhelst och komma undan med det...?

Tyvärr har hon väl ett skyddsnät så att det kommer aldrig gå någon nöd på henne...
Blir hon väl av med detta jobb, väntar säkert någon annan fin och högt betald post...

Caprice

Om henne tycker jag inte... sad.gif
Magnolia
Jag har aldrig begripit hur hon lyckades ta sig in i regeringen igen efter lägenhetsaffären. Det som retar mig mest är att INGENTING NÅGONSIN är hennes fel... Av alla dåliga ministrar så tycker jag att hon är en av de sämsta.
Sulawesii
Ja, sorgligt är det. Människor som lever högt uppe på topparna verkar kunna komma undan med det mesta.
MEN! Jag har helt tappat förtroendet för media. Dom skriver det dom vill och struntar i att ta med en massa relevant fakta. Så, hur väl stämmer det som vi läser med verkligheten??
andersen
Jag tycker heller inte om henne. Men jag tycker en mindre om sk drevet går i från massmedia det känns ovärdigt i en demokrati, vad jag menar är att det borde finnas andra lösningar på problemet dvs hon borde ha själv insikt och avgå och om hon ej har det så borde Göran entlediga henne.
Caprice
Ang media håller jag med...

Vad de skriver får man ofta ta med... en hink salt...

Men i dessa fall är det ren fakta...

Hon fick reda på Asienkatastrofen, men väntade med att göra något OCH gick på teatern...

Lägenhetsaffären är inget media har hittat på..

Förstaklassbiljetterna är oxå sanna...

Caprice
Posse
CITAT (Sulawesii @ 12-01-2005, 16:38)
Ja, sorgligt är det. Människor som lever högt uppe på topparna verkar kunna komma undan med det mesta.
MEN! Jag har helt tappat förtroendet för media. Dom skriver det dom vill och struntar i att ta med en massa relevant fakta. Så, hur väl stämmer det som vi läser med verkligheten??

Det där med "Människor som lever högt uppe på topparna verkar kunna komma undan med det mesta." och "Dom skriver det dom vill och struntar i att ta med en massa relevant fakta." passar väl perfekt in på regeringen o.dyl.. Sedan är det ju förstås också botten att media i många fall okritiskt vidarbefodrar. sad.gif
Magnolia
Jag gillar inte heller alltid (sällan) hur media agerar, men jag tror inte att hon har särskilt mycket självinsikt. Vi vet inte hela historien kring hur informationen om Asien sköttes, men ingen ledande politiker verkar heller vilja upplysa oss. Nu är det tydligen UDs tjänstemäns fel. Jag tycker för en gångs skull som kungen: den som är ytterst ansvarig MÅSTE ta på sig ansvaret, även om det kanske är så att någon på lägre nivå gjort fel.
Ingrid på Västkusten
Vi får inte glömma en sak - drevet går på Laila Freivalds - men Göran P har ju 'trimmat' alla stadsråd så ingen vågar göra något eller ta ett eget initiativ. Yttersta ansvaret är faktiskt Göran P....

Sverige 'känns' dessutom avrustat på något sätt...en olustig känsla.
LenaTuring
Håller med alla föregående talare. Kan det vara så att det inte finns någon annan som kan gå i Perssons ledband lika lätt som Freivalds?
Kajsa
Synd om henne, jag tror dom gör så gott dom kan. Allt ska man göra politik av, dåligt. Massmedia går för långt.
Sulawesii
CITAT (Posse @ 12-01-2005, 16:48)
Det där med "Människor som lever högt uppe på topparna verkar kunna komma undan med det mesta." och ............ passar väl perfekt in på regeringen.....

Precis. Bland andra.
Gossen Ruda
Utan att ta ställning i sakfrågan så tror jag inte att någon här har möjlighet att bedöma hennes eller någon annans arbete eftersom media filtrerar och förvränger sanningen, om ens den riktiga sanningen kommer fram till media.
Bjäbban
Ja, inte lätt att veta hur det egentligen är…
Har ju bara det som skrivs i media att gå på, och om det är rät eller fel, hur ska man veta det?
Men vist undrar jag mycket över hennes beteende…
Sedan om hon blir sparkad/avgår så får hon säkert en massa pengar och ett fint jobb, annat för oss längst ner, som inte har sådana fallskärmar….
Gossen Ruda
Visst, men å andra sidan slipper du mediadrevet. Minns när hon slutade som justitieminister pga att murvlarna belägrade hennes lägenhetsdörr.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2005, 19:03)
Utan att ta ställning i sakfrågan så tror jag inte att någon här har möjlighet att bedöma hennes eller någon annans arbete eftersom media filtrerar och förvränger sanningen, om ens den riktiga sanningen kommer fram till media.

Vill bara instämma...
Snöflinga
Visst kan man väl tycka att media ibland går för långt. Men media är ju faktiskt till för att bevaka och granska vad som sker i samhället wub.gif

Det är bra tycker jag sleep.gif I vissa länder läggs det munkavle på media,
det får bara skrivas och sändas nyheter som passar de styrande....
Nej, tack och lov att vi har en demokrati, där alla kan göra sina röster hörda.

Sedan är det väl upp till var och en att sovra bland nyhetsflödet...
Självklart skall vår utrikesministers agerande granskas, vad jag förstår så är det fakta som framkommit. Att sedan statsministern håller henne om ryggen och fråntar sig ansvaret och skyller på UD är bara pinsamt wub.gif
Tesa
.....politiker är faktiskt inte mer än människor de heller....och det är mänskligt att fela.....
....det kanske inte behöver finnas en "syndabock" i allting utan saker och ting blir som de blir genom olyckliga omständigheter....
....fast jag tycker nog också att Laila Freiwalds reagerade lite långsamt.....och Persson ska vi inte tala om.....
Eva i Skåne
Jag tror Sverige är bäst (läs värst) på att skylla allting på politikerna.

Är inte hela jordbävningen svenska regeringens fel... egentligen???

unsure.gif blink.gif
Malvia
Varför kunde inte Göran P. och Laila ta egna initiativ? Varför bara sitta och vänta på besked och skylla på att jag blev inte informerad så jag kunde inte göra något?
Så fort vi fick höra nyheten på annandagen satte vi på TV:n, började med CNN som rapporterade och visade bilder och fortsatte med alla övriga rapporteringar. Vi ringde UD, våra anhörigas telefoner i Phuket, hotellen i Phuket, allt för att informera oss om vidden av tsunamin och hur våra anhöriga mådde och om de levde.
E.m. på annan-dagen visste vi tillräckligt med besked om tillståndet.
De ville åka hem på en gång. Inte förran natten till torsdagen kom de hem.
Regeringen och UD hade visst kunnat agera snabbare om bara eget initiativ fanns. Vad höll dem tillbaka? Väntar bara på varann?
kristerh
CITAT (Tesa @ 12-01-2005, 22:20)
.....politiker är faktiskt inte mer än människor de heller....och det är mänskligt att fela.....

Visst är det mänskligt att fela, men då borde man ju oxså kunna erkänna att man har gjort fel wink.gif Det hade varit bättre för henne o Göran om de kunnat erkänna; visst jag har gjort fel, istället för att skylla på sina medarbetare på UD.
krister
Sulawesii
CITAT (Snöflinga @ 12-01-2005, 22:19)
Men media är ju faktiskt till för att bevaka och granska vad som sker i samhället wub.gif

Det är bra tycker jag sleep.gif I vissa länder läggs det munkavle på media,
det får bara skrivas och sändas nyheter som passar de styrande....
Nej, tack och lov att vi har en demokrati, där alla kan göra sina röster hörda.

Sedan är det väl upp till var och en att sovra bland nyhetsflödet...
Självklart skall vår utrikesministers agerande granskas, vad jag förstår så är det fakta som framkommit. Att sedan statsministern håller henne om ryggen och fråntar sig ansvaret och skyller på UD är bara pinsamt wub.gif

Ja men, om media ger en felaktig bild av ett händelseförlopp kan man ju undra till vilken hjälp det är....

Och att vi som läsare/tvtittare ska behöva sovra bland nyheterna..... Förr var det endast skvallertidningarna man behövde göra så i. Hemsk utveckling!

Och visst ska ministrarna granskas när de tros gjort något fel, men, inte av media.

Media med den makt dom har ska ta sitt ansvar och inte bara tänka på tittar/läsarsiffror (läs pengar).
kristerh
CITAT (Sulawesii @ 13-01-2005, 16:02)
[ Ja men, om media ger en felaktig bild av ett händelseförlopp kan man ju undra till vilken hjälp det är....

Och visst ska ministrarna granskas när de tros gjort något fel, men, inte av media.

Media med den makt dom har ska ta sitt ansvar och inte bara tänka på tittar/läsarsiffror (läs pengar).

Vem skulle hitta diverse skumma saker om inte media wink.gif men visst kan det gå till överdrift ibland. Men ingen annan gräver ju i byken, jag tycker att vi trots allt skall vara tacksamma över våra medier, tänk vad mycket fiffel o annat de luskat fram genom åren. men som sagt de får inte börja hitta på saker, då blir de av med sin trovärdighet ganska snabbt.
krister
mulle
Jag håller inte helt med dig, Sulawesii.
Eftersom jag har varit hemma med förkylning har jag kunnat följa med allt som har sänts i SVTs Rapport och Aktuellt och jag tycker att de har haft en fenomenal rapportering.
Men det är givetvis skillnad på media och media, kvällstidningarna är ju alltid ett kapitel för sig.
Och jag tycker att det är tryggt att veta att någon kollar vad politikerna gör!
Mulle
Posse
Jag vill minnas att politiker ibland försvarar sina feta löner och andra förmåner med att de minsann inte har några "9 - 5-jobb", utan istället framställer det som att de jobbar sisådär 20 timmar om dygnet året runt samt därtill måste vara beredda rycka in närsomhelst. I det här fallet har jag dock fått intrycket att Persson och Frejdvals "dragit ur jacket" och slappat i det längsta.
Tesa
CITAT (kristerh @ 13-01-2005, 14:54)
CITAT (Tesa @ 12-01-2005, 22:20)

Visst är det mänskligt att fela, men då borde man ju oxså kunna erkänna att man har gjort fel wink.gif Det hade varit bättre för henne o Göran om de kunnat erkänna; visst jag har gjort fel, istället för att skylla på sina medarbetare på UD.
krister

Absolut.....att skylla ifrån sig är det lägsta hittills...

Det bästa vore ju om dom var ångerfulla och "efterkloka".....vad jag menade med att de är människor de med var att de kanske hade svårt att inse vidden av det hela...precis som större delen av sveriges befolkning hade antar jag...för inte ens i den värsta mardröm så skulle väl nån kunna föreställa sig detta....
....och det var en naturkatastrof...den här gången finns det INGEN som bär skulden....mer än möjligen mänskligheten i stort....det hjälper inte att "hänga" nån...
Sulawesii
kristerh och mulle: Visst är det tur att någon kollar våra politiker!! Jag menar inte att media ska sluta gräva och vara obekväma. Men, jag tycker att de ska inse sitt ansvar i att vara raka och ärliga till 100%. Det tycker jag att man kan begära av dem. Och att dom inte är såna %#!!#% gamar som kastar sig över traumatiserade människor för att få en intervju.

Håller med dig till, Tesa!
lavendel
CITAT (Tesa @ 13-01-2005, 18:22)
....och det var en naturkatastrof...den här gången finns det INGEN som bär skulden....mer än möjligen mänskligheten i stort....det hjälper inte att "hänga" nån...

Redan från början ville man hitta syndabockar!
Nåja...journalister är väl också människor.. dom kanske behöver hitta nåt att skylla på....men jag kroknade redan dan efter katastrofen när en kvinna i Svt..jag kommer inte ihåg vad hon heter..försökte på alla sätt få in skuldfrågan i debatten....skulle dom inte gjort annorlunda....borde dom inte gjort det och det!
Och alla dessa reportage med människor som förlorat sina anhöriga..där journalisterna verkat fokusera på skuldfrågan....kan inte låta bli att undra om dom inte uppmuntrar människor att skylla på bristande beredskap och bristande organisation!
Men...så här är livet och naturen....det finns inga försäkringar och garantier som alltid gäller..ingen regering har full koll på naturkrafterna...ingen kan förutse allt eller ha beredskap att hantera allt!
Vad vi kan lita till är vår medmänsklighet i dessa situationer...det är trösterikt!
Gossen Ruda
Funderar lite på allt gnäll på Freivalds och varför hon inte gjorde nånting. Nu är det så att hon FÅR inte lägga sig i UD:s verksamhet eftersom ministerstyre är förbjudet enligt Sveriges konstitution. Hon skall bestämma hur skeppet skall segla men hon får inte ta över rodret.

Utöver detta är nog UD statens mest skitförnäma verksamhet. Det skall nog till ett riktigt rivjärn för att styra alla dessa stroppiga halvdiplomater. Detta med anledning av klagomålen på hennes ledarstil.

Sen klagar många på att UD inte gjorde det och det. Om det händer något med exempelvis charterturister så är det resebyråernas ansvar att dom kommer hem. Ambassaderna på plats skall givetvis hjälpa till så gott det går. Det är först när reseföretagen inte klarar av saken som UD skall hjälpa till men det är reseföretagen som skall be om hjälp. Om jag fattat saken rätt.

Så har det varit klagomål på att inte UD har räckt till mm. Tror knappast att UD normalt är bemannat för sådana här saker. Inte 17 sitter det några 100 personer dygnet runt för att kunna svara i telefon när nästa katastrof inträffar.
lavendel
Sakliga,sansade synpunkter,sjyst!
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2005, 21:21)
Så har det varit klagomål på att inte UD har räckt till mm. Tror knappast att UD normalt är bemannat för sådana här saker. Inte 17 sitter det några 100 personer dygnet runt för att kunna svara i telefon när nästa katastrof inträffar.

Nej. Och tänk er den tjänsteman som för två månader sen skulle vågat ta upp på ett möte: "Tycker ni inte vi borde ha en beredskapsplan för en större naturkatastrof i Asien?"
Vaddå nedröstad, utskrattad, menande blickar ohmy.gif

Allt kan inte vara förberett. Nu kom katastrofen i julhelgen, men om det dröjt 20 år istället???

Det är inte lönt att jaga syndabockar i detta.
Exotic
Men visst kan man bejära lite mera av dem som sitter i toppen . .&
fritt val är det dock att sitta på dessa poster....

Sverige slår sig gärna för bröstet och visar andra länder hur bra vi är ....men när det kom till kritan så är det bara massa prat om vem som skall göra vad+ingen tar sitt annsvar.

Lite som jag tycker..

smile.gif
tomas99
Vi kan själva välja våra politiker så passa på till nästa år och välj politiker i från dom gröna så blir nog det bättre på många sätt.
Magnolia
Vilken bra diskussion!

Självklart kan man inte vara förberedd på allt, men någon slags beredskap och ordning för hur man agerar i en krissituation bör ju finnas. Även om man inte kan veta VAD för oförväntad katastrof som kommer inträffa, så kan man ju ändå alltid räkna med att för eller senare så kommer en katastrof av något slag. DET måste man vara förberedd på.

Sedan har ju vi svenskar orimligt höga förväntningar ibland. Jag har tex läst intervjuer med ett par som klagade på sjukhusen i Thailand. Faktum är, att om man åker till ett fattigt land så bör man faktiskt tänka igenom sådana saker (UTAN att fundera över om en naturkatastrof inträffar); "Vad händer om jag bryter benet i det landet? Klarar jag av att besöka ett sjukhus där?" osv. Om svaret är nej ska man nog åka till ett rikare land.

Vad det gäller journalister så såg jag en av de mest osmakliga intervjuerna häromdagen: en liten pojke berättade modigt om hur nästan hela hans familj svepts bort av flodvågen och att han nu var alldeles ensam. Den svenske journalisten frågar då den stackars pojken: "Vad tror du har hänt med dem?" Vad tror du själv din idiot!!! hade jag lust att skrika åt honom. Hade han ställt en sådan fråga till sina egna barn?!? mad.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2005, 21:21)
Inte 17 sitter det några 100 personer dygnet runt för att kunna svara i telefon när nästa katastrof inträffar.

Nej och det är väl ingen som begärt heller! Men vi har ju ett utomordentligt media med total genomslagskraft i Sverige och det är Sveriges Television, men det är väl ingen av Myndigheterna som fått in i skallen att den går att använda för information!!!! Jo då Anslagstavlan finns ju! Om endast en liiiiiten tanke slagit Myndigheterna så går det ju att gå in och lämna av en kommuniké om nuläget, när dom förstått att mängder av anhöriga till de drabbade försöker komma fram på telefonlinjerna till UD!

Hörde på nyheterna i dag att M Ulvskog kommit med pekpinne till kungen (som bara sa vad andra tycker) att han gjort ett övertramp som kritiserat regeringen. Suck!!! sad.gif

/Gunvor
kristerh
CITAT (Gunvor Nilsson @ 14-01-2005, 09:22)
Hörde på nyheterna i dag att M Ulvskog kommit med pekpinne till kungen (som bara sa vad andra tycker) att han gjort ett övertramp som kritiserat regeringen. Suck!!! sad.gif

/Gunvor

Ja akta dig för att kritisera, om det nu var det han gjorde? då sätter partiapparaten i gång... sverige börjar mer o mer att likna en bananrepublik med en envåldshärskare som inte får kritiseras, tycker vi ska vara tacksamma att vi har någon som visar lite mänsklighet o empati (kungen).
krister
kristerh
CITAT (Magnolia @ 14-01-2005, 09:11)
Vad det gäller journalister så såg jag en av de mest osmakliga intervjuerna häromdagen: en liten pojke berättade modigt om hur nästan hela hans familj svepts bort av flodvågen och att han nu var alldeles ensam. Den svenske journalisten frågar då den stackars pojken: "Vad tror du har hänt med dem?" Vad tror du själv din idiot!!! hade jag lust att skrika åt honom. Hade han ställt en sådan fråga till sina egna barn?!? mad.gif

Är det verkligen sant unsure.gif kan någon vara så okänslig!!
krister
Sulawesii
Varför är det ingen som klagar på att högeralliansen utnyttjar Asienkatastrofen för att locka till sig väljare? Jag tycker att det är högst osmakligt!
Detta har inte skötts med värdighet från något håll..... tycker jag.
mollys_matte
CITAT (Sulawesii @ 14-01-2005, 20:03)
Detta har inte skötts med värdighet från något håll..... tycker jag.

jag håller med dig helt och fullt!

Pösmunken Persson med anhang vet inte vad de gör, och högern gör allt för att utnyttja förvirringen inför nästa val!

Jag tycker Kungen borde få bestämma mer! laugh.gif
Han har ju så rätt i det han sa!
zaaritha
Löjligt--att kungen inte ska ha total yttrandefrihet!!
cic
CITAT (zaaritha @ 14-01-2005, 21:06)
Löjligt--att kungen inte ska ha total yttrandefrihet!!

Hmmm... Skulle kunna bli en lååång tråd om både kungens roll OCH om yttrandefrihet...

Det handlar ju inte om yttrandefrihet, utan om att det faktiskt finns "bestämmelser" om vad kungen får uttala sig om och inte.

Total yttrandefrihet finns inte för någon för övrigt. Det finns lagar som reglerar det. Och tur är väl det för vi vill ju inte att det ska vara okej att säga vad som helst till och om folk.
Virgo
CITAT
Vi kan själva välja våra politiker så passa på till nästa år och välj politiker i från dom gröna så blir nog det bättre på många sätt.

Visst
Vill man ha högre bensinpris mera skatt på energi och andra luddiga skattväxlingar, så ska man rösta på dessa miljömuppar.
Caprice
Det jag själv reagerar på är Lailas totala avsaknad av empati..?
Hur kan man sitta på samma plan som drabbade, som representant ifrån Sverige, och inte ens titta till dem..??

Svenskarna skänker pengar som aldrig förr, men Laila åker första klass, trots att det står i hennes rekommendationer att det bör inte väljas...

Själv upplever jag Laila som osympatisk i största allmänhet...

Att sedan media är på en om man arbetar med politik, det vet man ju är något som följer med på köpet... tyvärr..

Att partierna väljer att smutskasta varandra i en sån här situation är ju inget nytt, de gör de alltid inför valtider.. mad.gif

Att det finns folk som klagat på sjukhusen i Thailand är nog bara bitterhet i en svår situation.. I princip alla specialistläkare är utbildade i Usa, så sjukhusen i Thailand är princip i västlandsklass..

Caprice
kristerh
CITAT (mollys_matte @ 14-01-2005, 20:20)
[
Pösmunken Persson med anhang vet inte vad de gör, och högern gör allt för att utnyttja förvirringen inför nästa val!

Jag tycker Kungen borde få bestämma mer! laugh.gif

Högern wink.gif wink.gif vad jag vet så har både vänsterpartiet o miljöpartiet oxså klagat på regeringens tafatthet och sättet att skylla på de som jobbar "en trappa ner".
krister
mollys_matte
CITAT (kristerh @ 15-01-2005, 16:02)
CITAT (mollys_matte @ 14-01-2005, 20:20)
[

Jag tycker Kungen borde få bestämma mer!  :lol:

Högern wink.gif wink.gif vad jag vet så har både vänsterpartiet o miljöpartiet oxså klagat på regeringens tafatthet och sättet att skylla på de som jobbar "en trappa ner".
krister

Men Miljöpartiet är ju ganska höger!
De är ju iaf borgeliga, och det är ju höger!
(jag har noll koll på politik!)
kristerh
CITAT (mollys_matte @ 15-01-2005, 16:17)
[Men Miljöpartiet är ju ganska höger!
De är ju iaf borgeliga, och det är ju höger!
(jag har noll koll på politik!)

Trodde att miljöpartiet tillhörde vänsterblocket wink.gif de tillsammans med vänstern ser ju till så att göran sitter vid makten.
krister
mollys_matte
CITAT (kristerh @ 15-01-2005, 16:38)
Trodde att miljöpartiet tillhörde vänsterblocket wink.gif de tillsammans med vänstern ser ju till så att göran sitter vid makten.
krister

nej de hör till högern!
är ju sk "vågmästare" nu, eftersom inte Pösmunken skulle kunna bestämma om han inte hade dem med sig!

Jag vet inte vad jag pratar om, men miljöpartiet är inte vänster iaf, det är jag säker på!
cic
CITAT (mollys_matte @ 15-01-2005, 16:42)
Jag vet inte vad jag pratar om, men miljöpartiet är inte vänster iaf, det är jag säker på!

blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif
pisanggoreng
Miljöpartiet vänder kappan dit det blåser allt eftersom... Väldigt riskabelt att rösta på dem när man inte vet om de kommer stödja höger eller vänsterblocket.
andersen
Miljöpartiet är inte som alla andra dom säjer sig inte tillhöra vare sig vänster eller höger, och dom har ingen partiledare utan dom kör med sk språkrör, en länk i ämnet http://susning.nu/Milj%F6partiet_de_Gr%F6na
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon