Full version: Algrening i dammen
Ellebo
hej alla dammexperter.
Jag har funderat och funderat men nu skulle jag uppskatta lite hjälp.

Nuläge: Vi har ett dammsystem som består av en liten damm ( ca två m2) samt en större (ca 35 m2, se gärna mitt album). Dessa två sammanbinds av en liten bäck. Dammarna är ca 6 år och de första åren var allt i jämvikt. Men sedan så växte vatteväxterna till sej, fiskarna förökade sej och löv och annat skräp förmultnade på botten. Nåväl numer, de sista åren blir det
mycket alger. pH-värdet ligger för högt och inget jag gör hjälper.

Nu kommer min spaning:

Jag vill bygga ut den övre dammen (bilder kommer så småningom i mitt album) och på något sätt filtera vattnet där med hjälp av grusbäddar så att vattnet som sedan rinner i bäcken och ner i stora dammen skall vara rent och klart.

På högskolan i Kalmar så har dom ett sådant system fast i större skala (tyvärr så fungerar inte det, men skam den som ger sej).

Visst skulle jag kunna köpa ett färdigt filtersystem med uv och hela köret men det är ju lite roligare om man kan fixa detta naturligt så att säga.

Kom med tips ni som kan så lovar jag att dokumentera detta med ord och bild till våren, vem vet vi kanske kan utveckla något nytt??
Smålandstös tacksam för svar

biggrin.gif
kerstin z5-6
Jo har ngt liknande med nedgrävt plastkar av lite större modell samt grus sand, skumgummi och nylonstrumpor HIHI -funkar riktigt bra
Ellebo
Funkar det- berätta mera nylonstrumpor-låter spännande- det brukarjag ha att binda fast träd och buskar med.
kerstin z5-6
strumpbyxorna är fyllda med skumgummirester , varvat med grus ett par torvblocks bitar mm -ligger i botten av den fd barn- badbassängen i hårdplast - Därefter sand grus i olika storlekar varvat överst har jag planterat den gula vattenlevade irisen -Verkar som ett fungerande ekosystem nu -har även ett hemmagjort uvfilter med lampa -numer nergrävt det med
Ingen bra bild på just sten grusfiltret men det ligger övert där bäcken börjar
Fler Bilder i mitt dammalbum
Bäck år 2
Sollan
Det fanns en tråd om detta i somras men jag lyckas inte hitta den...
Sollan
Här var den: dammfilter
Ellebo
rolleyes.gif TACK Kerstin och Sollan jag har tittat i era fina album och fått jättemycket inspriation. Kommer att omvandla min lilla damm ovanför bäcken till ett jättefilter så får vi se vand som händer i sommar. Kändes lite jobbigt att behöva rensa det lilla filtret varje dag.
En annan fråga: brukar ni tömma dammen helt på vatten någon gång. Jag tömde halva min då algblommningen var som värst men det verkar som om det störde hela systemet, grumlade upp och förvärrade saken (vilket jag nu i efterhand borde ha förstått). Hör ni snart är det vår i allafall (småland Zon 1); jag är ledig idag och skall gå ut rensa upp efter stormen ( en hel pergola med massor av skogsklematis blåste ner i stormen, snyft)

Tack igen biggrin.gif
Nikko
För att få ett fungerande bra "naturligt filter" krävs att det är många gånger större i volyn än vad dammen är. Uvc-ljus kan vara bra om du ska ha fisk i din damm. Detta håller borta bakterier, parasiter m.m. Har läst någonstans att en damm måste vara på minst 50 m3 om den ska fungera lite som en vanlig sjö. Annars måste man ta till filter m.m för att få det att fungera.
Lycka till!
Killensomvillhagrönafingrar
Till en börja med vill jag säga att jag inte har ån erfarehet av dammar utan bara av lite större akvarium (mitt eget är på 1,5 kubik)
En bäck borde fungera väl som reningsverk tror jag dock har jag lite tankar bakom det hela.
För det första, ett filter går ut på att rena med goda bakterier. Mängden bakterier beror på vilken yta de har att fästa på.
Ex om vattnet riinner genom ett tomt rör får du ingen bra rening pga lite ytor där bakterierna fäster. Om du fyller röret med sand får du en otroligt stor mängd bakterier då de fäster runt varje sandkorn.

Så för att få ett bra filter i en bäck använder du antingen ett filtermaterial som har mycket fästytor till exempel bilbollar (billighetalternativ engångsteskedar) eller ökar du vattenflödet och får på detta sätt en bättre filtrering.

Skulle jag bygga ett filter för plasering i bäck skulle den se ut så här:
På något ställe i bäcken låter jag allt vatten gå igenom en låda. I denna låda har jag sågat upp hål så att vattnet kan passera. Innanför hålet har jag satt ett fiskenät så att filtermaterialet i boxen ligger kvar.
I boxen har jag två fack.
Det första innehåller väldigt grov filtermatta där de större partiklarna samlas upp.
Det andra innehåller en massa plastteskedar.

Nu är det bara att låta naturen ha sin gilla gång, du kommer få klarar vatten och mindre nitrit. Nån gång om året tar man ur filtermattan och gör rent den. Engångsskedarna gör man rent kanske vartannat år genom att köra ner en vattenslang och låta slammet som bildats på botten virvla upp.

Sedan finns det även rening genom att använda snabbväxande sumpväxter men om jag skall gå in på detta blir inlägget ännu mer långrandigt

wink.gif
dammkillen
Man kan ju se inne i växthus dammar som har en singelbäddsrening som är proportionellt större än själva dammen, jag tror inte det är uv-ljus där, och resulterar i mycket klart vatten.

Har man t.ex. En damm på sex kubikmeter vatten ute kanske man skulle behöva en singelrening med en volym av tolv kubikmeter singel. Man pratar nog enorma mängder singel för att kunna vidhålla en biologisk balans i en damm utomhus, eftersom solens energi skapar så enormt mycket överflöd av just energi. Hade man pengar och mark skulle man kunna syssla med detta. Någon gång måste ju detta enorma singelfilter bli fyllt, frågan är då hur man gör rent allt, måste man ta upp tolv kubikmeter singel och hur gör man då rent tolv kubikmeter singel, på ett praktiskt sätt. Men då är det möjligt att även en damm utomhus skulle kunna ha en biologisk balans. Det här är bara teorier från min sida.
kerstin z5-6
Jag tömmer aldrig dammen -det innebär att börja om .MIn damm är 8x3 meter .jag har sandbotten -Mycket växter ,ett inte förstort antal fiskar om du ska ha sådana, ingen övermatning av dem .
Det kan ta tre säsonger innan dammen ser ok ut även med reningssystem
Ellebo
wacko.gif Oj oj oj vad allt belv krångligt till slut. Jag har dock dragit lite egna slutsatser om varför den biologiska balansen försvann:

När min sambo började fjäska för fiskarna med att mata i tid och otid så att fiskarna bara blir fler o fler och dessutom jättestora

När jag skulle rensa bort halva beståndet med näckrosor som täckte nästan hela dammen så förstår jag att solen kom till och ökade algblommningen.

Nåväl: flödet i dammen-bäcken-dammen måste öka. jag har ännu inte hittat en bättre pump än den jag har nu, så vad jag skulle kunna göra är att köpa en pump till som bara har till uppgift att rena enligt Kerstins (jag tilltalas av att kunna återanvända alla trasiga strumpbyxor) eller killensomvillhagrönafingrarkonceptet (långt lååångt ord). Fast tror du verkligen att det räcker att rena filtret en gång per år??

Eller så utökar man dammen storlek enligt dammkillens förslag 50 m2 får faktiskt plats i trädgården och då blir det ju mindre gräs att klippa!!

rolleyes.gif
Men solklart (!) är väl att investera eller bygga UVlampa.
jag har gått ute idag och tittat och funderat, det är ju det som är så himla roligt, om allt var färdigt, vad skulle man göra då??

Tack snälla ni alla med goda ideér!!
MariaS
Några nya tips.
Det räcker med 3m2 för att det ska kunna bli "naturlig" damm.
Skugga förhindrar algbildning, både i och vid sidan om dammen. =1/3 växter motsvarande vattenytan (Finns även undervattensväxter.
Matning av fiskar bör endast ske närmare hösten och då i form av kraftfoder för övervintringens skull. Fiskarnas "arbete" är trots allt att hålla efter algerna. Ska man mata fiskarna, bör de inte få mer än att allt foder är borta inom tre minuter!
Vattenbyte förbjudet!!!
Det finns nät man kan lägga över dammen på hösten för att förhindra en massa nedskräpning, annars är det bra om man "håvar" upp en del av bottensedimentet så att det inte finns ngn näring för algerna. Men ta inte upp allt bottensediment, övriga växte behöver näringen och fiskarna behöver sedimentet för att lägga sig i för vinterdvalan.

MariaS
kerstin z5-6
Även om man som jag övervintrar fiskar inne gör man enl Marias recept .
Jo tack -här fannas också en fiskmatare .. därav de gröna vattnet på vissa dammbilder , numer låter han bli det ..
Eva i Skåne
Denna rubriken "algrening i dammen" verkar jag få blickarna på varje gång jag tar en titt på forumet.

Trots att jag sett den så många gånger läser jag den fel biggrin.gif

AL-grening, vilket gav mig funderingar första gången jag såg det.

Nu kan jag ingenting om varken alg-rening eller al-grening tongue.gif , men blir fortfarande lite full i skratt när jag läser det om och om igen.

laugh.gif
Berith
pssst! Eva, samma här - trodde det var nån som hade problem med en massa alsly i dammen. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon