tistron
Min granatäppelplanta har växt väldigt dåligt ett bra tag. När jag kikade närmare på jorden så kryllar det av avlånga, små (ca en mm), vitgrå insekter med en mörkare fläck på ryggen.

Jag har vattnat med Pyrex, och nu testar jag det enda andra bekämpningsmedel kag känner till...snus.
Är det nån som vet vad det är för insekt och hur man tar ihjäl den?

/Helena
Sulawesii
TRIPS!!!!

Har du testat att bespruta den med Pyrex också? Det borde funka.
tistron
Nej jag har bara vattnat, inte sprutat. Tusen tack!

Bör man spruta alla växter hemma- för säkerhets skull ifall det spridit sig, eller bara dem som fått symptom?
Fenja
Jag har bekämpat trips med framgång med Provado tabletter som stoppas ner i jorden och luckras upp genom vattning. De finns att köpa i de flesta större varuhus. Provado Spray finns också.
Mvh
Fenja
Sulawesii
Jag skulle inte våga låta bli att spruta alla växter i rummet där den angripna växten finns. När det desstuom kryllar av trips, så är risken stor att fler har hunnit bli smittade.

Håller med Fenja om att Provadopinnar är bra. Men, jag skulle nog börja med en sprut och sen sätta i pinnarna. Och sedan hålla noggrann koll på krukväxterna. Ibland kan det vara svårt att bli av med odjuren sad.gif .
kristerh
CITAT (Sulawesii @ 13-01-2005, 18:09)
Men, jag skulle nog börja med en sprut och sen sätta i pinnarna.

Brukar det inte vara tvärtom laugh.gif laugh.gif laugh.gif
krister
zaaritha
Hmm...........
Sulawesii
CITAT (kristerh @ 14-01-2005, 16:41)
CITAT (Sulawesii @ 13-01-2005, 18:09)

Men, jag skulle nog börja med en sprut och sen sätta i pinnarna.

Brukar det inte vara tvärtom laugh.gif laugh.gif laugh.gif
krister

Äh....... wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon