Jag undrar om mina växter är sjuka.
Lagerns blad börjar vissna, många på en gång. De vissnar från spetsen och innåt.
Hibiskusen slokar och många blad gulnar och trillar av. De ser liksom uttunnade ut och i motljus ser man fläckar/ringar.
St paulan får bruna lösa blad som bara ruttnar bort. De har inte fått för mycket vatten! Vissa blad har liksom "gångar" i bladen där all färg är borta och sedan vissnar det ihop.
Alla har fått bada i pyrex 2-3 gånger för någon månad sedan pga ett mycket utbrett sköldlössangrepp. Av lössen syns det inget nu. Jag vet att St Paulan hatar vatten på bladen, så först oroade det mig inte att de blev bruna. Men nu verkar också nya "obadade" blad bli påverkade.
Bilder på bladen finns i mitt album, med den sorgliga rubriken Sjuka växter?
HJÄÄÄÄÄLP
Jag är inte så bra på sjukdomar, men titta på den
här sidan så kanske du kan identifiera vad det kan handla om.
Mvh
Fenja
kristerh
13-01-2005, 15:28
Bild 1 ser ut som spinn angrepp

bild 2 tycker jag ser ut som det brukar bli om det är för torr luft

eller någon bränn/frysskada.
krister
Sulawesii
13-01-2005, 19:13
Pyrex hjälper inte vid spinnangrepp, om det nu är det du har.
Jag är också lite inne på om de två sista utsatts för kyla/drag?
Hm, tycker inte det serut som spinn. Nu hat föresten hela den delen av hibiskusen som har hängiga blad liksom torkat ihop och dött

Andra halvan mår prima. Knasigt.
Torr luft kan det vara för lagern, den står över det enda elementet som faktiskt jobbar lite. Men kall luft/drag tror jag inte någon råkat ut för under någon längre period.
Sulawesii
15-01-2005, 18:02
Jag frågade i somras en mycket kunnig Saintpaulia-tjej om just sådana sp-blad som du skriver om. Hon sa att hennes sp ibland fick såna blad utan att hon hade en aning om vad det kunde vara. Annars var den vanligaste orsaken just kallt, drag och övervattning.
Är det många blad det handlar om eller bara enstaka? Jag har ibland nåt blad som blir så här och där och det har aldrig visat sig vara ohyra.
Nej, det är många blad. Nu har jag slängt den som var värst, de övriga har bara de äldsta bladen fula. Hoppas att de nya bladen som kommer ska klara sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.