Full version: Tea tree-planta
Tirre
Vad gör jag för fel?

Fick en liten tea tree-planta från Australien av en granne i höstas.
Tog in den, eftersom det är lite väl kallt ute här på vintern.

Den står i söderfönster, dock inte med värmeelement i närheten, utan ovanför diskbänken.
Vattnas så fort den känns torr, hålls jämt fuktig m a o, och fick gödning varannan vecka under hösten, men inte nu.

Nu har bladen plötsligt börjat torka och trilla av.
ohmy.gif
Vad ska jag göra??

// Tirre
Fenja
Vad roligt att du har en teatreeplanta! Jag antar att du kollat att den inte fått någon ohyra på sig? Prova att ge den extraljus annars kanske. Om kan försök ta reda på under vilka förhållanden den växer vilt, det kanske kan vara något med jorden också...
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Många exoter som denna är vana med annan ordning utan tillskottsljus vilar de -när ljuset återkommer -skjuter den igen om du kan hålla in vattningen nu i mellantiden -lite x ljus är inte dumt heller
Håll ut smile.gif
Tirre
Tack för era svar!

Ska försöka flytta upp den till fönster högre upp =mer ljus (har inga lysrör) och göra ett allvarligt försök att på nätet hitta nån info om dess normala förhållanden.

Vågar inte dra in på vattningen för mycket, för jag är verkligen rädd att den dör torkdöden då, men jag dränker den inte precis nu heller.

Ska göra mitt bästa och hålla tummarna för att den tar sig igen...

//Tirre
kerstin z5-6
"intorkade bladkanter -fläckar bruna på blad hos planta som har fuktig jord när du stoppar ner finget tyder på övervattning -säker överkurs för dej
tee tree växer i australien -där är det sommar nu ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon