Full version: Söker frökatalog
mulle
Jag ska vara bortrest mycket i vår och kan därför inte så och driva upp plantor som vanligt.
Men i maj är jag hemma igen och tanken på frösådd kliar redan nu i fingrarna. Det kan inte längre bli tomater eller basilika men kanske något annat nytt och exotiskt.
Problemet är bara att såmånaden inte framgår ur mina frökataloger. Det står bara att ett visst frö ska frökultiveras, inte när det senast skall sås.
Jag har ju ingen lust att beställa något som borde i jorden i februari...

Finns det fröfirmor som ger information om exakt såtid i själva katalogen?

Mulle
kerstin z5-6
nej inte som jag tror du menar men , det finns bra såråd till perenner i jelittokatalogen som är gratis -I den finns även en del växter som vi kallar kryddväxter eller utplanteringsväxter för krukor ex Blomsterlönn Abutilion
Om fröet ska kallstatifieras o i så fall hur många veckor ger ju en hint ..
Om såmånad vecka för ettåringar finns en bra lista i boken Nordiskt ljus o Italiensk hetta .

Jelitto
mulle
Tack - jag har beställt Jelitto!
Mulle
mulle
...och igår fanns katalogen i lådan. Imponerande snabbt och vilken kanonkatalog!
Tack för tipset, Kerstin!
Mulle
KURT
När det gäller grönsaker så är det ju tiden från sådd till skörd som är intressant, i Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården" finns den informationen för varje grönsak.
pisanggoreng
Ett boktips till om grönsaksodling: Åke Truedssons "Odlarglädje i grönsakslandet".
mulle
Grönsaker har jag rätt bra koll på. Med undantag av tomat, basilika och purjo sår jag allt jag använder direkt på friland. I år har jag tänkt köpa tomatplantor och basilika och lämna bort purjon helt.
Jag är mera ledsen över att jag i vår inte kan experimentera med udda perenner. Det är så himla kul att den här tiden på året börja en process som blir bestående för en lång tid framöver...
Dessutom funderar jag på sommarblommorna. Plantorna här på Åland är svindyra och mitt alternativ under de senaste åren har varit att driva upp sommarblommorna själv. Jag vill ha massor av blommor.
Nu söker jag sorter som jag kan så då jag återvänder från resan i mitten av maj och som helst blommar till midsommar...
Mulle
kerstin z5-6
Roligt att du gillade den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon