evalina
13-01-2005, 18:03
Är det någon som vet var jag får tag på frön av ÄKTA kattmynta?
Nepeta Cataria tror jag det korrekta namnet är?

Eva
Impecta och
Rara Växter har fröer, annars kan du få sticklingar av mig lite längre fram i vår.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
13-01-2005, 18:14
Jag hoppas bara att dina kissar inte blir som min "Hårige Herman". Han är b-e-s-a-t-t av kattmynta, rullar sig, tuggar, hoppar och trampar runt tills det är bara trasor av växten. Dessutom har han dåligt "kattmyntasinne"!
Försökte plantera en kattmynta och vände till slut en stor lerkruka upp och ner över slamsorna som var kvar. Då stod han med nosen djupt begravd i dräneringshålet och vrålade vildsint. Till slut lyckades han välta krukan och matte gav upp....
Kan tillägga att min andra katt inte bryr sig ett smack om kattmynta....
Sulawesii
13-01-2005, 19:17
Jag får också helknepiga katter av myntan. Det känns nästa som om dom inte kan slita sig, fastatt dom egentligen skulle villja!
Sollan!!
Ditt inlägg gav dagens skratt!!
Stackars kisse som har "dåligt kattmyntasinne".
En fundering till er som är kattägare....
Vad är det i kattmynta som gör att katter blir som "tokiga"?
lavendel
13-01-2005, 20:10
Mmmhm... när jag ska bjuda "Hårige Herman" på fest så får han en kvist kattmynta. Å så är han igång.... När han är klar så är han alldeles vindtirig och grälsjuk!
lavendel
13-01-2005, 21:06
kerstin z5-6
13-01-2005, 21:57
lavendel
13-01-2005, 22:04
Blev helt konfunderad....men sen kom jag på att kattmynta heter Nepetia!
Så mitt behandlingshem kommer att heta Nepetianon!
evalina
13-01-2005, 22:15
Tack för alla roliga,härliga svar! Nu måste jag ju absolut testa detta på mina gullgrisar!

Eva
Kattmynteberoende i all ära...men katter kan ha andra beroenden. Köpte en julkaktus, ställde den i fönstret. Nästa dag var den uppäten dvs jämnad med "jordytan". Nu köper jag julkaktusar billigt och matar katten med dem. Likaså har rådjur fått skulden för att mina tulpaner blir uppätna. Tills jag ertappade katten med att mumsa i sig en tulpan med god aptit.
Mindre roligt faktiskt.
Nu förtiden äter hon myntor som jag odlar också. Har hon någon brist tro?
Gabi
mollys_matte
14-01-2005, 19:52
Kollade på froer.nu
De har en variant från Thompson & Morgan, men som inte har samma latinska namn, men däremot så hade Lord Nelson, i den här "barn" serien som väl heter musland, det var rätt latinska namn!
Imorrn ska jag till Plantagen och Granngården och titta på fröer
Hi hi. Jag har i år köpt fröer av kattmynta från impecta. Jag väntar med spänning på att få se hur Sisco reagerar!

När han får godis med kattmynta i blir han helt till sig i trasorna, så jag anar en till kattmynte-galning...
zaaritha
14-01-2005, 21:45
Våra katter är galna i valerianatabletter!
Valeriana funkar också! Jag brukar torka den också och sy små leksaker till kattefnattarna! På somrarna håller hela traktens katter till vid våtängarna ner mot Viskan där Valerianan blommar.
Mvh
Fenja
Airamya
20-01-2005, 10:46
hehe Ja, det är inte bara jag som har erfarenhet av 'missbrukande' katter, verkar det som

Vill slänga in en liten varning bara. Valeriana kan överdoseras (!). I mindre mängd är det helt ofarligt för katten, men i stora doser kan de bli mycket sjuka.
Kattmynta har jag aldrig hört att någon katt insjuknat av dock.
Ja, det är ett lustigt fenomen, att katter drogar sig. Jag vet inga andra djur som gör det (förutom en travhäst jag kände en gång, som älskade öl).
Anna i Mjölby
21-01-2005, 16:38
Vi byggde en bur av kycklingnät till vår kattmynta. Buren hålls uppe av några rejäla pinnar/korta käppar. Nätet viks ut i nederkanten och där ligger tunga stenar för att hålla det hela på plats. När myntan växer ut genom nätet kan katterna komma åt en "lagom dos". Tidigare plantor blev uppdragna med rötterna...
Jag fick skott av kattmynta av någon kompis och planterade dom under plommomträdet,ingen av mina katter brydde sig.Däremot den köpta,torra kattmyntan som jag lade tillsammans med papper i en strumpa,det gich hem,strumpan var trasigt dagen därpå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.