Hej!
Undrar om någon provat att odla jordgubbar i balkonglådor och hur det gick? Jag menar då ampeljordgubbar. Och hur vinterförvarar man dem?
Gabi
TeliaNet
13-01-2005, 20:53
jag hade smultron i små lådor på balkongen, men de dog.
men jag tror det går bra.
Susanne i Linköping
13-01-2005, 21:26
Ampeljordgubbar, jag har odlat Temptation och de fick en del spinn i jordgubbskrukan på balkongen så det var lite väl torrt. Kör med så stora lådor du kan så går det säkert bra. Min balkong blir rejält varm om somrarna, sydsydvästläge och vindskyddat, så det behövdes massor av vattning, om du har ett svalare läge klarar du dig säkert bättre.
Övervintra plantorna nedgrävda i jord någonstans om du har tillgång till en markplätt. Om inte så går det kanske med stooor låda på balkongen + massor av isolering. Balkongövervintring har jag inte testat, plantorna i kökslandet övervintrade däremot hyfsat, en del dog dock när jag planterade dem i jordgubbskrukan igen.
mollys_matte
14-01-2005, 22:19
Jag har haft både vanliga jordgubbar och smultron i krukor och balkonglådor förut.
Det gick kanonbra, man måste bara tänka på att vattna dem om det är varmt (logiskt värre) Får ju inget regna vatten osv...
Hur man övervintrar vet jag dock inte, men tror på det där med att gräva ner nånstans! (jag flyttade innan det var dags för övervintring)
Jag har haft jordgubbar i jordgubbstunna i flera år tror det är Korona jag har. De har givit massor och jag har förökat med nya sticklingar från revor.
Mina övervintrar ju i tunnan varje år men där är ju mer jord och mer skyddat än i balkonglåda men du måste ju kunna övervintra dem i landet
Tack för tipsen! Har ju faktiskt pallkragar så de kan säkert övervintra där...
Gabi
Någon som vill ha Koronasticklingar längre fram i vår? Pm:a mig!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.