Full version: Iris-identifiering!
Karl-Göran Karlsson
Jag har genom åren samlat på mig ett antal Iris Germanica som nu börjar visa sig i blomning. Men jag undrar lite grand om de firmor jag köpt av verkligen har koll på vad det är för sorter de säljer. Jag kan nämligen inte få någon vidare överensstämmelse på blommornas slutliga utseende och det förväntade utseendet (enligt de kataloger som jag köpt ifrån).

Blommorna är fina så det är inte det som är problemet men jag tycker väl ändå att man borde få det man köpt.

Nåväl, här bifogar jag två bilder på Iris (i och för sig kanonfina med gigantiska blommor på närmare 15 cms diameter) som jag inte lyckats identifiera namnet på. Jag vore tacksam om någon expert på Iris (det finns ju hundratals olika sorter och varianter) skulle klara av att identifiera dem.

Jag ger också här en lista på de sorter som jag (trodde) jag hade köpt enligt mina kvitton. Är det månne några av dessa sorter ovan? Jag tvivlar.

Här är listan:

Master Touch
Sultan's Palace
Breakers
Immortality
Superstition
Jeanne Price
Caldron
Gnus Flash
Snowed In
Batik
Two-sided coin
Tropical Encounter
Samurai Warrior
Baby Blessed

Tacksam för hjälp!
Karl-Göran Karlsson
Finns det inga iris-experter eller samlare som har några ideer? Det är väl inte bara jag som är iris-tokig, eller?
Kajsa
Jag gjorde ett tappert försök, letade på Flower & Beauty, Lilla Fiskaregatan, Google /IRIS och bläddrade runt i sidorna, men för lite bilder. Tyvärr, men oj vad vackra dom var. Kanske Sylvia här på Odla har några tips.
Blomstertanten
Kolla den här länken

Eller den här sidan

Kanske finns här

Känner igen den men kan inte för mitt liv komma på något namn
sleep.gif
Ellebo
Den enda hjälp jag kan ge dej är att försöka kontakta någon i trädgårdsamatörerna (se hemsidan för vidare hjälp), men dom otroligt vackra!
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr kan jag inga namn på irisar men här hittar man en hel del irislänkar:
http://www.odla.nu/garden_links/iris.shtml
jendah
Väldigt fina irisar oavsett sort - men det är klart man bör få vad man köper.

Superstition är nästan svart och Immortality är vit, så det är två namn du kan ta bort från listan.
Inte mycket till hjälp tyvärr.... unsure.gif
Blomstertanten
Här står vilka färger några irisar har

Irisbilder Bohus perenner

Här kanske du kan hitta dom eller i alla fall kunna utesluta en del av dina namn
Karl-Göran Karlsson
Hej igen!

Nu har jag fått besked från Lillafiskaregatans butik att sort nummer två (gul med bruna strimmor) bör vara "Dazzing Gold".

Men fortfarande går vi bet på den första (gulbrun med gula och blåa partier). Finns det möjligen någon som kan hjälpa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon