|
Vi funderar på att bygga ut och då göra en inglasning av uteplatsen, en vinterbonad sådan. Jag är därför nyfiken om någon här har gjort det. Vad ska man tänka på, fördelar - nackdelar? Rummet kommer bli ca 18 kvm varav en vägg med glasdörrar på ca 6 meter. Vad kan en sådan historia kosta med arbete, grund, tak, glasvägg samt 1 gavel på 3 meters bredd (den andra gaveln är redan klar)? Ungefär så här har vi tänkt det  :
gammelnalle
13-01-2005, 22:03
Jag har gjort något liknande MEN inte isolerad. Skall du köpa allt nytt: Då blir det många pengar!!! och ännu mer om ni inte gör det själva. (DYRT vill jag inte säga... för det beror på VAD man prioriterar)
Jag tror inte att ert stannar under 70000 !!!!! (en GROV gissning, det beror helt och hållet på VAR ni bor i landet och vilka hantverkare och vilket material, vilket tak, etc..)
Tänk NOGA igenom allt så ni inte "bygger in fel". Ett vanligt fel är att missa elen!!! För " lite ström " gör att man inte kan ha tillräckligt med infravärme etc.
Ska du använda det mest som sittplats, eller är tanken att du ska ha massor av växter där också? I det senare fallet kan det kanske vara värt att fundera på att dra dit vatten - en liten tappkran på väggen, typ - för det blir många vändor in och ut ur köket/badrummet med vattenkannan annars! (Även om ni har trädgårdsslangen precis runt knuten, så kan man ju inte använda den på vintern.) En annan sak är hängrännor e dyl. På bilden i ditt inlägg kan jag inte se några på uterummet. Vart tar vattnet vägen som rinner av taket? Stora pölar precis utanför, vill du INTE ha! Fast med takluckor så har du ju i så fall löst vattningsproblemet! Hahaha! // Tirre
Visste att jag skulle fråga er, ni är så kloka! Ja visst tankrännor måste vi ju självklart ha! Tack för den tanken lol: Takluckor var ju en smart idé men vatten blir inga problem eller?  Idag sitter tappstället på den vägg som kommer att bli innervägg och det kanske inte är det bästa om man ska behöva dra trädgårdsslangen genom rummet för att vattna gräsmattan hmmm...detta tål att tänkas på Tanken är att vi ska ha sittplatser av något slag. Vi båda vill ha ett rum där vi kan umgås med vänner. Gubben vill kunna sitta där och dricka sitt kaffe och läsa tidning. Jag vill ha en plats att ha mina sådder.
Ingrid på Västkusten
14-01-2005, 07:10
Titta gärna på gamla inlägg i växthusavdelningen där bl a Kerstin & jag pratar uterum ( vi byggde båda två också det vi tänkte)
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
14-01-2005, 12:50
javisst:) Välkommen till mitt uterum -Finns i album -
Kran -måste ha Ventilation Det låter dyrt men är värt varje krona Ju mer man kan göra själv desto billigare blir det Fråga gärna mer om du undrar något Även Exotic här har byggt ett som liknar din modell väldigt mycket -hon har säkert kostnadsförslag med Hälsar K
Lady Hamilton
14-01-2005, 13:09
Jag byggde ett uterum i fjol som är 6000x3750 med vinterisolerglas, ena gaveln är helt glasat med skjutdörr resten är halvt inglasat med trä nederst i. Glaset till det kostade c:a 55000:- Sedan har jag inner tak. Allt som allt kostade mitt uterum 120000:- Och då gjorde vi allt arbete själva.
Om du tänker använda rummet på vintern är det nog ett måste med vinterisolerglas U-värde 1,1 om du inte vill att el kostnaden ska skena iväg. Och du slipper problem med kondens på rutorna. En annan fördel är att rummet inte blir stekhett på sommaren. Ett tips är att gå in på Willabtradgard.se och testa ditt förslag i deras uterumsguide, då får du se vart dina kostnader hamnar, o får dessutom något som du kan gämföra med andra fabrikat. Jag själv körde nog 7-8 olika alternativ innan jag bestämde mig för vad jag ville ha.
Antingen sitter man ute, eller så sitter man inne. Så brukar jag resonera med mig själv och min man när vi diskuterar inglasning.
Vi har en stor altan med eftermiddags- och kvällssol och det är jättehärligt att sitta där varesig solen skiner eller när det regnar, man känner sig som mitt i men ändå på sidan om. MEN varje gång vi har varit hos någon som har inglasad altan så tycker vi att det är så jättefint och mysigt.
Det var bara en beskrivning om hur det är hos oss. Hoppas att ni blir nöjda med inglasningen och att projektet inte skinnar er helt! Lycka till!
Snabbtipps!!! Willab har just nu 20%rabatt på nuvarande sortiment för uterum och växthus. Ngt lättare för plånboken.
MariaS
Tack för tips om bilder, inlägg och priser. Kerstin och Ingrid - Ni har varit flitiga på att skriva. Har läst spaltmeter med inlägg denna helg så ögona blöder . Underbara uterumsbyggen ni har *gillar mycket*  Ni är fantastiskt duktiga, tänk om ändå vi var så händiga *drömmer*. Tur att det finns hantverkare som kan hjälpa sånna som mig och min man *sneglar på tummen mitt i handen*
kerstin z5-6
18-01-2005, 12:23
LOL vi gillar att skriva - hör av dig -alltid kan vi ge ett tips eller två  Lycka till med bygget
gammelnalle
27-01-2005, 09:43
CITAT (Netten @ 16-01-2005, 16:56) Tack för tips om bilder, inlägg och priser. Kerstin och Ingrid - Ni har varit flitiga på att skriva. Har läst spaltmeter med inlägg denna helg så ögona blöder . Underbara uterumsbyggen ni har *gillar mycket*  Ni är fantastiskt duktiga, tänk om ändå vi var så händiga *drömmer*. Tur att det finns hantverkare som kan hjälpa sånna som mig och min man *sneglar på tummen mitt i handen*  TUMMEN MITT I HANDEN!!! kan vara rätt så bra.... det är betydligt svårare att slå sig på tummen då!!!! Men man klarar betydligt mer än man tror. Problemet är att sätta igång. Lycka till med planeringen ! och som du redan har upptäckt så finns det en uppsjö av positiva odlar-kollegor som gärna bidrar med glada tillrop.!!
Helen B
28-01-2005, 16:07
Hej blivande vinterrumsägare, vårt uterum blev färdigt för någon vecka sedan. Det kostar en hel del. Fördelen är om man kan göra mycket själv. Vi kunde inte det. Hm Vi har 6 dörrar+6 fönster och bara det kostade drygt 60 000:- Vi köpte via Santex för att de hade "riktiga" lås. Innan hade vi ett oisolerat uterum. Så det vi (läs:hantverkarna) gjorde var att isolera tak, väggar och golv. Vi lade in golvvärme och nytt siljangolv. Det är så himla fint! Vi har suttit där varje kväll och ätit middag. I alla fall så tror jag att om ni inte kan göra det själv så kommer det nog att gå på minst 200 000. Det beror ju på vart du bor så klart. Här i Stockholm är allt svindyrt.  Jag jämför mycket med min bror uppe i norrbotten och där är arbetskraften och materialet biligare. Lycka till!
kerstin z5-6
28-01-2005, 18:42
Jag förstår att jag haft tur  Glasen -glasauktion på fönsterfabriken -3m höga treglas i pall 10 st 100 kr  Tak 25 000 EL o Rörmokeri -kan man inte göra själv - men var överkomligt Klinkers , sik o skruv osv -har vi köpt förstås allt annat har gubben gjort o virket kom från egen skog o sågat av min käre make på bya sågen
Lady Hamilton
28-01-2005, 19:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-01-2005, 18:42) Jag förstår att jag haft tur  Klinkers , sik o skruv osv -har vi köpt förstås [QUOTE] Hi, hi, hi, Någon SIK anväde jag aldrig när jag byggde ute rummet. (Förlåt Kerstin -kunde inte låta bli  )
kerstin z5-6
28-01-2005, 19:57
Hej, Det blir helt underbart när det väl är på plats ...det bästa vi gjort Vårt är noga ca 6X4 m tror jag minnet är inte så bra Tog dubbelglas..skjutdörrar runt om och 32 mm plast tak... Vi gjorde allt... gjöt plattan mm,så när allt är klart så blir det nog ca 100 000 kr Tror stommen och glaspartierna från Willab kostade 66 000kr. Det var bra att åka dit ner och titta och tala med dem. Vi skulle hålla ca 10 garder nu första vintern men det blev allt mera för vi vill sågärna sitta där och mysa...bara så Super Underbart Det Bästa Vi Gjort Titta gärna in på min hemsida och klicka på uterum ligger lite bilder där  Här finns lite mera bilder Lycka till med allt & jag förmodar att du tittat in hos Kerstins fina Orangeri Bilder
kerstin z5-6
30-01-2005, 10:33
Äntligen Exotic ! Var har du varit -Kolla hennes nu Netten ! jag tror ni går i samma funderingar vad gäller storlek o utbyggnad -Så Exotic kan nog ge massor av goda råd !  Har änglarna vaknat nu ?
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2005, 10:33) Äntligen Exotic ! Var har du varit -Kolla hennes nu Netten ! jag tror ni går i samma funderingar vad gäller storlek o utbyggnad -Så Exotic kan nog ge massor av goda råd !  Har änglarna vaknat nu ?  Jag är lite varstansssssssssssss Änglarna har inte sommnat så djupt så det är allt lite blad här och där
Ingrid på Västkusten
31-01-2005, 07:05
Hej hopp,
Har sedan en vecka elelr två blommande änglar i mitt uterum :-) som sprider väldoft! Ja - så jag har varit och snokat lite om man inte skulle ta å fylla på med nån till :-)))
Hälsar Ingrid som just nu är så extra gla' så extra gla' i sitt uterum!
Här händer det saker medans man pysslar med annat  Kul! Hej Exotic, kikade i ditt album på AoT efter tips från Kerstin - verkligen tjusigt.  Hade gärna velat ha en sån där vinkel men vi vill inte nalla mer på den lilla jordplätt som är kvar (måste ju kunna odla ute också  ) Snickarn har varit här och kikat och gav ett cirka pris på 135-140.000. Sen tillkommer element, värmeslingor, golv- och väggbeklädnad men det tror jag nog att vi kan fixa själva så där tillkommer material + lite till röris och elis. Nu sitter vi och ska fylla i bygglov
kerstin z5-6
01-02-2005, 00:31
Gode orvar .. se dyyrt .. men jag förstår att det är vad det kostar
Fläkt -gärna tak är super duper bra
Ingrid på Västkusten
01-02-2005, 08:24
CITAT (Netten @ 31-01-2005, 23:08) Här händer det saker medans man pysslar med annat  Kul! Hej Exotic, kikade i ditt album på AoT efter tips från Kerstin - verkligen tjusigt.  Hade gärna velat ha en sån där vinkel men vi vill inte nalla mer på den lilla jordplätt som är kvar (måste ju kunna odla ute också  ) Snickarn har varit här och kikat och gav ett cirka pris på 135-140.000. Sen tillkommer element, värmeslingor, golv- och väggbeklädnad men det tror jag nog att vi kan fixa själva så där tillkommer material + lite till röris och elis. Nu sitter vi och ska fylla i bygglov  Hej hopp, Vilken sorts glas är det? Vi byggde med fönster -fasta och standardmått då fick vi 35% rabatt på listpris. Ja 200 000 är nog inge ovanligt att ge för byggnation av ett uterum om man tar en totalentrepenad sedan beror mkt på vart man lägger ribban med :-) Glöm inte att en avloppsbrunn i uterum samt rinnande vatten är ett måååste! Kommer Ni runt 150 lappar - ja det är bra i så fall :-) men räkna högre. Du kommer inte att ångra Dig ( jo om det blir vatten å brö framöver kan jag tänka men annars) och det är dessutom värdeförhöjande om det är riktigt gjort. Hälsar Ingrid
Ewa smålänska höglandet
01-02-2005, 11:05
CITAT (lotta_ @ 14-01-2005, 19:12) Antingen sitter man ute, eller så sitter man inne. Så brukar jag resonera med mig själv och min man när vi diskuterar inglasning. Jag sitter både ock Jag gjorde mitt uterum redan 1986 när det inte var så vanligt, men jag har haft mycket glädje av det och är bredvid en öppen altan, bara att välja  Hade ingen annan bild, byggprojekt växthus och lite andra projekt /Ewa zon 4-5
CITAT (Netten @ 31-01-2005, 23:08) Här händer det saker medans man pysslar med annat  Kul! Hej Exotic, kikade i ditt album på AoT efter tips från Kerstin - verkligen tjusigt.  Hade gärna velat ha en sån där vinkel men vi vill inte nalla mer på den lilla jordplätt som är kvar (måste ju kunna odla ute också  ) Snickarn har varit här och kikat och gav ett cirka pris på 135-140.000. Sen tillkommer element, värmeslingor, golv- och väggbeklädnad men det tror jag nog att vi kan fixa själva så där tillkommer material + lite till röris och elis. Nu sitter vi och ska fylla i bygglov  Jag var oxå lite sådär gör inte för stort nu ,men min man sa nu Gör vi så stort som vi bara kan ... Annars vet jag en som kommer att säga ... Varför Gjorde Vi Inte Det Större Men det blev mysigt med burspråket, men jag är med dig måste ju ha lite att påta i oxå Blir kul att se vad det blir för er.
CITAT Jag var oxå lite sådär gör inte för stort nu ,men min man sa nu Gör vi så stort som vi bara kan ... Annars vet jag en som kommer att säga ... Varför Gjorde Vi Inte Det Större Exotic - Vilken klok man du har
Visst, det är inte billigt med isolerglas och golvvärme, klinkers och allt vad man behöver, men vi sitter där JÄMT, äter alla helgmiddagar, läser, eller bara lyssnar på musik och myser.
Inglasningen är på 30 kvm. en vikdörr, 5m skjutfönster och 6 m fasta fönster. Tänk på att det är bra om det går att få lite korsdrag och få ut den värsta värmen. Annars går det inte att sitta där, i somras hade vi 58 grader där inne när vi kom hem, absolut döden för både växter och folk.
Två väggar är helt fönsterfria pga. att jag ville kunna möblera.
Jag hade tänkt ha full takhöjd (så takåsarna var synliga) men vi gjorde innertak iallafall, det var ingen dum idé, det blev lättare att hänga lampor och ljuskronor och vad man nu vill hänga i taket. Takhöjden blev ändå högre än standard, ca. 270cm
Blommorna trivs ypperligt där ute men det går åt mycket vatten... Lycka till med bygget av er inglasning, det blir ert absoluta favoritrum.
kerstin z5-6
20-02-2005, 22:23
Och nu vill vi genast se bilder på Aggers växthus-eller hur ! ? 
Jasså, det vill ni... Tala bara om för mej hur jag får in bilderna INUTI meddelandet och inte bara en länk, Tack! Jag har mixtrat och härjat men det ända som händer är att blodtrycket stiger... "Datorn, ett nödvändigt ont som jag INTE klarar mej utan"
kerstin z5-6
21-02-2005, 11:47
Du måste ha ett album här/vIlket jag ser att du inte har -eller bilden måste finnas nånstans ute på www. Album här enkelt följ instuktioner SEn klickar du upp din bild i album o tar adressen /kopierar den/ Klickar på bildrutan i inlägget -suddar det redan skrivna http// o klistrar in din adress Bilder bilder bilder Agger -
Oki! Ska se då om det funkar.
Det blir nog vinterbilder då, men det kanske inte gör nåt.
kerstin z5-6
21-02-2005, 15:39
nej det är bara kul med sådana !
sorry, jag får det inte att funka. Jag har gjort ett inlägg på Support om saken. Väntar på svar....
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2005, 15:39) nej det är bara kul med sådana ! Ja, du får väl gå in på mitt album ock kika så länge då...
kerstin z5-6
21-02-2005, 16:28
 Fungerer  vad är det som inte går ?? Snyggt och Stort var det  Hur varmt är det nu på vintern ?
Vaaaa? Hur gjorde du???
Jag får inte "skicka dynamiska sidor i IMG-taggar" Vet inte ens vad det är men så står det.
kerstin z5-6
21-02-2005, 16:33
Du måste klicka upp -copy image loc -Sen ta bort http som står i rutan -sen klistra in .. ok
Idag, när det är -7 ute är det +16 grader där inne, men vi drar ner golvvärmen där för att få ut maximalt i övriga huset. vi kör med jordvärme så det är lite trixit.
kerstin z5-6
21-02-2005, 16:37
I mitt är det väldigt trångt just nu -du verkar ha mer space >:) Hur går det med bilderna - Fortsätt i testforum så kommer jag dit K
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2005, 16:33) Du måste klicka upp -copy image loc -Sen ta bort http som står i rutan -sen klistra in .. ok  -copy image loc... var??
kerstin z5-6
21-02-2005, 16:45
Har svarat dej i support
Ja, då tar vi bilderna då...  Myshörnan, här dricks det kaffe i massor  Vikdörren, öppnas med "vikningen" inåt, inte så dumt, den tar ingen plats.  Sett västerifrån.
Ja, då visar jag grillkåtan också, den är jättemysig att vara i.  Den satte vi upp i höstas, köpt på Nolia-mässan. tusen tack igen Kerstin z5-6 för hjälpen.
kerstin z5-6
21-02-2005, 20:09
Det var så lite -välkommen till mitt växthus o tack för titten
Idag har solen värmt upp inglasningen till härliga 20 grader, trots en utetemp på minus 12. Snacka om stor ackumulatortank, den värmen skickar man in i resten av huset med takfläkten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|