Gäller det barn små som du är ängslig för så skulle jag ta alla kaprifoler som giftiga.
mynta
06-03-2003, 07:13
Hmmm, fick stora skälvan förra året när min lilla fick ett bär i munnen. Men på giftmedelscentralen så sa de med ett leende i rösten att ca tio nedsvalda bär på 9 kg unge, kan ge symtom & då i form av magbesvär. Inget livshotande alltså...
Louise i Göteborg
06-03-2003, 08:14
Just så!
Man kan, med tanke på innehållet i ett ordinärt städskåp, undra varför vi är så rädda för växterna.
mynta
07-03-2003, 07:08
Nja, städgrejorna är jue nödvändigt ont, som hålls inlåst, medan mina underbara växter är till lyst & inte hålls utom synhåll...
Hannele
07-03-2003, 07:48
Tänker du göra soppa åt maken, Tilde? Dom är giftiga, smakar blää.
Vi har fyra ungar, men har aldrig undvikit giftiga växter i trädgården. Plantera mycket ätbart; gräslök, persilja, smultron, vinbär...
mynta
08-03-2003, 08:22
Precis så gör jag! Massor av goda bär & växter, överallt i trädgården & ettt vakande öga, så att rätt bär hamnar i munnen.
trillium
09-03-2003, 08:50
Hejsan! När det gäller växternas giftighet så kan man nog säga att alla växter är mer eller mindre giftiga...
En liten kaffekopp med äppelkärnor var dödlig dos för en man i Canada.. men jag har ätit kärnorna i 40 år.. Tillbaks till frågan,Lonicera släktet får nog betraktas som "lite giftigt"...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.