Hannifer
14-01-2005, 10:48
Jag grubblar så att det knakar.

Hur är det egentligen bestämt kring de olika sorterna av Papaver somniferum...? Är de olagliga att odla, men lagliga att sälja? Många respektabla fröfirmor säljer fröer av opiumvallmo. Blommorna är ju så otroligt vackra!

Om jag sår ett vajande vallmofält på balkongen i vår, kan jag då förvänta mig att farbror polisen hämtar mig i örsnibben?
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2005, 12:28
Nej det är inte olagligt här i sverige att odla de sorter som fröfirmorna säljer.
nejlika
14-01-2005, 15:24
Jag har läst att endast opiumvallmo är olaglig att odla!
Men det är en gammal bok och det kanske har ändrats.
Opiumvallmo, papver Somniferum, är inte olaglig att odla. Däremot är det olagligt att försöka utvinna opiaterna ur den. Så köp fröer och odla på, den är som sagt väldigt vacker!
Mvh
Fenja
Christoffer
14-01-2005, 15:58
Jag rekommenderar opiemvallmo med pionliknande blomma! Men de enkla är också väldigt vackra.
kerstin z5-6
14-01-2005, 17:26
Läste i Allt om trädgård att opievallmon som säljs i affären är helt laglig i Sverige och har väldigt låg halt av opiater. Däremot får man vara försiktig om man vill ta med sig fröer utomlands. Det är t e x olagligt att föra in dessa fröer till Norge!
Caprice
15-01-2005, 11:10
Jag rekommendrar verkligen Papaver somniferum "Lilac Single", fantastiskt vacker..
Caprice
Mia, zon 3
19-01-2005, 11:36
Var det inte så att du (i Sverige i alla fall) får föra in och odla "riktig" opievallmo om man inte gör det för att framställa olagligheter? Vad jag vet så behöver du ett fält med vallmo för att kunna göra något användbart i det syftet. Visserligen självsår de sig glatt, men så stor trädgård har inte jag i alla fall....
Christoffer
22-01-2005, 17:29
Under 1700-talet förbjöds kaffe i flera omgångar har jag läst i en bok, men nu skulle nog knappast någon se kaffe som något olagligt.
Däremot vet jag inte om det var olagligt att odla kaffeplantan på den
tiden.
Tiderna förändras...
(Bara ett litet "outoftopic"-inlägg.)
mr bojangles
24-01-2005, 21:09
För aktuell info om vad som är olagligt i narkotikaväg, se
Läkemedelsverkets hemsidaRulla ner till rubrik Narkotika, och begrunda listan.
Stephen
31-01-2005, 23:31
Det stemmer ikke at det er ulovlig å sende opiumvalmue frø til Norge. Dette ble endret i januar 2004 tror jeg. Før den tiden var det flere som ble anmeldt (også meg selv) for ulovlig import av narkotika!! Noen fikk til og med gratis frø fra Thompson & Morgan (de bestilte ikke engang) og ble anmeldt. Men, samtidig var det lett å kjøpe valmuefrø (P. somniferum) i de fleste hagesentre og krydder valmuefrø (til brød og kaker) som selges i supermarkedene også viste seg å være spiredyktig!
Stephen, Malvik, Sør Trøndelag
Christoffer
01-02-2005, 08:46
Du som är från Norge, stämmer det som jag har läst, att det inte får säljas vitamin B12-tillskott där?
Christoffer
03-02-2005, 18:11
På Lisebergs trädgårdsmässa såldes det opievallmo, så det är nog lagligt att sälja också. Det var opievallmo från paeoniflorumgruppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.