Malvia
Pelargonen blev populäraste krukväxten vid omröstning gjord av ICA-Kuriren. Tvåa blev S:t Paula och trea Orkide´.
Faktiska har jag dessa hemma! rolleyes.gif
Christoffer
Pelargonen populäraste krukväxten
Sveriges mest omtyckta krukväxt är pelargonen, enligt Ica-kurirens omröstning. Pelargonen vann överlägset med 37, 5 procent av rösterna, saintpaulia får 19,6 procent och orkidén kom på tredjeplats med 17,3 procent. (TT)
Gabi
Jag förstår varför pelargonen vann. Den är lättskött, tålig och vacker och finns i alla varianter. Jättekul att samla på olika sorter. Jag är helt frälst sedan förra sommaren.

Gabi
krukan
Har egentligen aldrig gillat pelargoner, trots att en står och tar upp plats på fönsterbrädan. Men nu har jag träffat ett gäng pelargoner som har imponerat mig!

Dessa är röda vanliga pelargoner som stod i rabatten på framsidan av vårt hus när vi flyttade in i slutet av sommaren. Just eftersom jag inte har några varmare känslor för dessa blommor lät jag dem stå kvar i rabatten när vintern kom. Nu i mitten av januari står de där fortfarande med gröna blad, så tappra överlevare. wub.gif De har klarat torka under sommaren (inte orkade jag vattna dem) och hagel, snö och minusgrader en vecka i sträck!! En viss kärlek har börjat utveckla sig. Lever de till våren lovar jag att ta bättre hand om dem. wub.gif wub.gif
Eva St
Jag har blivit mycket mer frälst på Pelargoner sedan jag fick sticklingar på jättefina sorter som jag inte kände till förut från vänliga själar här på Odla förra året och de ser ut att må hur bra som helst nere i källaren efter vinterförvaringen så tusen Tack till er som visade mig dessa härliga sorter
Dulcamara
Ni som inte är så förtjusta i vanliga pelargoner, men intresserade av krydd- och medicinalväxter kanske tänker om när ni får dofta och smaka på olika doftpelargoner och vildarter! Många är faktiskt riktigt användbara som kryddor och doftväxter och en av våra mest använda och effektiva essentiella olja är ju geranieolja som används i många parfumer och hudvårdsprodukter (särskilt bra för litet åldrad kvinnohy sägs det...).
Själv är jag sedan länge frälst på den underbara pelargonen och samlar olika sorter - tänk bara att det finns en hel samling med namn ur Sagan om Ringen...
cic
Jag blir förvirrad.. wacko.gif Finns samma tråd i "krukväxter, eller har jag gått vilse..? blink.gif unsure.gif
Gabi
Ja, samma tråd finns i krukväxter. Var konfunderad tills jag kom till samma slutsats som du.

Apropos pellisar med namn från sagan om ringen, vilka är de och var kan man få tag i dem?

Gabi
Caprice
Gabi:
Pia Walldau, som driver Bergabacken, säljer dem...!

Du hittar dem HÄR..

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon