Full version: Cilla?
Fialotta
Cilla ...var är du...har du rymt?...saknat dig
jättelänge här nu...hoppas du hittar vägen tillbkas nudå? wub.gif wub.gif
Kajsa
Vi saknar dig Cilla wub.gif
Fenja
Japp!
Mvh
Fenja
Virgo
hon kanske håller på att skriva färdigt sin rotbok?
Berith
fel tråd
Fialotta
CITAT (Virgo @ 15-01-2005, 14:16)
hon kanske håller på att skriva färdigt sin rotbok?

Kan du ha rätt i...va spännande wub.gif
Cilla
Hej allihop!
Jag har rest en del och jobbar nu för överfulla muggar så det är inte ens varje vecka jag hinner logga in här tyvärr!

Roligt att intresset för rotboken är så stort - nu skriver jag både på den och på en annan bok som ska komma ut nästa jul... Det låter som lång tid men det är det inte!

Hoppas era träd höll i stormarna och att ni i annnars fick intressanta kunskaper om varför de föll... Jag har varit ute nästan dygnet runt sedan stormen och tittat på rotvältor och rotskador. Finns hur mycket som helst att lära!
Fialotta
Hej Cilla!

Härligt att höra ifrån dig, ja du...fallna träd är det gott om just nu,
även såna man inte trodde skulle blåsa omkull i stormen, stora
tjocka...det jobbas för fullt i skogarna här just nu unsure.gif

Ha det bra wub.gif
Kajsa
Och lycka till med böckerna, du kan väl gästspela ibland här på Odla biggrin.gif
Cilla
Hej Kajsa, Maudan och allihop,
Idag "gästpelar" jag lite och det är himla trevligt att ta sig tid till det. Jag gillar verkligen detta forum och det är absolut inte för att jag ogillar det eller har tröttnat som jag inte alltid frågar och svarar här!

Men tack för uppmuntran och peppet för att "gästspela"! tongue.gif
Virgo
Och den andra boken? Vad blir det för nåt?
Virgo
Hur går det med din rotbok och vad blir det för nåt av den andra boken?
Det är snart jul.

(jag kunde ju ha väntat 37 minuter)
Cilla
Hej och tack för intresset Wilhelm/Virgo.
Jag skriver och skriver, och snart är det dags att önska både jobbet och alla God Jul.

Är det något kring rötter eller mitt författarskap som intresserar dig särskilt får du gärna maila!
Virgo
CITAT (Cilla @ 17-11-2005, 23:00)
Är det något kring rötter eller mitt författarskap som intresserar dig särskilt får du gärna maila!

Egentligen är jag bara intresserad av när böckerna finns i bokdiskarna, och vad den andra boken handlar om. Det är säkert fler än jag som är förbålt nyfikna på ditt svar, så därför blir det inget mail.
Hannele
Ja, Cilla skriver säkert på sin rotbok.
Det finns inte så mycket att göra med träd november-december.
Sven Karlsson
CITAT (Hannele @ 21-11-2005, 18:11)
Ja, Cilla skriver säkert på sin rotbok.
Det finns inte så mycket att göra med träd november-december.

Jag läste om fruktträds sjukdomar och det behövs nog en bok om fruktträd som tar upp allt. Saknas i vanliga böcker. 92 resistanta äpplesorter inte ett ord på företrädares hemsidor? 450 sorter granskades på Balsgård ? Resultatet?? Baltiska sorter säljs i finnland samt på en GENBANK i sverige?
Flera svenska sorter är så "dålida" att kräfta, skorv och mjölgagg borde redovisatt. I alla fall på plantskolors försäljningslista?
Jordbruksverket släppte en skrift om andra sorter men de finns inget ställ att köpa dem i sverige? De som odlar resistenta sorter måste spruta sina träd om det inte skall gå för oss som tyskland och danmark där tog resistanten slut. Tänk om det går så med FREDRIK när den kommer ut om några år? Om grundstammar där man i sverige saknar upplysning om B-stammar men i USA, Canada, Finland och ryssland vet om det och på internet men inte sveriges ledande företrädare för fruktträd. A2 har problem eller är det något på stammen som gör att barken spriker? eller är det vattning vid torrka som saknas. Här på en sandås är det tydligt att 3-5 år är fruktträn på A2 dött? Har de inta bra rotsystem? Kanske skulle fröstam av Antonovka provas? Varför hjälper det inte med fröstam på vissa delar av sverige med nästan resistenta fröstammar utan kräfta och skorv flyger på fruktträna? Som i mitt Värmland?? vilken plantskola eller privat person har kontakt med tyskland för att beställa resistent ympris därifrån??? Jag köpte Cox Orange men det var bruna prickar i en del av dem är det vanligt? Det tar 3 år efter ymp innan det kommer frukt på B-stammar oavsett vad experterna säger och det går att få stamträd ochså men de blir ju inte 6-10 meter höga det säger ju sig självt. Men vad är det som gör att kall mark t. ex. i värmland med fröstam ändå får kräfta och slorv. Nog behövs det forskning på detta område. Vad göra på vintern med fruktträd? Jag är i full gång och letar ympris och gör färdig ymp-platsen för en 100- 200 frukträn med ännu hårdare rengörings metod. Och så den danska metoden att snappt få ymp och grundstam att växa ihop. Ut med forskningen till dem som vill ha den tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon