Jag, som jobbar 4-5 månader om året med träd, främst trädbeskärning, gillar verkligen att läsa att de flesta växter mår bäst utan beskärning... det är nämligen helt sant!
Ju mer man lär och ser hur träd och buskar löser sina levnadsproblem och möjligheter, desto tydligare blir det att de inte behöver människan för sin överlevnad och för att kunna fortplanta sig (bära frukt), motstå sjukdomar, anta friska och estetiskt vackra former mm.
Jag brukar säga att det första man ska skära bort är sin hybris. Träden vet mer än vi om hur det ska växa för att överleva. Vi behövs INTE för trädens överlevad, och det är inte därför vi beskär!
I andra hand gäller det att förstå varför trädet växt som det gjort. Varför växer det snabbt, uppåt, tätt, assymetriskt osv. (Mer om detta här
http://www.juniper.se/tradvard/ditttrad.htm)I tredje hand gäller det att förstå hur man ska göra för att samarbeta med trädet där det finns skillnader mellan ens egen ambition och trädets egen.
Till exempel vill våra äppelträd ha en tät, rund krona med mängder av frukt överallt. Att frukterna blir små, inte så söta pga att de också växer i skugga är inget problem för trädet. Kärnorna kan gro ändå (och trädet föröka sig). Jag tolkar äppelträden som att en av deras tydliga ambitioner är att få föröka sig så mycket som möjligt med mängder av frön. Grenarna som skapas utan människans ingrepp är väl anpassade för de många men mindre frukter som äppelträden vill ge och sällan ser man grova fläkningar i vuxna träd som fått växa ostörda under många år.
Vi människor vill ha lite större frukter eftersom vi bryr oss mer om "fröskyddet" (fruktköttet) än kärnorna, och vi vill också att fruktköttet ska smaka sött. Det gör det om frukterna får sol.
Eftersom vi vill att trädet ska bära lite större (och tyngre) frukter måste vi också se till att trädet får lite starkare grenverk än om det fick växa fritt. Och när vi väljer var vi med beskärning ska gallra i grenverket väljer vi att behålla grenar där frukten får bäst solbelysning. Väljer vi dessutom att i lagom takt gallra bort grenar och välja dem som blir starkast att bära de större frukterna, blir det naturligt att lära sig att lägga snitten rätt med skarpa verktyg. Slarvar man med snitten blir ju grenarna svagare av den röta mm som uppstår. (Om snitt här
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm)Tänker man på det hela som ett samarbete med träden där man respekterar dess inneboende egenskaper att kunna skapa mängder av frukt på grenar som är anpassade för det, kan man få samarbetsvilja tillbaka från trädet där det ger lite större, sötare frukter på grenar som håller för det.
Tänker man däremot i banor som att "trädet växer helt fel", "det har växt fritt i 10 år och måste beskäras radikalt i år" osv - då får man gensvar av träden som nödskott (vattenskott), utebliven fruktsättning, rötskador, kräftsjuka osv. Och då är det bäst att gå tillbaka till ruta ett: Beskär först bort den egna hybrisen...
Jag har skrivit lite om myter i fruktträdsbeskärning här
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm