Full version: så i max 5 grader
jessica zon6
Nu har jag frö av bl.a. lysimachia ciliata och angelica gigas,och har hittat en länk på AoT om frösåddsråd.Där det står ;så i max 5 grader oregelbunden groning oftast flera månader.Hur ska jag göra nu då,så,och sätta ut i snön och vänta till våren på grodd,eller placera i kylskåp.Gror de då i kylskåpet,eller senare om jag tar in sådden efter några veckor till12grader?Hur har ni gjort? smile.gif Tacksam för svar/jessica
Fenja
Jag brukar ställa sådderna ute, om det finns snö är det bra att lägga snö över. Täck kärlen med fiberduk så slipper du ogräsfröer i sådden.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
du kan sätta ut dem ett tag -ta in o se om de gror -gör de inte det -sätt i kylskåpet -en hel del sätter igång där ute i kylen -när två groddar kommit brukar jag ta ut sådderna ur kylen -resten gror då i högre temp tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Just den sorten av Lysing har jag inte prövat men väl några andra och jag ställer ut frösådden, det gäller samma med rödkvannen, det gror i början på maj. /Helen
Helen i Piteå Zon 5
4 svar inom 5sek. biggrin.gif /Helen
jessica zon6
Tack för hjälpen!Ni är bara bäst!!! smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon