mollys_matte
Fick en växt av en släkting, en "Zanthoxyum odorum" eller "Lucky leaves"
Det skumma är att på den lilla lappen som satt i krukan om hur man ska sköta den står det "Propagation Prohibited" och vad jag förståt så betyder det att man inte får föröka den?!?

Har ni sett det på nån växt nån gång? tyckte det var skumt!
Hur ska de veta om man lyckats föröka den? Eller får man inte för att det typ är som en gremling eller så? Så avkomman blir ond??? blink.gif
kerstin z5-6
licensavtal snarare , vissa rosor heuchera mfl har sådana .. tror inte det är prio 1 hos polisen .Men du får inte föröka o sälja
mollys_matte
Okej, jag har ju bara inte sett det förut!

Hur i hela friden ska de kunna ha koll på sånt?

Jag menar, nån kan ha fått en stickling av nån som fått den av nån som... ja du förstår!
Men iochförsig, alltid är det någon som blir avskräckt!
Jag tycker den är klurig att ens hålla vid liv jag!
kerstin z5-6
Det är nog mer till för återförsäljare plantskolor osv ..
Ingrid på Västkusten
Föröka för kommersiell försäljning är förbjudet men det är inte förbjudet att dela plantan och ge bort den :-)
mollys_matte
om man ens får den att överleva ja...
Klippte den lite för den var lite skranglig på nåt håll, och påtade faktiskt ner de två grenarna i jorden.
Fast den ser fasligt lessna ut... Tror inte de kommer ta sig!
Tangerine
Har aldrig hört talas om detta förut. Bra att det inte gäller oss amatörer smile.gif !
mollys_matte
Gäller gör det väl säkert, men tror inte någon lägger nån energi på att ta skälla på mig om jag lyckas få de där två små grenarna att ta sig tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon