Unni
Hej

Jag behöver tips på en växt som jag kan leda upp på ett bord och som sedan kan bre ut sig där. Frösådd naturligvis och bordet står utomhus. Växten får gärna blomma eftersom tanken är att det skall bli ett blombord. He-he! Krukan, ca 25 cm i diameter, kommer stå under bordet på en hylla och de första stänglarna leder jag upp genom parasoll hålet.

Jag gjorde detta förra året, men jag tyckte inte det växte något särskilt bra. Kanske var det för att jag tryckte ner två blomman för dagen och en blomman för natten i samma lilla kruka? Det blev lite trångt kanske. Jag har dårlig koll på vad dessa klättrare kräver.

Eftersom växten skall bre ut sig är det kanske bättre med en hängande växttyp än en som strävar uppåt.

Tacksam för alla tips så sommarens blombord blir bra.
Unni
Milex
Krasse kanske?
Sylvia
Krasse var också min första tanke, några stycken slinger-sådana alltså. Men du, kan du inte ta en mer rejäl kruka, då blir växterna mycket större och yvigare!
Unni
Större kruka kan jag väl ta om jag ställer den på marken, men grejen är att jag har hittat en kruka som passar perfekt på den lilla hyllan mitt under bordet. Jag antar att den egentligen är för att ställa pararollen på. Bordet är ett sånt gammaldags gjutjärnsbord med krusseduller och den rullade krukkanten hänger på tre krusseduller så krukan sitter som gjuten så att säga...

Krasse är ett bra förslag, det har jag inte tänkt på fast jag alltid har krasse i trädgården.
Tesa
CITAT (Unni @ 14-01-2005, 22:53)
Större kruka kan jag väl ta om jag ställer den på marken, men grejen är att jag har hittat en kruka som passar perfekt på den lilla hyllan mitt under bordet. Jag antar att den egentligen är för att ställa pararollen på. Bordet är ett sånt gammaldags gjutjärnsbord med krusseduller och den rullade krukkanten hänger på tre krusseduller så krukan sitter som gjuten så att säga...

Krasse är ett bra förslag, det har jag inte tänkt på fast jag alltid har krasse i trädgården.

Blir det inte lite mörkt därnere under bordet till o börja med? unsure.gif Du kanske får ha ordentlig fart på växten innan du sätter den där....
Törnrosas kjortel..Rhodochiton hade väl kunnat va nåt....
pejori
blomma för dagen är bra smile.gif
och svartöga wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon