Full version: Sniglarna
pisanggoreng
Hej,

Skulle köpa några tulpaner igår och fick då också syn på Weibulls katalog för 2005. De har två produkter för att hindra sniglarna att komma åt odlingarna: ett medel som heter "Snigelfritt" och ett litet "Snigelstaket" man sätter upp runtom odlingarna.

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Eller känner till något annat bra sätt att hålla mördarsniglarna borta?

Tack.
Sollan
Har prövat Snigelfritt (hm...) utan resultat.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag använder snigelfritt i växthuset och under fiberdukarna medans plantorna är små för att minska ner angreppen men jag har inga mördarsniglar här finns bara en massa åkersniglar som är för jobbiga att plocka för hand (de är små).

Tycker snigelfritt funkar men det är för dyrt för att använda i den utsträckning som man kanske skulle vilja.
pisanggoreng
Det var ju lite olika svar. Själv hade jag någon slags "fälla" med saltvatten (eller öl) i i somras, men det var inget vidare. Glömde man tömma den luktade det kadaver väldigt länge. Dessutom fick man ofta hjälpa sniglarna att hita dit... blink.gif

Jag är lite nyfiken på det där snigelstaketet fortfarande.
Sollan
CITAT (pisanggoreng @ 15-01-2005, 09:46)
Jag är lite nyfiken på det där snigelstaketet fortfarande.

Jag kan ge mig attans på att de kan klättra...!
Unni
Åsa, förra sommaren hörde jag att det hade kommit mördarsniglar till Mälaröarna med jord från Lövsta. Har du hört något om det?

Unni
pisanggoreng
CITAT (Sollan @ 15-01-2005, 10:27)
Jag kan ge mig attans på att de kan klättra...!

Tydligen finns det någon vinkel de inte kommer över.. biggrin.gif Óch kanske är Weibulls "staket" preparerat med något........?
zaaritha
Snus, det är bra. Strö bred rand runt så´nt du vill skydda!
Jag fick snus i en kiosk, bäst före-datum var över.
Annars kanske det blir dyrt?
Ellebo
Så bra med snus- det skall jag pröva,de ä bara å knycka sambos dosa!! laugh.gif
pisanggoreng
Kanske är bra med snus... Men vad händer när det regnar..? Och hur brett behöver man?
Ellebo
Jag har ett annat tips som vi har försökt med i ett par år. Vi strör järnsulfat över hela trädgården (dock ej över surjordsväxter, har fått för mej att dom inte tål det). Mest strör vi på gräsmattan. Det har vi gjort varje vår. Sedan är det bara att plocka och plocka alla du ser, samt att försöka gräva om kompost och annat som kan bli liggande de är nämligen utmärkta barnkammare.

Vi och vår granne som också gör samma sak har märkt resultat...men sniglar är inte helt borta tyvärr dom får vi nog leva med.

Jag har inte testat staket och snigelfällor funkar inte för mej men på växter som jag är extra rädd om strör jag snigelgift (blå pellets).

Mitt trädgårdsland är upphöjt ca 30 cm med knäcksten runt (se mitt album) så att jag kan se när odjuren försöker krypa över.

Som sagt idogt arbete,Lycka till
kristerh
Antar att snigelfritt är de där blåa pelletsarna man strör ut wink.gif isåfall kan jag rekommendera dem, brukar strö ut i trädgården ralativt tidigt på försommaren och sedan får man förnya med jämna mellanrum.
Tycker att de är utmärkta, dock lite dyra men hellre det än att snigeldjävlarna äter upp allt i trädgården, och de kan ta sig fram vart som helst.
krister
Sollan
CITAT (kristerh @ 16-01-2005, 15:50)
Antar att snigelfritt är de där blåa pelletsarna man strör ut wink.gif isåfall kan jag rekommendera dem, brukar strö ut i trädgården ralativt tidigt på försommaren och sedan får man förnya med jämna mellanrum.
Tycker att de är utmärkta, dock lite dyra men hellre det än att snigeldjävlarna äter upp allt i trädgården, och de kan ta sig fram vart som helst.
krister

Jag måste ha gjort fel då... Har lagt ut kornen men inte i närheten av växterna (känns onödigt att visa vägen) i små högar här och där. Läste nyss någonstans att man skulle lägga dem nära stjälkarna på det man vill skydda. Hur gör ni som fått det att funka? Och - fungerar det på åkersniglarna? Det känns ibland som de är ännu värre...
Ellebo
Precis Sollan, man lägger giftet nära de växter som man är rädd om så äter dom upp snigelgiftet istället- och det bästa av allt sedan kommer kompisarna och äter upp sina vänner och då är man där med saltmåttet- och bara njuter....
ingmet
CITAT (kristerh @ 16-01-2005, 15:50)
krister

Jag gör precis som dig KristerH, strör ut där snigelstråken går samt t.ex i komposten där jag vet att de gömmer sig... Håller med om att det är dyrt, men satsar på 2 kg på våren då tempen går vid 8-10 grader och jag sett den första (som genast fått sätta livet till...).. Men det gäller att samtidigt vara aktiv med spaden.. Sliter man under april, maj och första delen av juni och att sommaren därefter är relativt torr.. då går det att överleva med dessa sniglar.. men å andra sidan har jag pga sniglarna slutat odla grönsaker&potatis.. väntar på växthus...
kristerh
CITAT (Sollan @ 16-01-2005, 16:21)
[Jag måste ha gjort fel då... Har lagt ut kornen men inte i närheten av växterna (känns onödigt att visa vägen) i små högar här och där. Läste nyss någonstans att man skulle lägga dem nära stjälkarna på det man vill skydda. Hur gör ni som fått det att funka? Och - fungerar det på åkersniglarna? Det känns ibland som de är ännu värre...

Jag brukar kasta ut dem jämnt över planteringarna ungefär som om jag skulle gödsla, gör man det tidigt på säsongen tar det ett bra tag innan man ser en enda snigel igen, och då vet man om att det är dags för nya pellets.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon