Full version: Pors och Skvattram?
Christoffer
Var kan man hitta frö till Pors och/eller Skvattram, eventuellt
hitta i naturen i Göteborg? (om det finns i Göteborg vill säga)
zaaritha
Sök i fuktig skogsmark!
Dulcamara
Jag köpte en fin planta av pors på Zetas trädgård för ett par år sedan - betydligt lättare än att få frön att ta sig (men dyrare förstås...). Den trivs i min kryddträdgård fast den inte står särskilt fuktigt (jag odlar i upphöjda lådor). Försök annars med Impecta, de har mycket frön av krydd- och medicinalväxter.
Christoffer
Om man ska krydda vodka med dessa, hur mycket ska man då ha i?
Jag har hört att bara lukten av skvattram kan ge svår huvudvärk, och
det vill jag helst undvika.
Airamya
Hm, vet du vad? På Stadsbiblioteket i Göteborg (jag tror det var där...) hittade jag en gång en bok med alla möjliga växter och beskrivningar över var man kunde hitta samtliga i trakterna runt Göteborg (!). Det var en helt fantastisk inventarielista, jag har aldrig sett något liknande...
Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, men de kanske vet på bibblan?
Det kan ha varit på UB oxå förstås... men jag tror inte det, och platserna är antagligen inaktuella i vissa fall, men kanske...

Ja, kanske, jag vet inte... unsure.gif
Christoffer
Det låter faktiskt intressant. Det kanske man ska ta och kolla upp, jag är ju där ofta.
Det fick mig att tänka på att ta upp en ny tråd här på odla, vilka
växter som växer vilt här i Göteborg.
mulle
Mera bibliotek: För några år sedan lånade jag en svensk bok om hur man kan krydda sin snaps eller göra likör.
Vad den hette har jag glömt men sedan dess finns det alltid gotländsk gullvivelikör på sommarbordet...
Min bror gör kanongod snaps, han använder både pors och malört!
Mulle
Christoffer
det låter väldigt gott!
Blandar han malört och pors, för en speciell smak?
mulle
Sorry, jag uttryckte mig "luddigt"...
Nej, han gör separata! Porssnaps och malörtssnaps.
Vill du att jag ska försöka jaga honom och hans recept?
Mulle
Christoffer
Ja gärna! Fast jaga honom inte. Fråga när tillfälle bjuds. smile.gif
mulle
Han hör till den kategori av människor som man aldrig vet var man har... Därför blir det nog lite jakt...
Jag återkommer!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon