Full version: Häck och träd
Hagen
Hej!

Jag planeraren häck av troligen prakthäggmispel och vill sätta träd lite här och där i den eftersom det kommer att bli en lång häck. Jag funderar på rönn, kan det bli bra? Har ni något annat förslag på träd (helst ska det vara olika sorter så det inte ser så stelt och planetrat ut) Jag bor i zon 3.

Tacksam för svar!
Taxus
Rönn är väl ett bra förslag. De blir ju inte så stora och har inte för svåra rötter så att häcken blir alltför försvagad kring den. Finns MÅNGA olika sorters rönnar att variera med också.
Hägg är fint som träd också, både den vanliga och den med rosa blommor. Prydnadsapel och prydnadskörsbär finns i många olika varianter, kan det vara något?
Sommartorparn
Du tänker väl på att prakthäggmispel blir ganska hög, en 4-5 meter.
Rönn är ju ett relativt litet träd. Jag tänker på att du kanske vill ha en markant höjdskilllnad mellan häck och träd.......

Det här blir ju mera som ett högt blandbuskage föreställer jag mig. Fast det är ju i och för sig också snyggt...... Då kan man passa på att blanda med lite annat också, t.ex. fläder, hägg, fågelbär och i framkanten lite vildrosor och bukettapel.....
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon