Lottiz
Tidigare år har jag knappt hunnit äta av kryddväxterna i samma takt som dom växer, men förra året var en besvikelse. Efter några centimeter (om de alls kom upp) så ledsnade de flesta växter, och därmed även jag. Nu söker jag tips och råd som kan göra mitt köksfönster till ett doftande hav av grönska och njutning igen! wub.gif

Jag sår först och främst: Oregano, Salvia, Timjan, Rosmarin, Mejram, Basilika.

Min metod är att sätta fröerna direkt i lerkrukor, trä plastpåse över och ställa i fönstret. Med påsen torkar jorden sällan, men då vattnar jag. Mer krångligt har det inte varit innan, men allt hopp liksom försvann förra året. Nu söker jag era tips och råd inför årets sådd!

ps. Kanske ni tycker jag är för tidigt ute? Det är säkert sant, men förr om åren har det alltid lyckats mycket bra med sådd kring 1 feb.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska börja nu är ljuset lite dåligt, testa att ge extra belysning med ex. lysrör eller lågenergilampor (placeras 10-20cm ovanför växterna) då brukar kryddodling gå riktigt bra.

+Har odlingen fungerat andra år och förra året var ett undantag kan det ju även hända att du exempelvis råkat få dålig jord förra året.
Lottiz
Dom står innanför ett stort söderfönster, och under kökslampan som oftast är tänd. Jag har faktiskt därför inte tänkt på lampa, men det skadar naturligtvis inte med ett försök. Får bara hitta på nåt sätt att få in en lampa där...

Jo, det kan ju ha med jorden att göra, eller vad som helst. Efter flera försök tog tyvärr lusten slut och jag utredde det inget vidare. Nu blir det iallf nykokta krukor, nyköpt jord, och fräscha nya fröer!
Ingrid på Västkusten
Kanske inte en hjälp men jag blandar alltid lite grus i köpejorden för kvalisorten varierar så fantastiskt - och adderande av grus verkar göra den mindre kompakt - det är inte alltid det hjälper - men det är så svårt att veta om man fått bra elelr dålig jord när man köper den så här års ( den är oftast gammel)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon