e_sedell
03-03-2003, 19:14
Jag tog ett par sticklingar av en kaktus på skolan. Det var grenar på en kaktus som växte rakt upp och förgrenar sig krafrigt. Vet inte ved den hater... Hur ska jag göra?`Jag har låtit dom ligga ett tag nu, ska dom rota sig i vatten först eller direkt i jord?
e_sedell
03-03-2003, 20:44
Ingen som har svar?
Göteborgstjej
05-03-2003, 10:35
Vad är det för kaktus? De flesta kaktusar jag har satt (sticklingar) har jag petat ner direkt i sandblandad jord. (eller jordblandad sand). så växer dom till sig av sig själva
Ingrid på Västkusten
05-03-2003, 13:14
Svar finns i annat forum :-)
och det var en suckulent :-))
Hälsar Ingrid
Hej alla,
när jag tog min första sticklingar så köpte jag Weibulls rotningsmedel...doppade snittytan i medlet och lät den ligga på tork i ca. 1 vecka sedan köpte jag kaktusjord och tryckte ner dem i...sedan lät jag dem stå. katusar ska ju inte ha vatten förrän i Mars/April. Fick jag klart för mig när jag rådfrågade på botaniska i Uppsala. Utan kaktusar ska ha första droppen vatten efter det att vårsolen brännt/värmt dem! Men det tog nästan 2,5-3 månader för mina att slå rot så det tar TID....men de klarar ju detta eftersom de har reserver att ta ifrån!
Sedan fick jag tag på en annan kaktus stickling, som jag bara rätt upp och ner stack ner i samma kruka men lite för sig själv(?) och den rotade sig på lite över en månad - så hur som helst så funkar det!
Ingrid på Västkusten
06-03-2003, 07:46
Tja - det här med att kaktusar inte skall ha vatten förrän i mars/april är lite en sanning med modifikation. Detta förutsätter att Du övervintrar dem svalt - gör Du itne det så bör Du vattna ändå - sällan, kanske enn ggr i månaden.
Småv'äxta arter av Opuntia MÅSTE vattnas i slutet av Februari redan.....de komemr igång tidigt, och att kaktus bränns av vårsolen - det utsätter plantan samt rötterna för stress å det hemskaste.
Man kan börja duscha dem mkt tidigare.
Sedan hade ju Erik en Euphorbia ;-)) d v s en suckulent - men förfaringssättet är nästan detsamma. Själv tycker jag Weibulls rotningsmedel är rena nyset - det är ju pulvriserade alger - och det går preciiiis lika bra utan,
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.