Jag råkade igår ha av ett blad från min aloeplanta. Kan man frysa in det i bitar för att sedan tina upp efter behov?
Känns tråkigt att bara slänga det...
Du har väl inte så mycket att förlora på att testa kanske... en gissning är att det kanske inte fungerar så bra utan blir en sladdrig massa.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
16-01-2005, 12:14
Jag ahr för mig att man kan köra den i matberedaren och sedan frysa den med bättre framgång...
Tack för svaren!
Jag provar helt enkelt. Det gör ju inte så mycket om konsistensen går förlorad, bara aloens läkande egenskaper finns kvar.
Kerstin
17-01-2005, 20:50
Aloebladen håller sig ganska länge även som avskurna. Skär bara en ny snittyta när du ska använda bladet igen. Så gjorde min gamla mormor med sin s.k. brännkaktus!
hälsar Kerstin
Hur många olika sorters Aloe finns det egentligen?
Över trehundra olika... är ett bud, det variera lite i mängd beroende på källa, men det är nog där omkring.
Mvh
Fenja
Har alla dessa samma läkande effekt
Nej Eva! Alla lär ha de läkande egenskaperna i någon mån men i varierande grad. Den som brukar kallas "läkealoe" är Aloe Vera Barbadensis. Övriga som används kan du läsa om
här.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.