Vilket svårt "kapitel" det här är. Går det att hjälpa någon, som inte vill bli hjälpt? Naturligtvis inte.
Men därifrån till att säga att personen valt själv, är det oftast en avgrund.
En osynlig avgrund, inuti den drabbade människan. En avgrund, som ett stort trasigt hål.
Det handlar om trasiga människor, om människor som gått sönder inombords.
De som är lättast att hjälpa, är de vars inre sår inte är så avgrundsdjupa. För de har oftast någon sorts inre plattform att falla tillbaka på, och ställa fötterna på, bara de får medmänsklig hjälp att i början hålla balansen. Tills de återigen kan stå på egna ben.
Men majoriteten av de som far allra mest illa i vårt samhälle har aldrig haft någon plattform att stå på. De har redan som barn farit mycket illa, vare sig det syns eller inte. Ofta handlar det om grova men osynliga övergrepp som t.ex. incest. Eller uppväxt i andra gravt störda hem med t.ex. droger eller psykisk sjukdom.
Det gäller kanske inte alla, men definitivt majoriteten.
En del barn har inom sig en egen skör sårbarhet att hantera, där vuxenvärlden ibland rent "logiskt" misslyckas, och därmed även barnet. (med "vuxenvärlden" menar jag inte automatiskt föräldrarna!)
Det finns ALLTID en orsak! Vare sig vi kan se den eller inte, så handlar livet om orsak och verkan.
Jag tror inte på att NÅGON människa VÄLJER att leva i psykisk och fysisk misär!
Däremot tror jag på FÖRNEKELSEN.
Förnekelse, som en stark allmänmänsklig mekanism.
Kanske (troligtvis) går det inte att hjälpa majoriteten av dem som lever på samhällets botten. Inte när de är vuxna, då har det gått för långt, de har hunnit bli för trasiga.
Det finns ett ordspråk som säger:
"Slå mig en gång, det är ditt fel. Slå mig hundra gånger, det är mitt fel:"
En misshandlad människa tar på sig skulden!!
"Blir" värdelös, i sina egna ögon (och snart även i andras).
En misshandlad människa övergår så småningom till att börja "straffa sig själv" (och ofta även andra).
Det finns många självskadande handlingar, varav den att få andra människor att vända sig bort i avsky och hat, är en av de mest avancerade. Och allra svårast att bryta. För oavsett vad vi gör, vilken intention och godwill vi erbjuder, blir responsen alltid den motsatta.
Att av kärlek och medmänsklighet erbjuda ett finger, och sedan inte bara bli av med hela handen och armen, utan även (i värsta fall) hela sitt hem, kan få den mest fördragsamme att få mordtankar.
Även "vi" som vill hjälpa, är ju människor. Och vill bli respekterade för vad vi är, och vad vi gör, ÄVEN de gånger vi handlar oegoistiskt.
Förnekelse, handlar om att inte se verkligheten som den är, för att det av någon anledning "skyddar oss" att blunda för den. Eller, för att vårt "ego" blir skyddat, eller våra drömmar, eller vår föreställningsvärld. Ibland är det på gott, ibland på ont.
Oftast på ont...
Förnekelse "drabbar" oss alla, till och med när vi är som mest medvetna om den! Den träder i kraft när vi "behöver den".
Varje gång vi "lägger skuld" på någon annan, är det förnekelsen som är boven i dramat.
ALLA - utan undantag - som lever ett destruktivt liv, lever i förnekelse på något plan.
Oavsett hur mycket de påstår motsatsen, och pratar om "egna val", osv.
Och ALLA som "går på det" - deltar i förnekelsen.
Jag törs påstå, att Förnekelsen är världens och livets största bov!
En försåtlig, avancerad, sofistikerad och lömsk bov.
Den är också en livräddare ...
Att däremot, som "hjälpare", (även som professionell hjälpare) inse att man varken mäktar med eller klarar av - inser att uppgiften att hjälpa en destruktiv och alltför trasig människa, kan vara så svår att man för sin egen skull (och sina nära och käras skull), ska dra undan tassarna - kan vara ett mycket smärtsamt beslut.
Smärtsamt, men ärligt.
Det är mycket mycket svårt (ibland även omöjligt), och kräver oerhört mycket kunskap och kanske t.o.m. egen erfarenhet, för att kunna "nå fram" till en trasig människa.
Att bryta igenom en förnekelse, går oftast inte med "våld", absolut inte med "snällhet" eller "smicker", minst av allt med manipulation.
Det som har visat sig fungera åtminstone ibland, är t.ex. AA:s (och liknande inom olika problematiks-områden) sätt, att genom att "berätta sin egen historia" få andra i samma situation att börja kunna känna igen sig själva, i tyst inre hemlighet till att börja med...
Kan man bara åstadkomma en spricka i Förnekelsens mur, finns möjligheten för förändring. Inte förr. ALDRIG förr!
Men förnekelse har många ansikten och många skepnader, som alla har det gemensamt att de är oerhört svåra att se igenom.
(AA = anonyma alkoholister, med dess tolvstegsprogram.)
Sedan håller jag också med råse-marie, "det kan drabba oss lättare än vi tror". Gäller både missbruk och bostadslöshet, och det mesta som kan ske i livet!!!
Håller nog egentligen med "alla" här, på ett eller annat vis. Utvecklade bara mina tankar, sådär som jag brukar

.
Fast kanske ... cyniskt eller inte ... behöver vi kanske INSE att vi står bortanför förmågan att "rädda" vissa människor, hur ont det än gör att acceptera.
Inse, inte för att sluta bry oss, eller släppa taget, utan för att söka nya och bättre sätt! INTE GE UPP!
(Men också skydda oss själva, för det har vi rätt till.)
Framför allt tror jag att hela vårt samhälle behöver INSE VIKTEN av hur OERHÖRT VIKTIGT det är att inte låta NÅGOT
BARN falla mellan maskorna i samhällets skyddsnät!!!
Där behöver det få kosta!!!!! Både pengar, kunskap och engagemang!
För det är där som det finns störst möjlighet att "göra nåt".
Och i förlängningen spar det ju dessutom enorma sumor pengar.