Full version: Sjukdom på Yucca?
dragonfire
Jag har ett problem. Jag hade en jättefin yuccapalm som gradvis vissnade och dog för en tid sedan. Det hela tog ganska lång tid, kanske 1 halvår.

Det började med små "fläckar" som såg ut ungefär som stänk från någon vitaktig vätska. Jag trodde det var vattenstänk som hade lämnat kvar kalkfläckar.
Sedan började bladen vissna. De torkar och skrumnar och blir gula. De började nerifrån, men det kom hela tiden nya från toppen av palmen. Men efter en tid så började de bladen som fortfarande var gröna bli "mjöliga".
Till slut så var palmen inte speciellt vacker längre, nästan alla blad utom de i toppen hade vissnat och dött. Så jag fick slänga den

Nu har jag köpt en ny Yuccapalm, som står på samma ställe som den förra. Och nu har jag sett att den har börjat få samma "fläckar" som jag sett på den förra palmen! Jag vill INTE att denna också ska dö! sad.gif

Vad kan det vara för åkomma, och vad kan jag göra åt den?
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. låter misstänkt likt mjöldagg men det har jag aldrig sett på yucca, hur är klimatet där växten står (ljus, temp, luftfuktighet)och hur sköts den?
dragonfire
Den står mitt i rummet, så att säga. Det är inte direkt mörkt, men inte heller jätteljust.
Temperaturen är väl normal rumstemperatur, runt 23 sådär. Luftfuktigheten vet jag inte, men ganska nyligen har vi skaffat ett akvarium som den står bredvid, och det kan ju säkert påverka luftfuktigheten.

I övrigt så får den vatten sådär 1 ggr/veckan ungefär.
Den förra vattnade jag mer sällan, för jag blev varnad från att vattna för mycket, så jag vågade inte mer...

Hur kan man bli av med mjöldagg?
Har du någon bild på hur det ser ut?
Åsa, mälardalen zon 2
+23C låter alldeles för varmt (+15-18 hade nog växten föredragit) + det behövs mera ljus, vid den här årstiden kan det vara svårt att få ljuset att räcka även om växterna står i ett fönster och yuccor gillar ljusa lägen.

Det finns många arter mjöldagg både de som gillar fukt och de som gillar torrt. I bostadsvärme brukar det docik vara de sorter som gillar torr luft som dyker upp och är växten försvagad p.g.a dålig skötsel så blir angreppen större och aggressivare.

Hittar tyvärr inga bilder på mjöldagg på yucca men det finns bilder på andra växter ex.

på flox
på zinnia
på begonia
på ros

Är växterna ganska kraftigt angripna bör de slängas vi har inga dundermedel som tar död på svampen. Små angrepp kan man hålla tillbaka genom att regelbundet spruta med ex. atamon. Det bästa sättet är dock att försöka undvika att problemen uppstår genom att man försöker skaffa rätt växt till rätt plats.
aalo
Min yucca blir också vitaktig och lite smått mjöliga på bladen.
Får dock inte gula o skrumpnande blad.

Brukar duscha av den och torka bladen lite
lätt då blir de gröna o fina men det kommer tillbaka.

Tror inte det är mjöldagg o min växt växer piggt
dragonfire
Här kommer några bilder på hur det ser ut:

Vad tror ni?

Jag vet inte hur jag ska lyckas få den att trivas! Vem har 18 grader i en lägenhet, liksom? Den står ca 2-3 meter från ett stort fönster, så enda sättet att ge den mer ljus är att sätta precis i fönstret, men där har jag ingen plats för en så stor växt...

Om det nu skulle vara en art av mjöldagg som gillar torr luft, skulle det hjälpa om man försökte öka på luftfuktigheten? Skulle det kunna hjälpa att duscha den?
Vill en Yucca ha fuktig eller torr luft? Jag har troligvis ganska torr luft hemma hos mig, i alla fall nu vintertid...
Tyvärr har jag heltäckande ramp på akvariet, annars hade ju det kunnat hjälpa till att få upp luftfuktigheten...
dragonfire
En sak till: Brukar mjöldagg visas sig på jorden i krukan också? För jag såg nu at det var liksom en vit "beläggning" på översta jordlagret i krukan...

Jag har ju bara haft den här plantan i ca 2 veckor, så dessa "symtom" har ju kommit fort!
Sulawesii
Det där tycker jag ser ut som kalkavlagringar.

Yuccan brukar inte må så bra vintertid i en modern lägenhet. Den gillar inte torr luft och vill ha det ljust och svalt vintertid. Så, det är inte många rätt just nu.
dragonfire
CITAT (Sulawesii @ 18-01-2005, 17:48)
Det där tycker jag ser ut som kalkavlagringar.

Yuccan brukar inte må så bra vintertid i en modern lägenhet. Den gillar inte torr luft och vill ha det ljust och svalt vintertid. Så, det är inte många rätt just nu.

Ja, visst er det ut som det? Det var ju det jag trodde det var på den förra Yuccan jag hade, men så började den vissna och dö.
Eller, det var bara bladen längst ner som vissnade, det kom samtidigt ya blad i toppen hela tiden, det var det som var så konstigt. Och det blev mkt mjöligare efter ett tag...

Jaja, jag får väl avvakta med denna Yuccan.

Hur ofta är det egenligen lämpligt att vattna en yucca?
Sulawesii
Just att de nedre bladen vissnar ner är normalt vintertid. Vissa av de Yuccapalmer jag haft har förlorat de flesta blad under en vinter. Har då klippt ner på våren. Visst, det är inget vidare, men det kommer iallafall upp två nya skott per stam. En liten tröst iallafall.

Låt den torka upp ordentligt i jorden mellan vattningarna.

Har du testat att duscha den ordentligt i vatten och sedan torkat av bladen för att se om det vita kommer tillbaka?
dragonfire
Jag testade att torka av alla blad ordentligt igår (ville inte duscha den, då jorden fortfarande är ganska fuktig sen förra vattningen).
Och bladen ser faktiskt bättre ut!

Den förra Yuccan vissnade dock inte vintertid, utan under sommaren... Kanske blev det för varmt?
Micke
Låter ändå som din förra Yucca drabbades av gallkvalster, Yucca är den enda krukväxten som drabbas av gallkvalster och de brukar förorsaka en mjölig beläggning på bladen. Gallkvalstren ser du knappast, de är mikroskopiskt små. Om det nu är till tröst: du kunde knappast ha gjort något åt gallkvalstren, det är bara yrkessodlare som har möjlighet till det (åtminstone enligt Växtskydd i trädgård/Pettersson-Åkesson).

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon